120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Foto: Škoda Auto

1906: Typ FF

Stejně jako v případě motocyklových motorů, i ty automobilové se rychle zdokonalovaly. V roce 1906 měli v Boleslavi první automobilový čtyřválec pro Laurin & Klement typ D, následně stačil jeden další rok a byl tu řadový osmiválec, typ FF. Ve své podstatě se jednalo o dva čtyřválce spojené klikovou hřídelí. Celkový objem byl 4877 cm3 a výkon 45 koní. Model FF, kterého v roce 1907 vznikly pouhé dva kusy, s ním mohl jet rychlostí až 85 kilometrů za hodinu.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Sněmovna lordů velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody

Sněmovna lordů, horní komora britského parlamentu, v úterý velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody. Proti kontroverznímu zákonu, který podle Evropské komise porušuje právně závaznou dohodu, hlasovalo 395 zákonodárců, opačný názor jich mělo 169. Sporným zákonem může vláda premiéra Borise Johnsona zrušit části rozvodové dohody mezi Británií a Evropskou unií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy