Radek Daniel
30. 3. 2018 13:39
Letos je to 50 let, co se v socialistickém Československu začala vyrábět legendární dodávka Škoda 1203. Spolupracovník redakce Radek Daniel ji toužil celý život řídit. Až nyní se mu podařilo usednout za volant kempovací verze určené pro Svazarm a starší hasičské varianty s typickou houkačkou. Jak se taková auta v kontextu dnešní doby ovládají? Čtěte v galerii.
Vzpomínka na Škodu 1203
V roce 1985 jsem, coby patnáctiletý student gymnázia, pracoval na letní brigádě jako závozník ve spotřebním družstvu Jednota Plzeň-sever. Ve Škodě 1203 jsme do různých závodních jídelen rozváželi nakládané okurky, chlebíčky, zákusky, ale i čerstvě upečenou sekanou nebo třeba moravského brabce. Už tehdy jsem si říkal, jak je tento automobil proklatě pomalý. Do táhlých kopců Plzeňské pahorkatiny se "dvanáctsettrojka" šplhala ještě o poznání pomaleji než tehdejší přetěžované nákladní Avie.
Až do počátku letošního března jsem však nikdy neměl příležitost usednout za velký volant tohoto auta. I když jsem se během své praxe motoristického novináře svezl s více než tisícovkou různých automobilů, tohle auto mě míjelo. Také proto, že postupně upadávalo v zapomnění. Zatímco v dobách socialismu ho všude bylo plno, už v devadesátých letech si podnikatelé a firmy začali raději pořizovat transportery, transity, berlinga, ducata a jiné prověřené dodávky. Také pacienti se vozí v prostornějších, a hlavně rychlejších vozech záchranné služby.