Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Značka Trabant a ekologie se nemusí nutně vylučovat, jak dokazuje studie vozuá nT poháněného elektřinou.
Značka Trabant a ekologie se nemusí nutně vylučovat, jak dokazuje studie vozuá nT poháněného elektřinou. | Foto: Reuters

Trabant

Trabant se na změněné požadavky zákazníků snažil zareagovat ještě před rokem 1990. Od Volkswagenu dostal licenci na čtyřtakt o objemu 1.1 litru z Volkswagenu Polo, přičemž značnými úpravami Trabantu 601 tak vznikl Trabant 1.1. Ani motor však bakelitový vůz před koncem nezachránil. V konkurenci mimo jiné i originálního Volkswagenu Polo, který vznikal v nové továrně v Moselu začátkem 90. let chvíli spolu s moderním Trabantem, se na volném trhu Trabantu nedařilo. Jeho výroba skončila v roce 1991.

Mateřská společnost VEB Sachsenring, která Trabanty vyráběla, měla snahu o pokračování ve výrobě aut, proto v roce 1996 ukázala hybridní koncept Uni 1, jehož produkce měla začít v roce 1999. Nestalo se tak. Firma Sachsenring, po konci Trabantu vyrábějící díly, navíc zbankrotovala, v roce 2006 ji však koupila lipská společnost HQM. Ta z bývalé automobilky udělala výrobce dílů. Továrnu v Moselu koupil již v roce 1990 Volkswagen a dnes tam dělá mimo jiné i Golf.

Společnost Herpa, která vyrábí modely aut, se v roce 2009 prezentovala na IAA ve Frankfurtu konceptem Trabant nT (na snímku). Mělo jít o moderní reinkarnaci ikonického modelu s elektrickým pohonem. I kvůli nezájmu investorů ale na nového Trabanta nedošlo. S tím někdejším by navíc měl společné už téměř jen to jméno.

 

Právě se děje

Další zprávy