Tesla v testu propadla. ADAC zkoumal, jak (ne)snadné je ovládat moderní auto

Tesla v testu propadla. ADAC zkoumal, jak (ne)snadné je ovládat moderní auto
Mazda 3 se zčásti ovládá otočným tlačítkem, což platí především o navigaci a infotainmentu. Nastavení klimatizace lze naopak provést konvenčním způsobem v samostatné řídicí jednotce s tlačítky a otočnými ovladači. Pro testery nebyl problém splnit příslušné úkoly rychle a bez námahy. Obsluha světel, stěračů a výstražných světel také nikomu nečinila problém, protože se provádí intuitivně páčkami a spínači na obvyklých místech.
Na druhou stranu si testeři příliš nerozuměli s ovládáním navigace a telefonu pomocí otočného tlačítka. Snadný pro ně byl pouze úkol vybrat rozhlasovou stanici. Nastavení cíle navigace nebo ukončení navádění trasy od nich vyžadovalo největší úsilí a soustředění.
Podobně jako v případě Mazdy 3 také BMW 1 funguje dobře tam, kde není třeba použit centrální ovladač v podobě otočného tlačítka. To platí jak pro klimatizaci, tak pro zapínání světel, stěračů a výstražných světel. Telefonování, navigace nebo i pouhé naladění rozhlasové stanice však testerům činilo potíže. BMW bylo v testu nejlepší, pokud jde o ovladatelnost prvků souvisejících s bezpečností. Zároveň však nejhorší, pokud jde o provoz infotainmentu.
Páčka stěračů a výstražná světla mají u Volkswagenu Golf konvenční konstrukci a dotykový panel pro funkce světel se v testu ukázal jako snadno pochopitelný a dobře ovladatelný. Díky velkým dotykovým plochám, srozumitelné struktuře menu a vysoko umístěnému displeji, který je nakloněný směrem k řidiči, zvládli testeři obsluhu funkcí infotainmentu velmi dobře.
Kritiku si ale vysloužily v některých případech opožděné reakce systému. Golf má také z celé šestice nejhůře vyřešené ovládání klimatizace, které probíhá převážně přes dotykový displej. Dotyková ploška pro nastavení teploty není v noci osvětlená, a je tak řidiči k ničemu.
Ve vyšší výbavě má Dacia Duster osmipalcový dotykový displej pro funkce infotainmentu, včetně samostatné jednotky klimatizace. Obsluha výstražných světel a stěračů nečinila testerům problém, aktivace potkávacích a zejména zadních mlhových světel jim ale trvala mimořádně dlouho, protože otočný přepínač v páčce blinkrů je schovaný pod volantem.
Obsluha klimatizační jednotky s jejími velkými spínači a symboly je snadná a intuitivní. Také ovládání infotainmentu pomocí dotykové obrazovky bylo do značné míry přesvědčivé: struktura menu je přehledná, pouze opakované potvrzování zadání cíle a chybějící funkce pro procházení seznamem stanic kazily dobrý dojem. Zobrazit 9 fotografií
Foto: ADAC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
2. 8. 2022 6:03
Německý autoklub zjišťoval, nakolik je pro řidiče moderní ovládání palubních funkcí srozumitelné a intuitivní. Výsledky testu šesti současných modelů aut ukázaly, že čím jednodušeji na první pohled ovládání vypadá, o to víc odvádí řidičovu pozornost od dění na silnici.

Ještě na začátku století připomínala uvnitř mnohá auta kokpit dopravního letadla. Na každou funkci tu byl samostatný knoflík či páčka, jen audiosoustava jich mívala běžně kolem dvaceti. A k tomu výkřik tehdejší techniky, integrovaný mobilní telefon s analogovou klávesnicí; s přibývajícími funkcemi se přístrojová deska postupně rozlévala až do prostoru mezi sedadla.

