V Paříži začala slavná veteránská výstava. Na Rétromobile jsou hvězdou české Tatry

Krásná trojoká Tatra 603. Hvězd, které se zrodily v kopřivnické továrně, je tu mnohem víc.
Tatrám bylo na pařížském výstavišti vyhrazeno 500 m2.
Krásná temně modrá Tatra 77.
Nechybí řada velmi vzácných kousků od soukromých sběratelů, ale ani vozy z kopřivnického muzea.
Typická je proudnicová karoserie vozů Tatra, což připomínají i dobové plakáty.
Foto: Vladimír Cettl
Eva Srpová Eva Srpová, Vladimír Cettl
5. 2. 2020 15:45
Každý rok na významnou veteránskou akci v Paříži zavítá přes sto tisíc návštěvníků. Letos se na Rétromobile ukazuje více než tisíc aut a fanoušky Tater potěší, že se zde poprvé představuje ucelená vývojová řada této kopřivnické značky.

Na pařížském výstavišti Porte de Versailles probíhá od středy 5. února významná motoristická událost, výstava veteránů a youngtimerů Rétromobile 2020. Potrvá až do neděle 9. února.

Na výstavě se představuje přes tisíc aut od více než 600 sběratelů a 120 automobilových klubů. Nezapomíná se na výročí slavných modelů, letos například Citroënu GS, kterému je 50 let. 125 let si připomíná i mladoboleslavská Škoda Auto.

Škoda Sport z roku 1949
Škoda Sport z roku 1949 | Foto: Škoda Auto

Muzeum Škody Auto v Mladé Boleslavi přivezlo do Paříže například věrnou repliku bicyklu Slavia z roku 1896, jediný dochovaný vůz Laurin & Klement BSC  z roku 1907, či krásnou závodní Škodu Sport, se kterou se automobilka účastnila závodu Le Mans. Šedesát let je vystavené smetanové Octavii.

Milovníci unikátních aut by také neměli minout například expozici 24 vozů Mini, kterými si značka připomíná nedávné 60. výročí, nebo kolekci aut navrhovaných slavným automobilovým designérem Nucciem Bertonem. Na Rétromobile se navíc auta nejen obdivují, ale některá je také možné koupit v aukci.

Výstava o historii Tatry
Fanoušky československých značek však především potěší, že se na letošním ročníku představují historické automobily značky Tatra, a to ve velice hojném počtu.

Na 500 metrech čtverečních se sešla ucelená vývojová řada tatrovek od prvního československého automobilu Präsident až po poslední typ limuzíny Tatra 700 z poloviny 90. let.

Perfektně zrestaurovaná Tatra 77.
Perfektně zrestaurovaná Tatra 77. | Foto: Vladimír Cettl

Na výstavě je významnou měrou prezentován pro Francouze nepříliš známý příběh československých cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. Tematicky se proto stříbrná Tatra 87 instalovala do písku.

Nechybí ani vozy, které se zapsaly do historie technického vývoje automobilů. Slavný prototyp T570, často diskutovaný jako předobraz vozu VW Brouk, anebo vzácná Tatra 77.

Stříbrná Tatra 87 v písku. Připomíná slavný příběh cestovatelů Hanzelky a Zikmunda.
Stříbrná Tatra 87 v písku. Připomíná slavný příběh cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. | Foto: Vladimír Cettl

Velká část vozů se vezla z České republiky - zapůjčilo je Technické muzeum Tatra v Kopřivnici, ale i soukromí sběratelé. Produkci nákladních automobilů zde reprezentuje jediný exponát, vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra.

Mizející historii osobních vozů této značky ukazuje výstava Zátiší s vraky Tatra fotografa Vladimíra Cettla, který se dlouhodobě věnuje fotografování nejen Tater, ale také škodovek na Kubě a mizejících automobilových vraků. Vedle kalendářů vydal také fotografickou publikaci Zátiší s vraky Tatra.

 

Právě se děje

Další zprávy