Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
TAZ
Další "čistě" slovenskou automobilkou je TAZ. Za zkratkou se ukrývají Trnavské Automobilové Závody, jejichž osud byl od automobilky z Bratislavy poněkud odlišný. V Trnavě stála výroba od šedesátých let v podstatě jen na Škodě 1203. Nejprve se tam pro československou dodávku dělaly komponenty, od roku 1973 pak v licenci vznikalo celé auto. To měnilo své jméno - Škoda 1203, TAZ Škoda 1203 a nakonec pouze TAZ 1500. Toto jméno se používalo od roku 1993, v původním domově 1203 ve Vrchlabí se přitom vůz nevyráběl od roku 1981.
V roce 1994 koupila TAZ společnost Sipox. Původní již několikrát zmodernizovaná 1203 se i v průběhu 90. let dočkala řady dílčích úprav. Za všechny jmenujme nové nárazníky a přístrojovou desku či montáž naftového motoru VW. Existovaly i plány na komplexnější modernizaci, která by auto zbavila tvarů 1203. Prodejům ale žádný facelift nepomohl, v roce 1999 došlo k zastavení produkce a ke konci automobilky TAZ. Nutno poznamenat, že před koncem produkce aut byly rozprodány dílčí výnosné provozy podniku.