Test ojetého Citroënu C4 Picasso: Nejlevnější 6+1, ve kterém se dá i bydlet

Martin Frei Martin Frei
27. 1. 2020 6:03
Rodinná MPV jsou ohrožený druh, obzvlášť když mají být cenově dostupná. Citroën C4 Picasso patří ke klasikům žánru. Spojuje slušné stěhovácké dovednosti, volitelné sedmimístné provedení a pohodlnou jízdu s neotřelým designem. Šestiletá auta se dají pořídit pod 250 000 Kč. V příjemném protikladu k trendům doby jsou nejen spolehlivá, ale i servisně nenáročná.
Foto: Martin Frei

Chcete-li navrhnout opravdu praktické auto, ve kterém bude hodně místa, můžete se klidně stavět na hlavu, ale stejně nevymyslíte nic lepšího než pravoúhlou krabici. Snaha tyto tvary nějak ozvláštnit přinášela v minulosti roztodivně hrbaté výsledky, o čemž leccos ví Škoda Roomster. Vdechnout rodinnému furgonu trochu elegance je designérský hlavolam, avantgardnímu Citroënu se to ale podařilo s lehkostí a originalitou.

Zadní sedadla jsou samostatně posuvná a sklopná
Zadní sedadla jsou samostatně posuvná a sklopná | Foto: Martin Frei

Výborná zpráva je, že moderní krasopis zůstává na povrchu a nikde nejde na úkor funkčnosti. V tomhle autě by se dalo i bydlet a velké prosklení mu dodává atmosféru domku s verandou. Na rovnoměrně široká a samostatně posuvná místa uchytíte tři dětské sedačky vedle sebe, což třeba v Golfu nejde. Pro dospělé by ovšem tahle sedátka byla úzká, proto Picasso málokdy potkáme jako taxi - i v bazaru, což je dobře.

Prodloužená verze Grand volitelně nabízí i třetí řadu sedadel, která sice postačí jen dětem tak do metru šedesát, ale zaplať pánbůh za to. O třídu větší Ford Galaxy na tom není o moc líp a velkorysý Volkswagen Multivan v adekvátním stavu nekoupíte levněji než dvě Picassa. Za sedadla třetí řady už se moc zavazadel nevejde, početnější rodiny musejí dokoupit střešní box. Pochválit musíme, že i v sedmimístném provedení najdete rezervní kolo, na něž třeba zmiňovaný Ford úplně rezignoval.

Sedmimístné provedení se dodávalo za příplatek pouze k prodloužené verzi
Sedmimístné provedení se dodávalo za příplatek pouze k prodloužené verzi | Foto: Martin Frei

Jízda s mistrem Picassem nese stopu hladkých a širokých francouzských silnic. Na českých hrbolech se bonvivánsky jednoduchý podvozek cítí méně jistě, zejména když obouvá zbytečně velká kola. Doporučujeme hledat auta na základních 16palcových pneumatikách, jejichž vysoké bočnice pomáhají s pohlcováním nerovností. I pak je ale komfortnější verze Grand s prodlouženým rozvorem a měkčím, harmoničtějším pérováním.

Jednoduchý podvozek s vlečenou nápravou je chvályhodně skromný i v servisu, což mimochodem u francouzských značek není automatické. Najdete-li v uživatelských fórech stížnosti na vibrace řízení, extrémně obtížnou demontáž předních čepů, potíže s pneumatickým udržováním světlé výšky nebo absurdně drahé zadní kotouče slepené do jednoho dílu s ložisky kol, zůstaňte klidní. To vše se týkalo předchozí generace do roku 2013 a současný vůz ničím z toho netrpí.

V testu zahrnujícím město i dálnici jsme dosáhli spotřeby rovných pěti litrů
V testu zahrnujícím město i dálnici jsme dosáhli spotřeby rovných pěti litrů | Foto: Martin Frei

Skromné a praktické povaze dobře padne nejčastější dieselová šestnáctistovka, která má ve výkonnější verzi s 85, později 88 kW sil tak akorát. Dvoulitr je příjemný nadstandard, snáz se zakusuje do dálničních kopců a kamiony předjíždí pohotověji. Také ovšem víc zatěžuje přední nápravu a po českých silnicích se nenese tak plavně.

