Český elektromobil Luka EV se začne prodávat už letos. Plány automobilky jsou smělé

Luka EV se má brzy začít vyrábět v malé sérii. Nově dostala klasičtější koncepci s jedním elektromotorem pod kapotou.
Kupé vzhledem odkazuje na auta z 50. let. Retro design má investor projektu Maurice Ward rád.
Luka EV má výt uvnitř moderní, nechybí multimediální displeje a konektivita.
Zatímco ještě před rokem se postavilo několik prototypů s elektromotory v kolech, nyní se firma rozhodla použít klasickou koncepci s elektromotorem pod kapotou.
Důvod je prostý, technika s elektromotory v kolech zhoršuje jízdní komfort, a je také finančně nákladná.
Foto: MW Motors
Eva Srpová Eva Srpová
10. 3. 2020 6:02
Luka EV je auto české výroby automobilkou MW Motors, která byla založena na podzim roku 2017 a jejím majitelem je Maurice Ward. Ir, který se v 90. letech přestěhoval do Česka. Malá firma postavila už několik prototypů, v posledních měsících ladila použitou techniku a řešila homologaci, nyní už se vůz blíží finální podobě. Prodávat se začne ve druhé polovině tohoto roku, říká její tiskový mluvčí.

Luka EV je elektrické kupé s retro vzhledem, které je dílem malé automobilky MW Motors sídlící na Plzeňsku. Firma Ira Maurice Warda žijícího a podnikajícího v Česku vznikla v roce 2017. 

Vizuálně má blízko k ikonickým kupé z 50. let a od každého má trochu. Připomíná BMW 507, Karmann Ghia a také český sporťák JK 2500 s motorem z Tatry. Luka EV ale jezdí na elektřinu a začátkem loňského roku jsme dostali příležitost se exkluzivně svézt s jedním z prototypů.

Ten měl čtyři elektromotory a každý umístěný v jednom kole. Vůz vážil zhruba 815 kg a podle údajů automobilky měl ujet 300 km na jedno nabití. I nadále však probíhal vývoj a nyní, po ročním vylepšování, se už blíží doba, kdy se Luka EV začne vyrábět v menší sérii. A dost se toho změnilo.

Luka EV se bude vyrábět v tradičnější variantě s jedním elektromobilem pod kapotou.
Luka EV se bude vyrábět v tradičnější variantě s jedním elektromobilem pod kapotou. | Foto: MW Motors

"Posunuli jsme se. Rozhodli jsme se, že vzniknou dvě varianty. Jedna se stávající technikou s elektromotory v kolech, druhá tradičnější s jedním motorem a pohonem předních kol. Technologie "in-wheel" totiž klade vysoké nároky na to, aby byl podvozek naladěný ideálně a dosahoval vysoké úrovně jízdního komfortu," říká Lukáš Metelka, tiskový mluvčí automobilky. Očekává, že z 80 % se bude prodávat tradiční varianta s jedním elektromotorem.

Podle Lukáše Metelky se Wardův tým také během roku vývoje zaměřili na vylepšení kvality zpracování a multimédia, stejně jako na jízdní vlastnosti a pérování.

"Také neustále řešíme legislativu a typy homologace. Nechceme přihlašovat každé auto individuálně, nicméně na celoevropskou homologaci zatím nedosáhneme. Nyní máme zajištěné homologace pro jednotlivé státy, jmenovitě Velkou Británii, Holandsko a Belgii, v procesu je Německo a Česká republika," dodává Lukáš Metelka s tím, že se netají, že Anglie a Irsko budou jedněmi ze stěžejních trhů.

Investor projektu MW Motors Maurice Ward se svým synem Lukou, po kterém je auto pojmenované.
Investor projektu MW Motors Maurice Ward se svým synem Lukou, po kterém je auto pojmenované. | Foto: Archiv Maurice Warda

Kolik aut chce firma prodávat, prý bude záviset samozřejmě na poptávce, ale už nyní podle ohlasu věří, že by mohlo vznikat zhruba tisíc aut ročně. "Připravovali jsme se na to, přijali nové zaměstnance a zprovoznili větší prostory, kde budeme auta stavět," vysvětluje Metelka.

