Dvě Tatry, Škoda Superb, Praga, Wikov a Z18S. Veteránisté ocenili nejlepší renovace

Tatra 87 z roku 1946.
Krásná Praga Golden z Veteran Areny Olomouc.
Dalšími oceněnými jsou (v abecedním pořadí) dvě Tatry Pavla Kasíka, model T17 (vlevo) a T87. Zde na výstavě Legendy 2020.
Škoda Supeb OHV ve vlastnictví Škody Muzeum.
Wikov 40, překrásný dvoudveřový kabriolet ve dvoubarevném provedení.
Foto: Dalibor Lupík
Eva Srpová Eva Srpová
20. 2. 2020 6:04
Na galavečeru českého veteránismu 2020, kterého se účastnily tři organizace sdružující nadšence a sběratele veteránů v České republice, se vyhlásily nejpečlivější renovace loňského roku. Pět majitelů získalo ocenění pro šest československých aut. Dvě krásné Tatry 17 a 87, zlatá Škoda Superb, naprosto unikátní Praga Golden, kabriolet Wikov 40 a také Z18 Sport neboli "Pekelník z Brna".

Galavečer českého veteránismu, který se uskutečnil začátkem února, pořádaly tři organizace sdružující nadšence a majitele veteránů v Česku. Jde o Federaci klubů historických vozidel ČR, Asociaci veteran car clubů v Autoklubu ČR a Asociaci klubů historických vozidel ČR

Osobností českého veteránismu 2020 se stal in memoriam bývalý prezident Federace klubů historických vozidel ČR Jan Täubel. Zemřel loni na podzim, cenu převzala jeho rodina.

Jedním z vrcholů akce bylo ocenění nejpovedenějších renovací. Podmínkou bylo, aby se vozy poprvé po náročné repasi představily veřejnosti v minulém roce. Porota byla sestavena ze tří odborníků na veterány - Ladislava Samohýla, Petra Kožíška a Stanislava Kargera ml. Cenu dostalo pět majitelů celkem za šest aut, přičemž jde o krásné vozy československé výroby, které jsou hvězdou každé veteránské akce.

Seznam aut abecedním pořadí a majitelem v závorce:

Praga Golden Kabriolet r. v. 1937 (muzeum veteránů Veteran Arena Olomouc)
Škoda Superb OHV r. v. 1948 (Škoda Muzeum Mladá Boleslav)
Tatra 17 r. v. 1927 a Tatra 87 r. v. 1946 (Pavel Kasík)
Wikov 40 r. v. 1934 (Michaela Jurová)
Z18 Sport "Pekelník" r. v. 1927 (Karel Jaroš)

Každý z oceněných vozů je unikátem a zasloužil by si samostatný podrobný článek v prestižních časopisech o veteránech. A proto se jim věnujeme alespoň zevrubně:

Praga Golden
"Automobilů Praga Golden bylo vyrobeno jen velmi málo, odhaduje se kolem 60 kusů všech typů karoserií. Tento konkrétní vůz s karoserií typu pětimístný kabriolet se pravděpodobně vyrobil jen jediný," říká Jakub Walla z Veteran Areny Olomouc, která vůz vlastní.

Na počátku renovace byl vůz v totální destrukci a generálka trvala devět let. Nyní je plně funkční a pojízdný. "Tento automobil je tak vzácný, že pravděpodobně bude pouze muzejním exponátem s případnými zápůjčkami na nejprestižnější akce veteránského hnutí," dodává Jakub Walla.

Petimístný kabriolet Praga Golden se pravděpodobně vyrobil v jediném exempláři.
Petimístný kabriolet Praga Golden se pravděpodobně vyrobil v jediném exempláři. | Foto: Veteran Arena / Jakub Walla

Škoda Superb OHV
Model Superb OHV vyrobený v období 1946-1949, je jedním ze 158 vozů, které po válce vznikly, a navíc v mimořádně působivém provedení. "Exemplář z roku 1948, karosovaný v závodě Kvasiny, si 2. září převzal zákazník, Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech.

Po dvacetiletém provozu se vyřazený služební vůz podařilo odkoupit pro nově budovanou muzejní sbírku mladoboleslavské automobilky. Řada dílů však chyběla, čalounění bylo nepůvodní," uvádí Škoda Auto k tomuto vozu.

Nádherný, zlatou barvou do dálky svítící Superb OHV se pod vedením veteránské dílny ve Škodě Muzeum v čele s Michalem Velebným renovoval tři roky. "Do sbírky historických vozů Škoda se dostal v roce 1968, byť nekompletní. Nyní je ve stavu, v jakém se kdysi dodával zákazníkovi," říká vedoucí muzea Andrea Frydlová.

Auto získalo cenu ve chvíli, kdy putovalo na výstavní pódium autosalonu v Novém Dillí Auto Expo 2020.

Superb OHV na autosalonu v Novém Dillí.
Superb OHV na autosalonu v Novém Dillí. | Foto: Eva Srpová

Tatra 87
Za dvě krásné Tatry získal ocenění Pavel Kasík, vášnivý sběratel Tater. "Přivedl mě k tomu táta, který mě od dětství vedl k objevování krásy starých aut, která v 60. letech začal sám sbírat. První naší Tatrou byl model T30 z roku 1929, který jsme společně jsme pojmenovali Jezevčík, pak mě ale učarovala T87, kterou jsem za pomoci táty nakonec koupil," říká Pavel Kasík.

