Jan Matoušek
10. 3. 2023 6:02
Fenoménem posledních týdnů se v rámci komunikace stala umělá inteligence ChatGPT společnosti OpenAI, kterou spoluzaložil Elon Musk. Můžete s ní komunikovat, kromě jiného, česky i anglicky a rozebírat nejrůznější témata. Redakce Aktuálně.cz zkusila umělé inteligenci položit několik otázek ze světa aut s cílem zjistit, jestli je alespoň trochu "autař".
Nejdůležitější československá auta
Když už je řeč o československých autech, nemohli jsme se umělé inteligence nezeptat, kterých pět modelů považuje v české historii za nejdůležitějších.
- "Tatra 87 - Tento vůz byl považován za vrchol automobilové technologie své doby a byl jedním z nejrychlejších automobilů této éry. Byl navržen a vyráběn v Československu mezi lety 1936 a 1950.
- Škoda 110 R - Tento vůz byl jedním z nejpopulárnějších sportovních vozů v Československu v 70. a 80. letech. Vyráběl se v letech 1970 až 1980 a jeho design byl inspirován italským výrobcem automobilů Alfa Romeo (o inspiraci Alfou Romeo by se dalo úspěšně polemizovat - pozn. red.).
- Laurin & Klement (A - Toto auto bylo vyráběno mezi lety 1905 až 1908 v Plzni (tady chatbot zaměnil místo výroby, voituretta se dělala v Mladé Boleslavi, navíc jen do roku 1907 - pozn. red.) a bylo jedním z prvních automobilů vyráběných v Československu. Firma Laurin & Klement se později stala součástí automobilky Škoda (lepší definice by zřejmě byla, že se v ní vyvinula v roce 1925 - pozn. red.).
- Aero 30 - Aero 30 byl vyráběn v letech 1947 až 1951 a byl prvním automobilem vyráběným po druhé světové válce v Československu. Jeho design byl inspirován italskými vozidly a byl velmi populární v době svého vzniku.
- Praga Baby - Praga Baby byla vyráběna v letech 1932 až 1935 a byla prvním automobilem, který byl vyráběn automobilkou Praga. Byla to malá a ekonomická vozidla, která byla velmi populární v době svého vzniku."
Na tomto místě je umělou inteligenci opět potřeba opravit. Aero 30 se vyrábělo už od roku 1934, v roce 1947 vznikly poslední kusy, pak se ve Vysočanech přestala osobní auta dělat úplně. Existovalo sice ještě Aero Minor II, to nicméně bylo za války vyvíjeno Jawou a logo "Aero" mu přisoudili politici v rámci centrálního plánování. Nešlo ani o první poválečný československý automobil.
Praga Baby se dělala mezi lety 1934 a 1937, není to první auto Pragy, nicméně její první s páteřovým rámem a nezávislým zavěšením všech kol.