Úvodem si připomeňme pár starožitností. Kdopak si ještě vzpomene na Mazdu MPV, Toyotu Previa a Avensis Verso, Hondu Shuttle, Opel Sintra, Chrysler Voyager, Peugeot 807, Fiat Ulysse nebo Citroën C8? Tato auta během poslední dekády zmizela z nabídky a dnes je najdete jen v bazarech, většinou už notně opotřebená.
Příčiny jsou prosté. Trh má větší zájem o SUV. A navíc po výkonných sporťácích a luxusních limuzínách mají právě sedmimístné rodinné přepravníky největší spotřebu paliva, potažmo emise CO2. Poté, co vešla v platnost evropská směrnice přenášející odpovědnost za vaši spotřebu na výrobce, hrozil automobilkám postih za to, že vám taková auta prodají. Většina z nich zaujala pragmatický postoj a z malého, ale těžko nahraditelného kousku trhu se stáhla.
Evropským zákazníkům tak z tradičních modelů této třídy zbyl jen Fordy Galaxy doprovázený dvojčaty Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Průkopník žánru Renault Espace přesedlal na módní vlnu SUV, čímž se jeho praktická využitelnost přiblížila poloteréním modelům jako Kia Sorento a Škoda Kodiaq. Třetí řada sedadel je zde vmáčknutá mezi vyšší podlahu a klesající střechu, takže místa moc není ani na nohy, ani nad hlavou.
Podobný trend se nyní opakuje o třídu níž. Před rokem a půl se odporoučela Mazda 5, loni ji následovaly Opel Zafira Tourer a Ford C-Max. Peugeot 5008 i Renault Scénic opustily myšlenku minibusu a staly se z nich crossovery, podobné modely zaujaly místo i v nabídce dalších značek. Vypadají sexy a dobře se prodávají, ale srovnatelnou užitnou hodnotu nenabídnou.
Záchranou početnějších rodin tedy zůstávají buď poslední přežívající klasici Citroën Grand C4 Spacetourer (dříve Picasso) a Volkswagen Touran, nebo osobní verze malých dodávek. Spacetourer s přátelskou cenou od 540 900 Kč za sedmimístný diesel s manuálním řazením potěší dlouhou kabinou, díky níž se i za třetí řadu sedadel vejde aspoň pár tašek. Mechanicky sofistikovanější a výkonnější, ale o něco kratší Touran (764 900 Kč) ještě více zdůrazní, že při dlouhé cestě v plném obsazení musejí zavazadla do střešního boxu.
Jelikož jsou tato auta o deset centimetrů nižší než velká MPV jako Sharan a Galaxy, musí mít i třetí řadu sedadel uchycenou hodně nízko. Vyhoví tak spíš dětem a drobným postavám do 160 cm. I to je ale podmíněno důležitým detailem: vybráním v podlaze, které umožní pohodlné spuštění nohou dolů. Právě tohle crossovery s vyšší podlahou nabídnout nemohou.
Vedle ceny Spacetoureru i Touranu vynikne výhodnost osobních verzí některých užitkových vozů. Zejména trojčat francouzského původu: Citroën Berlingo XL (sedmimístný diesel od 450 000 Kč), Peugeot Rifter Long a Opel Combo XL (470 000 Kč). Trumfnout je může už jen znatelně menší a užší Dacia Lodgy, s dieselem pod kapotou od 367 900 Kč. Naopak Volkswagen Caddy Maxi (630 000 Kč) a Ford Connect L2 (660 000 Kč) účtují spíš za německou pověst než za pohodlí.
Žádný z těchto pěti vozů se komfortem pérování, zpracováním interiéru ani hladinou hluku nevyrovná osobnímu autu stejné velikosti. Hledáte-li však prostor za minimum ceny, jste na nejlepší adrese. Jak ukazují snímky Peugeotu Rifter Long, který právě dlouhodobě testujeme, celkem pohodlně se zde usadí i rozvětvená rodina. Vybrání v podlaze sice chybí, ale v hranaté zádi s rovnou střechou mohou být sedačky ukotvené o to výš. Pokud tedy vaše děti nedorůstají basketbalových rozměrů, nebudou tu strádat.
Vzrostlé a dospělé osoby už musí do osobních verzí velkých dodávek jako Volkswagen Transporter, Ford Custom, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life (nezaměňovat s již vyhynulou Zafirou Tourer) a Toyota ProAce. Jejich základní ceny se podle typu pohybují mezi 800 000 a 900 000 Kč. Je to méně než za Volkswagen Sharan startující na částce 1 032 900 Kč, ale vybavení bývá vskutku spartánské. Kromě deseti tisíc za třetí řadu sedadel si leckde musíte připlatit ještě jednou tolik za přídavný okruh topení, bez něhož v zimě vzadu zmrznete.
Shánět tato auta jako ojetá je ke smůle českých rodin těžké. Sharan a Galaxy díky slabé konkurenci padají z původní milionové ceny pomalu a v perspektivním stavu stojí ke 400 000 Kč, což není daleko od nového Citroënu Berlingo. Osobní verze velkých dodávek za sebou mívají profesionální službu jako různé letištní taxíky s rychlým nájezdem kilometrů. A malých dodávek se v sedmimístné specifikaci prodává k uzoufání málo. Na největším českém inzertním serveru Tipcars dnes najdete od Berlinga i Peugeotu Partner (dnes Rifter) právě po jednom ojetém kusu.
Pokud potřebujete k pořízení nového vozu této kategorie ještě pár korun nastřádat, nezapomeňte sledovat čas. Od roku 2021 totiž zpřísňující limity CO2 dopadnou i na užitkové vozy a celé odvětví se začne posouvat jinam. I dodávky budou jezdit na elektřinu: zdraží a nabídnou dojezd kolem 200 km, což rozvážce e-shopu vyhoví podstatně lépe než rodině s malými dětmi. Mimochodem elektromobilem bude v dohledné době nahrazen i Volkswagen Sharan.