Jediným servisním strašákem je emisní systém s aditivem AdBlue, který obnáší nádržku pod kufrem, čidlo hladiny a teploty, dvě čerpadla a elektrické vyhřívání. Ať se s ním stane cokoli, mění se nerozebiratelný komplet za 23 000 Kč. Nejde o každodenní potíž, ale také to není zcela ojedinělé. Výhodou takto vybavených verzí BlueHDI Euro 6.1 (2015 až 2018) je velmi nízká spotřeba a vzorně tichý chod. Tajným tipem je starší šestnáctistovka s jednoduchým označením HDI (2013 až 2015), která ještě chemickou továrnu v kufru nepotřebovala. Dnes už ale mívá hodně najeto.

Citroën (Grand) C4 Picasso

Na trhu: od 2013 dosud (2018 přejmenován na C4 Space Tourer)
Vnější rozměry: 4428 (4602) x1826 x 1644 mm
Rozvor: 2785 (2840) mm
Kufr: 537 (575/170) l
Benzin: 1.6 VTi (88 kW), 1.6 THP (115, později 121 kW)
Diesel: 1.6 HDI (68 a 85 kW) později 1.6 BlueHDI (73 a 88 kW), 2.0 BlueHDI (110 kW) 
Ceny ojetin: 230 000 až 650 000 Kč

Benzinové šestnástistovky s turbem (THP) i bez (VTi) nechte být. V tak velkém autě žerou osm i devět litrů a nejsou zdaleka tak jednoduché, aby něco ušetřily v servisu. Nechcete-li řadit, hledejte planetové automaty s měničem dodávané od podzimu 2015. Předchozí robotizované převodovce se vyhněte, za jízdy neuroticky škube a ani není spolehlivá.

Jednoduchý černobílý displej je spolehlivější než barevný v dražších verzích
Jednoduchý černobílý displej je spolehlivější než barevný v dražších verzích | Foto: Martin Frei

Ve výbavě projevil Citroën pozoruhodné sociální cítění, nejlevnější verze mají nejméně potíží. Obyčejný černobílý displej hlavních přístrojů vydrží věčně, zatímco dražšímu barevnému mizí pixely a údaje, někteří smolaři ho v záruce měnili i dvakrát a po ní by to stálo přes dvacet tisíc. Ani za xenonová světla nemá smysl připlácet, nesvítí o moc lépe než základní halogenky.

Sedmimístného "Granda" 1.6 BlueHDI z roku 2016, kterého nám k testu zapůjčil bazar AAA Auto, považujeme za ideální volbu. Za čtyři roky stihl kdesi v Belgii najet 140 000 km. Jednoduchá výbava podle předpokladů fungovala, podvozek působil jen o trochu vláčněji než nový, po mechanické stránce vozu nic nechybělo a spotřeba se držela na rovných pěti litrech. Náladu na palubě zpestřovalo jen pronikavé drnčení zpod palubní desky při volnoběhu. Sedm pohodlných míst za 259 000 Kč je ale tak dobrý obchod, že bychom to jinak zdravému Picassu odpustili.

Foto: Martin Frei

Za srovnatelné peníze se dá pořídit jen podobně koncipovaný i spolehlivý Renault Scénic III, jelikož jde o dožívající a "morálně" zestárlou generaci. Naopak Volkswagen Touran vyjde ve stejném stavu běžně o 60 000 Kč dráž.

Hledáte-li ojeté auto, podívejte se na nabídku aut z druhé ruky.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Twitter zablokoval účet, který na platformě sdílel Trumpova vyjádření

Sociální síť twitter zablokovala účet, který sdílel příspěvky, jež začal před několika dny zveřejňovat na svých webových stránkách americký exprezident Donald Trump. Ten byl přitom z twitteru nadobro vykázán letos v lednu, když vyjádřil podporu svým přívržencům, kteří násilně vtrhli do budovy Kongresu. Mluvčí twitteru uvedla, že účet porušil pravidla společnosti ohledně obcházení zákazů. Server BBC však napsal, že Trumpova sdělení na twitteru sdílí nadále řada dalších podobných účtů.

Zablokovaný účet nesl název @DJTDesk a jeho popisek zněl "příspěvky kopírované (…) jménem 45. prezidenta Spojených států. Původně napsané přes DonaldJTrump/Desk".

Trump v úterý představil novou sekci na svých stránkách, kam posílá svoje krátká vyjádření, jež nese název "ze stolu Donalda J. Trumpa" (From the Desk of Donald J. Trump). Vzhled stránky i formát jeho sdělení je podobný twitteru, uživatelé však nemohou na jeho příspěvky nijak reagovat. Mají však možnost je pomocí dvou tlačítek sdílet na twitteru i na facebooku, kde jsou Trumpovy účty rovněž pozastaveny.

Zdroj: ČTK
před 13 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy