Vodík jako palivo budoucnosti?
Budoucnost ale nakonec nemusí znamenat jen to, že budou auta připojená k nabíječce jako mobil nebo chytré hodinky. Poměrně důležitým zdrojem energie pro pohon vozu může být i vodík. Ten má momentálně tu výhodu, že plné nádrže dokáže auto načerpat rychleji než plnou baterii. Nevýhodu ale představuje řídká infrastruktura, v Česku dokonce zatím neexistuje veřejná plnicí stanice, byť by letos měly otevřít dvě a napřesrok další.
Vodíkové auto je, zjednodušeně řečeno, také elektromobil, jen energii získává právě z vodíku v nádržích. Ty jsou výrazně lehčí než baterie a také je lze naplnit mnohem rychleji, jak již bylo zmíněno. Detailně jsme se mimochodem tématu vodíkového pohonu a jeho fungování věnovali v testu Hyundai Nexo na počátku letošního roku.
Právě Hyundai patří k automobilkám, které vodíku hodně věří, a chystá se i na budování potřebné infrastruktury. Nexo by si přitom čeští zájemci mohli koupit ještě letos. To Toyotu Mirai, dalšího z průkopníků palivových článků, už si můžete u dealerů japonské automobilky za nejméně 1,7 milionu korun klidně objednat. Vodíkem se chce zabývat také BMW nebo Jaguar, Stellantis nebo Renault ho chtějí použít k pohonu užitkových automobilů.
A když je řeč o palivech budoucnosti, je potřeba zmínit i ta syntetická, která jsou také udržitelná a mohla by zachránit provoz starších aut se spalovacím motorem. Více si o nich můžete přečíst zde.