120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Foto: Škoda Auto

1910: Typ EL

V prvním desetiletí minulého století se v Boleslavi objevil v roli šéfkonstruktéra německý motorář Otto Hieronimus. Stál například za závodním motorem typu FCR, což byl čtyřválec o objemu 5672 cm3 a výkonu 100 koní. A protože tehdy závodní regule upravovaly vrtání válců, měly písty dnes neuvěřitelný zdvih čtvrt metru.

Hieronimovým koníčkem ale byla především letadla, a tak si u vedení automobilky vymohl vývoj leteckého čtyřválce typu EL. Měl objem 5320 cm3 a výkon 50 koní. V čem je tento lehký letecký motor s hliníkovým blokem zajímavý? V dubnu 1910 s ním odstartovalo vůbec první letadlo na území Čech. Za kniplem byl ale právě Otto Hieronimus, Němec. Ten ale již za rok v mladoboleslavské automobilce skončil. Jeho motory následně poháněly letadla rakousko-uherské armády.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Při požáru budovy ve Štrasburku zahynulo pět lidí, sedm dalších je zraněných

Při požáru budovy ve Štrasburku na severovýchodě Francie zahynulo v noci na čtvrtek pět lidí a dalších sedm jich utrpělo zranění. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na místní hasiče.

Hasiči ve svém prohlášení uvedli, že "museli zachránit množství lidí, které odvedli do bezpečí". Obyvatele totiž ohrožoval mimo jiné silný kouř. Požár podle všeho vypukl na schodišti sedmipatrové budovy a nyní je již pod kontrolou, dodali hasiči.

Zdroj: ČTK
Další zprávy