V Americe míří do aukce dvě historické tatrovky. Odhadovaná cena jde do milionů

Tatra 87 je jedním ze dvou modelů značky v nadcházející aukci.
Tatra 87 je podle aukční síně z roku 1948 a prošla kompletní renovací.
Tatra 87 ještě před válkou nahradila model T77, sériově vznikala od roku 1938.
Proudnicová karoserie zůstala, zmenšily se ale rozměry a celkově bylo auto odlehčeno.
Aerodynamika však byla nadále špičková.
Foto: 2019 Courtesy of RM Sotheby’s
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 4. 2020 6:02
Ačkoliv Tatra již více než dvacet let osobní auta nevyrábí, těší se vysoké popularitě nejen v Česku, ale i v zahraničí. Relativně početná je komunita majitelů kopřivnických vozidel ve Spojených státech. Právě v USA by se v blízké budoucnosti měla uskutečnit rozsáhlá aukce, jejíž součástí budou i dvě tatrovky. Poválečná osmiválcová Tatra 87 a druhá série limuzíny Tatry 603.

Oba vozy jsou součástí aukce síně RM Sotheby’s , která by se měla uskutečnit 1. a 2. května v americkém městě Elkhart ve státě Indiana. Termín nicméně ještě může změnit šíření nového typu koronaviru. Jak Tatra 87, tak Tatra 603-2 spadají do soukromé kolekce čítající přes 230 automobilů, 30 motocyklů a další vozidla od vojenských speciálů až po vysokozdvižné vozíky. K dispozici budou i nejrůznější předměty spojené s automobily. Nabídka je zkrátka velmi široká.

Starší z obou modelů kopřivnické automobilky je osmiválcový model Tatra 87. Jeho historie se začala psát ještě před druhou světovou válkou. Sériová produkce začala v roce 1938, ale vývojové práce započaly už v roce 1936 a následně pokračovaly i v roce následujícím.

Oproti předchozímu typu T77 nabídla T87 řadu inovací, například byla lehčí o 330 kg. Zároveň ale konstruktéři vůz také o něco zkrátili, proudnicová karoserie s výbornou aerodynamikou však zůstala. Pod kapotou byl pro Tatry typický vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, který měl výkon 55 kW a poháněl zadní kola. Produkci vozu přerušila druhá světová válka, ačkoliv v omezené míře auto vznikalo i během konfliktu.

Produkci T87 se naplno povedlo obnovit po druhé světové válce a její popularitu ještě podtrhla dvojice cestovatelů Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, která v letech 1947 až 1950 podnikla s vozem výpravu do Afriky a Jižní Ameriky (více zde).

V roce 1948, který patří v československé historii k těm nejvýznamnějším, se auto podrobilo omlazovací kúře. Tou nejviditelnější změnou bylo zapuštění přední trojice světel, limuzína dostala i nové nárazníky.

Výroba se zastavila v roce 1950 s udávaným počtem 3023 vyrobených kusů. Přesto život Tatry 87 tak úplně neskončil, protože některé kusy se do roku 1953 staly jakousi pojízdnou laboratoří pro pozdější Tatru 603. Spočívalo to především v tom, že se pod kapotu dostal 2,5litrový osmiválec užitý právě v později představené limuzíně.

Auto nabízené aukční síní RM Sotheby’s spadá do poslední série vyráběné po roce 1948 a podle dokumentů jde o jeden z prvních kousků právě z roku 1948. Prozrazují to například již zmíněná zapuštěná světla, případně také střešní okno, které se montovalo až po poslední modernizaci. Auto se však v aukci neobjevuje poprvé. Stejná aukční síň jako letos jej v roce 2013 vydražila za 280 500 dolarů.

Prodejce uvádí, že by pod kapotou měl být 2,5litrový osmiválec později užitý v modelu Tatra 603. Použití tohoto motoru nicméně úplně nesouhlasí s výše uvedenou historií vozu. Samotná síň RM Sotheby’s však v popisu udává, že dle předpokladů mohl být motor do auta nainstalován na přechodnou dobu. Může jít také o pozdější úpravu, o té se však dokumenty ani aukční síň nezmiňují.

