120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Foto: Škoda Auto

1906: Typ FF

Stejně jako v případě motocyklových motorů, i ty automobilové se rychle zdokonalovaly. V roce 1906 měli v Boleslavi první automobilový čtyřválec pro Laurin & Klement typ D, následně stačil jeden další rok a byl tu řadový osmiválec, typ FF. Ve své podstatě se jednalo o dva čtyřválce spojené klikovou hřídelí. Celkový objem byl 4877 cm3 a výkon 45 koní. Model FF, kterého v roce 1907 vznikly pouhé dva kusy, s ním mohl jet rychlostí až 85 kilometrů za hodinu.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Při požáru budovy ve Štrasburku zahynulo pět lidí, sedm dalších je zraněných

Při požáru budovy ve Štrasburku na severovýchodě Francie zahynulo v noci na čtvrtek pět lidí a dalších sedm jich utrpělo zranění. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na místní hasiče.

Hasiči ve svém prohlášení uvedli, že "museli zachránit množství lidí, které odvedli do bezpečí". Obyvatele totiž ohrožoval mimo jiné silný kouř. Požár podle všeho vypukl na schodišti sedmipatrové budovy a nyní je již pod kontrolou, dodali hasiči.

Zdroj: ČTK
Další zprávy