120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Foto: Škoda Auto

1905: Voiturette typ A

Rok 1905 znamenal první auto z Mladé Boleslavi. Laurin & Klement Voiturette typ A byl malým dvoumístným vozem, který neměl nijak velký motor. Jednalo se ale o první automobilovou pohonnou jednotku, se kterou v Boleslavi přišli. Vidlicový dvouválec měl chlazení kapalinou, objem jeden litr a výkon sedm koní, později se objem zvedl na 1,4 litru a motor posílil na celých devět koní. Typ A s ním měl jet rychlostí až 45 kilometrů za hodinu. To byla tehdy nejvyšší povolená rychlost v Rakousku-Uhersku. Laurin & Klement se postupně stal největší automobilkou v celém mocnářství.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Horská služba v Krkonoších varuje před náledím, hrozí také sílný vítr

Horská služba Krkonoše varuje ve výškách nad 1000 metrů nad mořem před zledovatělým terénem. V Krkonoších platí druhý mírný stupeň lavinového nebezpečí z pěti, uvedla krkonošská horská služba.

Na hřebenech hor hrozí silný vítr, v nárazech může dosahovat rychlosti až 70 kilometrů v hodině, informovali meteorologové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy