ZAZ
Ukrajinské modely ZAZ (Záporožský automobilový závod) produkované firmou AvtoZAZ v Československu nikdy příliš populární nebyly. Především Záporožec však dokázal přerůst hranice Sovětského svazu, mnohdy navzdory své špatné kvalitě. To však automobilce ze Záporoží nezabránilo ukončit výrobu poslední verze tohoto vozu až v roce 1994. V tu dobu již naplno běžela produkce modelu Tavria, který se prodával i na českém trhu. Z něj byly následně odvozeny další karosářské verze, prodejně úspěšné pouze v zemích bývalého Sovětského svazu, především na Ukrajině.
V roce 1998 se ZAZ spojil se zahraničním partnerem, kterým bylo Daewoo. To výrazně investovalo do výrobních prostor a začalo na Ukrajině montovat několik svých modelů. Jak už jste si ale přečetli u Oltcitu a FSO, Daewoo zkrachovalo a nový majitel GM ztratil o podniky ve východní Evropě zájem. Společný podnik tak skončil stejně rychle, jako začal, a AvtoZAZ v roce 2002 kupuje firma UkrAVTO (ta stejná, která později zakoupí i FSO). Paradoxní je, že po Daewoo podědil ZAZ produkci, nyní již kompletně domestikovanou, modelu Lanos, který je známý i pod označením Chance.
Ještě větší paradox je, že ZAZ v roce 2003 začal spolupracovat se Chevroletem, který nahradil Daewoo, a montovat pro něj některé modely. Ostatně v průběhu let takto ZAZ kooperoval s mnoha automobilkami (například Kia nebo Opel). Některé vozy, jmenovitě Chevrolet Aveo nebo čínské Chery Fulwin 2, pak montuje dokonce pod vlastní značkou jako ZAZ Vida, respektive Forza. S krizí na Ukrajině ale přichází i krize ZAZ, který musel na nějakou dobu dokonce zastavit výrobu. V roce 2016 to sice vypadalo na obnovení výroby, letos však ZAZ nevyrobil jediné osobní auto (jen několik desítek autobusů a nákladních vozů) a ocitl se ve stavu, kdy není schopen plnit některé závazky. Existuje však snaha o reorganizaci automobilky.