Nové muzeum nákladních aut Tatra otevře příští rok. Lákadlem bude i Slovenská strela

V Kopřivnici se začátkem roku 2021 otevře nové muzeum zaměřené na nákladní vozy Tatra (ilustrační foto).
Renovace Slovenské strely pokračuje v Hranicích na Moravě.
Vlak bude mít opět funkční motory, přesto bude především statickým exponátem chystaného nového muzea nákladních vozů Tatra.
Interiér motorového vozu, který kdysi jezdil mezi Prahou a Bratislavou.
Dobu jízdy mezi oběma městy rychlovlak výrazně zkrátil.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 4. 2020 6:02
Kopřivnická Tatra patří mezi nejstarší nepřetržitě fungující automobilky na světě, třebaže osobní vozy už více než dvacet let nevyrábí. Svou historii pak prezentuje například ve značkovém muzeu. To by se na začátku roku 2021 mělo rozrůst, chystá se totiž otevření druhého muzea pro nákladní vozy Tatra. A v něm bude i místo pro aktuálně rekonstruovaný rychlovlak známý jako Slovenská strela.

Motorový vůz M 290.002, známější jako Slovenská strela, od roku 1936 do zhruba poloviny 20. století spojoval Bratislavu a Prahu. A mezi oběma metropolemi výrazně zkrátil jízdní dobu. V současnosti, již od podzimu roku 2018, prochází rekonstrukcí. Ta probíhá v Hranicích na Moravě a dokončena by měla být ještě v letošním roce.

"Jsou hotovy a odzkoušeny oba motory, je hotová vzduchotechnika, topení, karoserie je vyvařená a pokračuje se dál," představil stav rekonstrukce Radim Zátopek z Tatry. Slovenská strela tedy bude opět pojízdná, nicméně se nedá příliš očekávat, že by bylo možné ji opět vídat na běžné železnici.

"Motorový vlak sice bude schopen 'běžného' provozu na železnici, s tímto provozem se však počítá spíše jen ve velmi výjimečných případech," říká ředitel Technického muzea Tatra Jan Jurkovič. Důvodem je podle něj to, že jde o národní kulturní památku. "Režim údržby a provozu se tomuto statusu musí přizpůsobit," dodává Jurkovič.

Zrekonstruovaná Slovenská strela nicméně bude jedním z lákadel chystaného druhého muzea automobilů Tatra. Jeho otevření je naplánováno na začátek roku 2021. Stát bude v budově bývalé slévárny automobilky, která kvůli tomu byla výrazně pozměněna. Předpokládané náklady na stavbu muzea jsou ve výši 172 milionů korun. Finance pocházejí z evropských dotací a od Moravskoslezského kraje, který za výstavbou stojí.

Další peníze budou vynaloženy na úpravu okolí expozice, včetně zeleně, respektive přestavbu další historické budovy na restauraci pro návštěvníky. V tomto případě finance pochází od města Kopřivnice, respektive přímo od Tatry.

Pro Slovenskou strelu byl v novém muzeu postaven vlastní prosklený depozitář, kde bude vlak přístupný návštěvníkům. Přesune se tam tak z místa před současným muzeem značky. Celkem potom rekonstrukce vlaku spolu s výstavbou depozitáře přijde na 118 milionů korun.

Stávající Technické muzeum také kvůli chystané druhé expozici projde proměnou. Nikoliv však vizuální, ale složením exponátů. Chystané druhé muzeum bude totiž zaměřené výhradně na nákladní automobily, čímž se to stávající přeorientuje na automobily osobní.

"Práce na nové podobě expozice osobních automobilů již probíhají, realizace změn nastane v průběhu roku 2020," předesílá Jurkovič. Ve stávajících výstavních prostorech by měl přesto nějaký nákladní automobil zůstat jako upoutávka na druhé muzeum. A fungovat by to mělo i naopak.

Všechna auta vystavovaná v chystaném muzeu jsou, až na jedinou výjimku, která bude zapůjčena ze soukromé sbírky, přímo majetkem Tatry. Výrobce již před časem získal rozsáhlou soukromou sbírku, pro kterou nebylo ve stávajících prostorech místo. Povedlo se také zrenovovat speciál T815 VE 6×6 "Ostrý-II".

Jan Jurkovič upřesňuje, že k vidění budou vedle historického průřezu nabídkou kopřivnické automobilky také sekce věnované modelům armády nebo hasičů i závodní či expediční stroje.

"Do budoucna je plánována dílčí obměna expozice vystavením dalších automobilů z depozitáře a z případných zápůjček," dodává ředitel muzea s tím, že zhruba po dobu pěti let by zpočátku ale expozice měla zůstat prakticky neměnná.

Z konkrétních modelů, celkem by jich k vidění mělo být zhruba 70, vypichují zástupci Tatry model T815 jako letištní tahač či menší užitkové vozidlo T49. Chybět dále nebude například ani T815, se kterou Karel Loprais vyhrál v roce 1988 Rallye Dakar, případně T138 z expedice Lambaréné.

 

Právě se děje

Další zprávy