Ačkoli vlivem okolností musela později rodina mnoho aut z rozsáhlé sbírky prodat, Tatra 87 zůstala, i když ji v renovaci předběhly mnohem později získané T77 a T80. V roce 2010 se uvolnila kapacita pro renovaci karoserie u Rudolfa Kanduse a demontované agregáty se převezly k hlavnímu renovátorovi Daliboru Lupíkovi do Frenštátu. 

"Dbal jsem, jako u všech našich aut, nejen na dílenské provedení, ale i původnost a historickou správnost. Kromě všech drobných i klíčových detailů, které musí odpovídat nejen typu, ale i provedení dle roku výroby, jsem velmi rád, že se na voze podařilo zachovat např. původní prahy a většinu podlahy. Na voze je použito naprosto minimální množství replik (např. popelník nebo lišty ramínek stěračů), i klíčky se mi podařilo sehnat původní," dodává nadšený sběratel Pavel Kasík.

Pavel Kasík vlastní Tater několik, například také krásnou T77, která se stala hvězdou na výstavě Cars: Accelerating the modern world, otevřené veřejnosti v londýnském Victoria & Albert Museum loni na podzim. Tatra 77 byla jediným československým vozem, který kurátoři mezi 15 nejdůležitějších aut historie vybrali.

Elegance Tatry 87 je výjimečná, právem se řadí mezi nejkrásnější auta historie.
Elegance Tatry 87 je výjimečná, právem se řadí mezi nejkrásnější auta historie. | Foto: Dalibor Lupík

Tatra 17
"T17 je v naší sbírce 'služebně nejmladší' a její získání způsobila náhoda. Narazil jsem na seznam členů francouzského Tatra clubu a zjistil, že je v rejstříku uvedena jedna T17. Jde o původní typ s královskou hřídelí rozvodů motoru OHC, který je nejen konstrukčně mnohem krásnější, byť komplikovaný a nepříliš spolehlivý, ale i mnohem vzácnější," vypráví sběratel Pavel Kasík.

Po náročném vyjednávání se Tatra 17 vezla na přívěsu z jihozápadní Francie na jaře 2010 a mohla začít její renovace. "Chybělo prakticky veškeré příslušenství kromě karburátorů. Problematické je, že mnoho i neviditelných věcí se liší oproti běžnější T17/31. Snad největší trápení jsme měli s výfukovou klapkou a tlumičem, které se u existujících vozů prostě nedochovaly," dodává Pavel Kasík.

Nakonec se ale podařilo a vzácná T17 ohromuje i detaily, například nejvyšším stupněm výbavy s reflektory a hledáčkem Zeiss, druhým posuvným oknem, leštěnou hliníkovou kapotou i hrnci světel v barvě vozu.

Tatry hvězdou loňské výstavy Legendy.
Tatry hvězdou loňské výstavy Legendy. | Foto: Pavel Kasík

Wikov 40
Model 40 prostějovské továrny Wichterle Kovářík se představil v roce 1932, tedy v době hospodářské krize. Byl spřízněný s dříve uvedenou pětatřicítkou, jen výkonnější a také větší a ještě hranatější.

Wikovy jsou velmi vzácné, za dvanáct let, kdy automobilka fungovala, vzniklo asi 600 aut a modelů 40 se postavilo zhruba 150. Dochovaných kusů všech Wikovů je přitom asi 30. Tento oceněný patří Michaele Jurové.

"Její otec Richard Jura vůz pořídil zhruba před třemi nebo čtyřmi lety a z limuzíny byl přestavěn na kabriolet," říká Karel Nestrojil, jehož dílna Hicar sídlící v Neslovicích u Brna Wikov renovovala. Luxusní vůz v karoserii kabriolet s plátěnou střechou podtrhuje svou eleganci dvoubarevným lakem. Premiéru po pečlivé renovaci měl na závodu Brno-Soběšice konaném vloni v září.

Model 40, poslední auto, které postavila továrna Wikov.
Model 40, poslední auto, které postavila továrna Wikov. | Foto: Karel Kupka / Motor Journal

Z18S "Pekelník z Brna"
Na akci Brno Revival 2019, festivalu mezi pavilony, se představil jeden unikát. Sportovní model z dílny Zbrojovka Brno Z18S, který prošel pečlivou renovací. Závodní speciál využíval techniku sériové Z18, zkrátila se mu ale karoserie, odlehčily díly, mnoho z nich se vyměnilo za sportovnější, přední brzdy šly ven zcela. Z18S dostal dvoutaktní motor s kompresorem, získal přezdívku Pekelník z Brna a v meziválečném období sbíral jednu cenu za druhou.

Do současnosti se dochovalo jen několik torz a jedno vlastnil konstruktér Karel Jaroš, vnuk jednoho z konstruktérů tohoto vozu. "Rezivějící torzo závodního rámu se sportovní nápravnicí, skryto díky předvídavosti mého předka v domácím archivu - tedy na půdě, mě léta fascinovalo," popsal Jaroš pro server iDnes.cz.

Pečlivá renovace, kterou rovněž provedla firma Hicar Karla Nestrojila, se vyplatila a diváci loňského červencového závodu mezi pavilony Brno Revival mohli spatřit Pekelníka z Brna opět v akci. Zvuk unikátního motoru, jehož ladění si vzal na starost Karel Jaroš, bere dech.

Speciál brněnské Zbrojovky, model Z18S neboli Pekelník.
Speciál brněnské Zbrojovky, model Z18S neboli Pekelník. | Foto: Richard Hryciow
 

Právě se děje

Další zprávy