Investice do technologií
Firma MW Motors poskytla jeden exemplář německému výrobci motorů Wankel s tím, aby do něj namontoval svůj rotační motor jako generátor elektřiny. "Tento motor umí spalovat nejen benzin nebo diesel, ale také vodík. Motivem naší spolupráce je, abychom na obou stranách zjistili, zda technologie funguje," dodává Metelka.

Podobnou technologii už má ostatně dostat elektromobil od Mazdy, i když nejprve se má začít prodávat MX-30 s klasickým elektromotorem, varianta s wankelem coby generátorem údajně dorazí později. Jednu Luku EV by Maurice Ward rád věnoval pražské ČVUT, aby na ní mohla případně testovat technologii autonomního řízení.

"Nejsme omezování nedostatkem finančních prostředků, náš majitel chce investovat do technologií budoucnosti, v dnešní době je důležité především technologické know-how, které se dá později aplikovat mnoha způsoby. Výroba aut bude v budoucnu především otázkou software," míní Lukáš Metelka.

Kolik má Luka EV, která by se měla začít ve druhé polovině letošního roku prodávat, stát, ale firma zatím zveřejnit nechce. Při loňském představení vozu však informovala, že Luka EV stojí zhruba 30 tisíc eur bez daně, tedy necelých 800 tisíc korun.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 minutami

Tortorella skončil po šesti letech jako trenér hokejistů Columbusu

Hokejové kluby Columbus a Arizona se po skončení základní části NHL a marné snaze dostat se do play off rozhodly ke změně trenéra. V Columbusu skončil po šestiletém angažmá John Tortorella, tým Coyotes už do nové sezony nepovede Rick Tocchet, který na střídačce Arizony strávil čtyři roky.

Vedení Blue Jackets den po zápase s Detroitem oznámilo, že po vzájemné dohodě s Tortorellou neprodlouží smlouvu. Dvaašedesátiletý kouč dovedl po svém příchodu Columbus čtyřikrát za sebou do play off, v prvních 15 sezonách od vzniku klubu přitom tým do vyřazovacích bojů prošel jen dvakrát.

Letos se mužstvu nedařilo a od posledního místa v Centrální divizi ho nemohla zachránit ani závěrečná výhra 5:4 v prodloužení nad Detroitem. Do bojů o Stanleyův pohár nepostoupil Columbus poprvé od roku 2016.

Tortorella nasbíral během 20 sezon v NHL 673 vítězství, což z něj dělá nejúspěšnějšího amerického trenéra ligy. V roce 2004 dovedl Tampu Bay k zisku titulu, působil i v New York Rangers a ve Vancouveru.

O pět let mladší Tocchet dovedl Arizonu v Západní divizi na 5. místo. "Po setkání s Rickem jsme se dohodli, že změna kouče je v nejlepším zájmu klubu," uvedl generální manažer Bill Armstrong. Za čtyři roky pod Tocchetovým vedením prošli "Kojoti" do bojů o Stanley Cup jen loni.

před 20 minutami

V areálu slévárny v Týnci nad Sázavou hořelo, škoda je 4 miliony

V areálu slévárny v Týnci nad Sázavou na Benešovsku v neděli hořelo, škoda činí čtyři miliony korun. Příčinou vzniku požáru byla technická závada na transformátoru, uvedl v tiskové zprávě mluvčí středočeských hasičů Jaroslav Gabriel. Hasiči doporučili lidem v okolí, aby omezili větrání. Únik oleje z transformátoru do okolí hasiči nezaznamenali.

K požáru olejového transformátoru hasiči vyjížděli před 12.00, "Po příjezdu rozhodl velitel zásahu o vyhlášení druhého stupně poplachu a zároveň požádal o vyslání dalších hasičských jednotek, neboť plameny ohrožovaly sousední transformátor a střechu elektrorozvodny," popsal situaci mluvčí.

