Výrobci autobusů hlásí rekordy a chystají ekologické pohony

Radek Pecák Radek Pecák
19. 11. 2014 13:25
Oba největší výrobci autobusů v tuzemsku - Iveco Vysoké Mýto a SOR Libchavy - letos očekávají rekordní produkci.
Nový typ elektrobusu SOR EBN 11 má v pražských Holešovicích tuzemskou premiéru.
Nový typ elektrobusu SOR EBN 11 má v pražských Holešovicích tuzemskou premiéru. | Foto: Radek Pecák

Praha - Vyšší emisní normy, než je současná Euro 6, podle názoru tuzemských výrobců autobusů prakticky znemožní setrvání u klasických naftových motorů pro jejich pohon. Přísnější norma Euro 7 má začít platit od roku 2017 nebo 2018.

"Už jsme proto začali jednat i s hlavním městem Prahou o zřízení infrastruktury, abychom v blízké budoucnosti mohli na některé linky nasadit jak klasické dvanáctimetrové, tak i kloubové osmnáctimetrové elektrobusy," uvedl na tiskové konferenci na výstavě Czechbus generální ředitel SOR Libchavy Jaroslav Trnka.

Firma letos začala vyrábět nový elektrický autobus SOR EBN 11. Má zcela odlišný design než ostatní vozidla, které tento druhý největší tuzemský výrobce nabízí. Autobusů s elektrickým pohonem podle Trnky dodá SOR letos zákazníkům šest, což je přesně jedno procento z celkového objemu letošní výroby. "Příští rok ovšem očekáváme další navýšení zájmu," dodal Trnka.

Firma letos čeká obrat blížící se třem miliardám korun, loni měla výnosy přes 2,6 miliardy. Výroba autobusů se zvýší z loňských 475 na zhruba 600 vozidel. SOR, který má sídlo v blízkosti Ústí nad Orlicí, se vývojem autobusů začal zabývat v roce 1991. Na začátku roku 2014 v závodě pracovalo přes 600 zaměstnanců. Letos ve třetím čtvrtletí společnost přijala 120 lidí.

Rekordní rok očekává také největší výrobce Iveco Vysoké Mýto. "Nechci to zakřiknout, ale směřujeme k překonání loňské výroby, která byla 3165 autobusů," uvedl generální ředitel firmy Jiří Vaněk. Podle něho zaměstnanci již řadu měsíců vyrábí denně maximální možný počet šestnácti autobusů.

V posledních měsících v Ivecu začali zavádět do výroby nový typ s označením Urbanway. Nahrazuje řadu Citelis. Ve Vysokém Mýtě se budou vyrábět varianty s délkou 10,7 a 12 metrů a kromě klasického dieselového pohonu se bude nabízet i verze pro spalování stlačeného zemního plynu (CNG). Koncern CNH Industrial, do něhož závod Iveco Vysoké Mýto spadá, ovšem v dalším závodě ve Francii vyrábí také verzi s diesel-elektrickým pohonem. Takový autobus je schopen bez hluku a emisí vjíždět do zastávky a stejným způsobem z ní vyjet.

Firma letos v září uzavřela dosud největší kontrakt na dodávku 400 autobusů Crossway pro německé dráhy DB s opcí na dalších 310 vozidel. Dodávky začaly letos a všechna vozidla firma dodá do tří let. Kvůli rostoucímu zájmu o její produkty také závod Vysoké Mýto jedná s mateřským koncernem o poskytnutí financí nutných pro budoucí rozšíření výroby.

 

Právě se děje

Další zprávy