Pak ale přišla Tesla s velkou dotykovou obrazovkou integrující veškeré ovládání do jednoho rámečku a zdánlivě bylo po problému. Zcela "uklizená" přístrojová deska byla rázem inspirací také pro ostatní automobilky. Na pohled vypadá lépe a navíc je i levnější. Jenže se také ukázalo, že čím více se automobilka odchýlí od analogového ovládání, tím horší jsou podmínky pro intuitivní ovládání.

Problém je zřejmý - zatímco tlačítko či páčku může řidič nahmatat po paměti, listovat v menu palubních systémů už bez očního kontaktu nelze. A jak ukázal experiment, tento způsob ovládání vede k nebezpečnému rozptýlení řidiče, který pak nestačí sledovat provoz.

Test zorganizoval ADAC společně s vědci z Fakulty aplikovaných věd Vysoké školy v Augsburgu. Zúčastnilo se ho 24 testerů bez předchozí znalosti zkoušených vozidel. Po krátké seznamovací fázi musel každý z nich projet dvěma vozidly trať na zkušebním polygonu. A během této doby - při konstantní rychlosti 40 až 50 km/h - ovládat různé provozní funkce vozu. Test se zaměřil na každodenní, často používané nebo bezpečnostně důležité provozní úkony, jako je zapnutí potkávacích světel, nastavení teploty v interiéru nebo zadání navigačního cíle.

Konkrétně bylo porovnáváno šest vozidel kompaktní a střední třídy: tři s dotykovou obrazovkou (Dacia Duster, Tesla Model 3, Volkswagen Golf), dvě s otočným tlačítkem (BMW 1, Mazda 3) a jedno s touchpadem (Mercedes třídy A). BMW a Mercedes sice nabízí ještě další možnost ovládání infotainmentu prostřednictvím dotykového centrálního displeje, ale tato možnost nebyla při testu využita.

Úkoly byly rozděleny do tří oblastí, z nichž každá měla při hodnocení jinou váhu. Funkce související s bezpečností měly ve výsledku váhu 50 %, úkoly týkající se klimatizace 30 % a úkoly související s infotainmentem 20 %. Účastníci testu záměrně nepoužívali ovládání hlasem či gesty.

Naměřené časy potřebné ke splnění jednotlivých úloh se v některých případech značně lišily. To, co u jednoho modelu trvalo testovaným osobám jednu nebo dvě sekundy, u jiného vozidla trvalo až osm sekund. Nebezpečí, že řidič během této doby přehlédne důležitou událost na silnici, je vysoké, stejně jako pravděpodobnost nehody.

Vítězství si z testu nakonec odnesla Mazda, nejhůře dopadla Tesla. A Dacia Duster vyšla ze zkoušek lépe než Mercedes třídy A. U bavorského kompaktu se funkce důležité pro bezpečnost jízdy ovládají znamenitě, zato v případě infotainmentu je na tom BMW 1 bídně.

Navzdory některým závažným nedostatkům si nakonec dobré hodnocení vysloužila nejen Mazda 3, ale také BMW 1, Volkswagen Golf a Dacia Duster. Zejména proto, že jejich ovladače se snaží řidiče pokud možno příliš nerozptylovat. O ovládání Mercedesu a zejména Tesly to samé říci nelze.

Foto: ADAC

Tesla v testu pohořela zejména proto, že ovládání bezpečnostních jízdních funkcí v Modelu 3 zabere řidiči nejvíce času. V tomto bodě získala dokonce hodnocení "nedostatečně". Jen o stupínek lépe pak dopadla při ovládání klimatizace, k jejímuž nastavení je třeba se propracovat do nižších úrovní menu. Alespoň že infotainment si řidič v Tesle může spustit jednoduše, v tomto bodě dopadla zkouška Tesly "velmi dobře".

Podrobné výsledky testu si můžete prohlédnout ve fotogalerii pod článkem.

 

Právě se děje

Další zprávy