Na místo byli přivoláni i specialisté z chemické laboratoře hasičů. "Únik transformátorového oleje však nebyl zaznamenán. Toto by měl následně potvrdit rozbor vzorků odebraných nejen přímo v místě požáru, ale také z nádrží v čistírně i z řeky Sázavy," sdělil mluvčí.

"Po ochlazení objektu byla rozvodna odvětrána přetlakovým ventilátorem a zkontrolována opakovaným měřením termokamerou," oznámil Gabriel. Po 14.00 už na místě zůstali kvůli dohledu jen místní dobrovolní hasiči, o šest hodin později si po závěrečném průzkumu objekt převzal zástupce firmy.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Při nehodě na kole zemřel známý německý architekt Helmut Jahn

Známý německý architekt Helmut Jahn v sobotu zemřel v důsledku nehody na jízdním kole, bylo mu 81 let. V neděli o tom informovala agentura AP. Jahn stál například za projekty berlínského Sony Centra a mezinárodního letiště Suvarnabhumi v Bangkoku či za renovací administrativní budovy Evropské komise nazvané podle Karla Velikého (Charlemagne) v Bruselu.

Jahn se narodil v roce 1940 v Německu, v roce 1966 však odešel do Chicaga. Jeho profesionální kariéra začala v roce 1967. Ve Spojených státech patří mezi jeho velké projekty například chicagské kongresové centrum McCormick Place. Jahn se podílel rovněž na návrhu budovy J. Edgara Hoovera, tedy ústředí Federálního úřadu pro vyšetřování FBI ve Washingtonu, napsala AP.

Podle policie do Jahna jedoucího na kole v sobotu odpoledne v obci Campton Hills západně od Chicaga narazily dva automobily, když nezastavil na křižovatce, kde byla značka stop. Architekt zemřel na místě nehody.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Frankfurt remizoval doma s Mohučí a přišel o čtvrtou příčku

Frankfurt pouze remizoval doma 1:1 s Mohučí a po 32. kole německé fotbalové ligy přišel o čtvrté místo, které zajišťuje účast v Lize mistrů. Mohuč potvrdila na hřišti favorita skvělou formu a neprohrála podeváté v řadě. Český záložník Vladimír Darida odehrál závěrečných 17 minut při bezbrankové remíze Herthy Berlín s Bielefeldem.

Mohuč dokonce až do 86. minuty vedla po trefě Karima Onisiwa, v závěru ale srovnal střídající Ajdin Hrustic. Frankfurt ztratil body potřetí z posledních čtyř utkání a pustil před sebe Dortmund, který si v sobotu poradil s Lipskem. Dvě kola před koncem ztrácí na Borussii jeden bod.

Na sestupovém 17. místě zůstává Kolín nad Rýnem, který doma podlehl 1:4 devátému Freiburgu. Kolín ztrácí dva body na barážovou příčku, na které zůstal Bielefeld. Hertha má stejně bodů, ale lepší skóre a zápas k dobru.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Kolín nad Rýnem - Freiburg 1:4 (50. Andersson - 18. Petersen, 20. Demirovič, 90.+3 Grifo, 90.+6 Schmid), Eintracht Frankfurt - Mohuč 1:1 (86. Hrustic - 11. Onisiwo), Hertha Berlín - Bielefeld 0:0.

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 32 23 5 4 92:40 74
2. Lipsko 32 19 7 6 57:28 64
3. Wolfsburg 32 17 9 6 57:32 60
4. Dortmund 32 18 4 10 69:44 58
5. Eintracht Frankfurt 32 15 12 5 63:48 57
6. Leverkusen 32 14 9 9 51:35 51
7. Mönchengladbach 32 12 10 10 59:52 46
8. Union Berlín 32 11 13 8 47:41 46
9. Freiburg 32 12 8 12 49:47 44
10. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
11. Hoffenheim 32 10 9 13 49:52 39
12. Mohuč 32 9 9 14 35:51 36
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 31 7 10 14 38:49 31
15. Brémy 32 7 10 15 34:51 31
16. Bielefeld 32 8 7 17 23:51 31
17. Kolín nad Rýnem 32 7 8 17 33:60 29
18. Schalke 31 2 7 22 20:80 13
Další zprávy