Německý magazín Auto Bild testuje pneumatiky pravidelně a velmi pečlivě. A i když venku je babí léto, mnozí motoristé se už nyní zajímají o to, jaké pneumatiky na zimu letos vybrat. Časopis přináší první nezávislé testy před sezonou. Pneumatiky sám kupuje volně na trhu, výrobci mu je nedodávají.
Auto Bild otestoval 51 plášťů o rozměru 195/65 R15 a měřil brzdnou dráhu na mokru i suchu. Jde o velmi rozšířený rozměr, který využívá mnoho kompaktních modelů, jmenovitě například Ford Focus, Volkswagen Golf nebo nejprodávanější auto v ČR, Škoda Octavia.
Metodika testu je už několik let zavedená a neměnná. Všechny testované pláště se obují na referenční vůz, který brzdí vždy na mokru z rychlosti 80 km/hod. Nejhorších 21 pneumatik pak v testu nepokračuje. Poté probíhá brzdění z rychlosti 50 km/hod na sněhu, z měření se pak vyřadí dalších deset plášťů s nejhoršími výsledky.
V posledním kole tedy zbývá dvacet pneumatik, které se musí podrobit dalším disciplínám, jako je chování v zatáčkách, úroveň valivého odporu nebo měření jejich výdrže.
Výsledky odhalily už tradiční fakt, že ne vždy jsou prémiové značky ty nejlepší, a kdo požaduje slušnou kvalitu za dobrou cenu, má na výběr z několika možností. Z testu tedy dobře vyšla jak značka Continental, tak i český Barum nebo americký Uniroyal.
"Letošní výsledky jsou důležité proto, že mezi top dvaceti plášti najdete českou barumku za něco málo přes tisícovku i prémiové značky za téměř dvojnásobek," hodnotí první výsledky ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává, že obří koncern Continental má mezi nejlepšími hned šest značek.
A také se při testování opět potvrdilo, že na pneumatikách skutečně není radno šetřit. Levné čínské pryže totiž při hrozící kolizi nemají tak dobré vlastnosti jako kvalitnější pneumatiky od zavedenějších výrobců.
Vítězná pneumatika Continental Wintercontact TS 860 na mokrém povrchu zastavila z rychlosti 80 km/h na 34,5 metru, poslední Antares Grip20 to zvládla až po ujetí 49,8 metru. Rozdíl je tedy alarmující.
"Vzorek dokáže okopírovat každý. Ale právě kvalitní směs může způsobit ten skoro 16metrový rozdíl," komentuje výsledky za Pneumatiky.cz Schwangmaier. Prodejce připomíná, že na posledních místech v testu najdete jména jako Nankang, Schengshan, Star Performer nebo Fortuna.
Na 33. místě skončila pneumatika značky Tomket. Majitelem ochranné známky je Radek Grill, který provozuje web Nejlevnejsipneu.cz. Pneumatika Tomket Snowroad ztrácela na vítězný plášť na mokru 5,7 metru, od pneumatiky na 20. příčce ji dělí 4,4 metru.
"Testovaná pneumatika je ale loňský model s označením EC, letos máme označení CC, takže došlo k vylepšení," řekl Radek Grill, jednatel firmy Tomket.
Výsledky testu 20 nejlepších zimních pneumatik realizovaného časopisem Auto Bild:
Umístění |
Dezén |
Brzdná dráha na mokru |
Brzdná dráha na sněhu |
Součet brzdné dráhy |
1. |
Continental |
34,5 |
27,6 |
62,1 |
2. |
Fulda Crystal Control HP2 |
34,8 |
27,6 |
62,4 |
3. |
Goodyear UltraGrip 9 |
35,5 |
27,0 |
62,5 |
4. |
Hankook Winter i'cept RS2 |
34,9 |
27,7 |
62,6 |
5. |
Dunlop Winter Sport 5 |
34,8 |
28,1 |
62,9 |
6. |
Kleber Krisalp HP3 |
35,9 |
27,1 |
63,0 |
7. |
Pirelli |
35,9 |
27,4 |
63,3 |
8. |
Semperit Master-Grip 2 |
35,9 |
27,4 |
63,3 |
9. |
Uniroyal |
36,1 |
27,9 |
64,0 |
10. |
Bridgestone |
34,3 |
29,8 |
64,1 |
11. |
Falken Eurowinter HS01 |
36,2 |
28,0 |
64,2 |
12. |
Barum Polaris 3 |
36,7 |
27,8 |
64,5 |
13. |
Debica Frigo HP2 |
36,6 |
28,1 |
64,7 |
14. |
Nokian WR D4 |
37,3 |
27,6 |
64,9 |
15. |
Gislaved Euro Frost 6 |
37,0 |
27,6 |
64,9 |
16. |
Matador MP92 Sibir Snow |
36,6 |
28,6 |
65,2 |
17. |
Michelin Alpin 5 |
37,1 |
28,4 |
65,5 |
18. |
Vredestein Snowtrac 5 |
38,0 |
27,9 |
65,9 |
19. |
Firestone |
38,2 |
27,8 |
66,0 |
20. |
Yokohama BluEarth winter V905 |
36,6 |
29,5 |
66,1 |