I Poláci měli svého Favorita
Polonez varšavské automobilky FSO měl být v roce 1978 konečně moderním polským automobilem. A svým způsobem i byl, vnější design s pětidveřovou karoserií první série vozu patří dodnes k nejhezčím mezi sériově vyráběnými socialistickými automobily. Jenže technika kvůli nedostatku peněz převzatá z obstarožního Fiatu 125p vnějším tvarům absolutně neodpovídala. Polonez byl sice docela úspěšný, můžeme ale jen nahlas vyslovit domněnku, že spíše než kvůli kvalitám to bylo kvůli tomu, že nic lepšího a jiného zkrátka nebylo.
Ale být mohlo. Od počátku 80. let totiž v FSO vyvíjeli model s označením Wars. Ten měl moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol a pro polský automobilový průmysl mohl znamenat tolik, co Favorit pro ten československý. Paralel mezi oběma vozy je však více - od pětidveřové karoserie typu hatchback s 300litrovým zavazadelníkem až po podobnou velikost. Design modelu Wars byl rovněž úplně jiný, než na co byli lidé v Polsku do té doby zvyklí. Především sázel na výbornou aerodynamiku.
Veřejnosti se auto představilo v roce 1986 a kromě moderního vnějšího vzhledu zaujalo i značně modernějším uspořádáním interiéru. Středový panel byl například natočený směrem k řidiči, po stranách kapličky přístrojů byla tlačítka některých funkcí vozu. Pod kapotou bylo zamýšleno použití zážehové jedenácti- a třináctistovky, později se počítalo i s větším objemem až 1,6 litru a také naftovou jednotkou.
Jenže z plánů na to, jak budou mít Poláci zase jednou skutečně moderní auto, i kvůli nedostatku financí a měnící se politické situaci sešlo. FSO vyrobila jen tři prototypy modelu Wars - jeden s jedenáctistovkou, druhý s třináctistovkou a třetí, o jehož detailech se moc neví. První dva však jako memento toho, co mohlo být, existují dodnes. Místo moderního rodinného hatchbacku si tak Poláci museli vystačit až do počátku 21. století s modernizacemi Polonezu.