Tak jako tak, tento konkrétní vůz byl v roce 2000 nalezen na Slovensku, odkud se dostal do Austrálie. Tam jej tehdejší majitel nechal zrenovovat u firmy Sleeping Beauties v Brisbane. Podle RM Sotheby’s jde o renovaci v nejvyšší možné kvalitě. Z Austrálie potom auto putovalo do Severní Ameriky a teď je tedy součástí aukce ve městě Elkhart.

Odhadovaná cena vozu je podle zástupců RM Sotheby’s mezi 300 a 400 tisíci dolary (v přepočtu to znamená zhruba 7,5 až 10 milionů korun). Samotná aukce je s nerezervovanou cenou. To znamená bez nejnižší částky, za jakou se vůz musí prodat. Tatra 87 jako taková má přitom v USA poměrně slušné renomé. Například v roce 2010 vyhlásil deník New York Times T87 z roku 1941 jako sběratelské auto roku.

Druhou Tatrou v aukci RM Sotheby’s je model T603-2 z roku 1963. To odkazuje na modernizaci původní "šestsettrojky", která měla premiéru v roce 1962 (výroba začala v roce 1963). Hlavní změnou bylo použití čtyř reflektorů vpředu místo původních tří. Odehrály se ale i další drobné designové změny.

Samotný typ T603 vznikl jako nástupce modelu T87 a poprvé se ukázal v roce 1955, třebaže vývoj probíhal (částečně tajně) už dříve. Sériová produkce začala v roce 1957. Podobně jako předchůdci, i Tatra 603 se mohla pochlubit aerodynamickou karoserií a vzadu uloženým vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o výkonu 70 kW, který při pozdější modernizaci stoupl na 77 kW.

Druhá série vozu tedy přišla s jinou přední částí, následně i zvýšeným výkonem a řadou dalších úprav, které zlepšily třeba jízdní vlastnosti. Ve druhé polovině roku 1967 potom přišla na řadu závěrečná modernizace limuzíny, která si kvůli homologaci však ponechala označení T603-2 s dodatkem model 1968. Ta opět přinesla změny v designu, především čtveřice předních světel byla dále od sebe. Došlo i na větší množství chromu.

Produkce Tatry 603 skončila v roce 1975 a vzniklo 20 422 kusů. Následovníkem luxusní limuzíny byl model Tatra 613, který následně už ve zmodernizované verzi s prodejním označením Tatra 700 platí také za poslední osobní auto z kopřivnického závodu.

Zpátky však k nabízené Tatře 603-2, k níž RM Sotheby’s neposkytuje zdaleka tolik informací jako k T87. Přesto víme, že jde o kus po renovaci, navíc s originálním manuálem či rádiem Philips Paladin. Ač se jako rok výroby uvádí 1963, pod kapotou by měl být motor používaný od roku 1964, to znamená s vyšším výkonem.

Na rozdíl od T87 je odhadovaná cena Tatry 603-2 mnohem nižší. Podle zástupců aukční síně by se vůz mohl vydražit za 50 až 75 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi 1,25 až 1,88 milionu korun. Opět však platí, že jde o aukci s nerezervovanou cenou. Není tedy daná nejnižší suma, za kterou musí být auto prodáno.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Havlíček: Restauratéři nebudou muset kontrolovat u hostů doklady o testech

Restauratéři nebudou muset podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) kontrolovat, zda jsou hosté testovaní, očkovaní nebo prodělali nemoc covid-19. Zodpovědnost bude na zákaznících, doklad budou muset předložit případné kontrole. Na zahrádkách stravovacích provozů bude možné využívat wi-fi. Havlíček to v pátek řekl na tiskové konferenci po mimořádném jednání vlády.

Venkovní prostory gastronomických podniků se mohou opětovně otevřít od pondělí. Podle Havlíčka zůstává podmínka, že na ně budou mít přístup jen lidé, kteří mají negativní test na koronavirus, podstoupili očkování nebo v posledních 90 dnech prodělali nemoc covid-19. Po dohodě s profesními svazy vláda podle Havlíčka opatření upravila tak, že povinnost kontroly nebudou mít provozovatelé, provádět ji budou hygienici či policie, řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy