Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Polski Fiat 132p
Ve varšavské továrně na osobní auta vznikal mezi lety 1973 a 1981 ještě jeden velký Fiat. Model 132p byl asi tím vůbec nejlepším a také největším, co se v Polsku za vlády komunistické strany vyrábělo. Od italského Fiatu 132 se jeho sourozenec prakticky neodlišoval, však byl také do FSO dodáván prakticky kompletní a na Poláky zbyly už jen finální montáž a nutnost zabudovat některé komponenty. Pod kapotou jediné dodávané verze GLS byla zážehová šestnácti- či osmnáctistovka, některé zdroje dokonce hovoří o dovozu dvoulitrových verzí. Dohromady jich vzniklo jen 4461, 132p ale byla dostupná i normálním Polákům (byť si ji opět oblíbili především čelní představitelé státu). Jen museli mít dostatečnou finanční hotovost v zahraniční měně, auto se totiž prodávalo přes podnik zahraničního obchodu Pewex. Podobně jako 127p.
Mimochodem mezi zámožnými Poláky bylo auto poměrně oblíbené. Ptáte-li se proč, tak proto, že lidé s majetkem nad 700 tisíc zlotých z něj museli platit zvláštní daň. Pokud však měli auto produkované v Polsku, to se do hodnoty majetku nepočítalo. A protože 132p (a konec konců i 131p) byla luxusní a prakticky nebyla jiná než italský originál, nicméně stavěná oficiálně v Polsku, mnozí prostě auto ze Západu raději vyměnili.