Už je to tak, nové Audi S6 pohání motor s označením TDI, třílitrový naftový šestiválec o výkonu 257 kilowattů. Výkon je to na třílitr skutečně pozoruhodný, však mu v nízkých otáčkách pomáhá elektricky hnaný kompresor, který funguje do 1650 otáček za minutu a válce plní vzduchem ve chvíli, kdy mají výfukové plyny problém roztočit konvenční turbodmychadlo o průměru pět centimetrů.
Navzdory elektrickému pomocníkovi není nový motor pro S6 žádný nízkootáčkový úderník. Pod dvěma tisíci otáček působí nonšalantně a nad věcí. Po městě se digitální ručička otáčkoměru pohybuje lehce nad volnoběhem, ale to nejlepší začíná nad dvěma tisíci otáček.
TDI má v takové situaci onen typický naftově hutný zátah, který není daleko od větších osmiválců. Však také dosahuje točivého momentu 700 newtonmetrů, to je více, než měl onen slavný desetiválec od Lamborghini i dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválcový čtyřlitr z předchozí generace. Skvěle mu sekunduje i rychlá, a přitom hladce řadící osmistupňová automatická převodovka.
Pružnost motoru na druhou stranu neumí zamaskovat fakt, že ve zrychlení z nuly na sto byla předchozí turby dopovaná benzinová generace lepší. Čtyřlitr zvládl sprint z nuly na sto za skutečně úctyhodné 4,6 vteřiny, nafťák potřebuje o půl vteřiny více. Alespoň je o desetinku lepší než desetiválcová "Lambo-generace".
Otázkou pochopitelně je, jestli má podobné honění se za rekordními časy u auta, s nímž majitelé stejně nebudou jezdit na okruh, smysl. Jestli by neměly být kromě dostatečně silného motoru i jiné priority. Třeba spotřeba paliva, protože zastavovat každou chvíli u benzinky je prostě otravné. Obzvlášť, když máte auto, které v základu stojí 2,1 milionu a v naší verzi dokonce 2,9.
Šestiválec proto nešetří palivo jen tím, že spaluje naftu. Je také vybaven mildhybridní technologií se 48V palubní sítí. Při brzdění dokáže ukládat energii do lithiové baterie a následně ji použije k pohonu zmíněného elektrického turba. Mildhybridní systém kromě toho umožňuje vypínat motor při dojíždění na světla při rychlostech do 22 kilometrů za hodinu a s odstaveným (vypnutým) šestiválcem se dá plachtit i na dálnici.
Rychlé Audi se také snaží řidiče k úsporné jízdě vychovat. Zelená ikonka v head-up displeji naznačí, kdy byste měli před obcí nebo rychlostním omezením sundat nohu z plynu. Ten dokonce pro připomenutí lehce zavibruje.
Na spotřebu to vše pochopitelně má pozitivní vliv, protože nová S6 je asi tou první svého druhu, s níž se dá klidnou jízdou jet za pouhých 7,5 litru. Pod zátěží to už je horší a apetit motoru roste nad deset. V průměru ukázal palubní počítač spotřebu devět litrů.
Kromě nízké spotřeby na dlouhých cestách oceníte i komfortní podvozek, sedadla a výtečné odhlučnění. Audi S6 dokáže svou posádku odstřihnout od okolí i při vysokých rychlostech jako málokteré auto. Ve 130 km/h budete mít pocit, jako byste se po dálnici loudali stovkou. Pomohou k tomu i pneumatiky vyplněné speciální hmotou, která potlačuje hučení širokých 20" kol.
Podobné odstřižení reality je ale samo o sobě důkazem, že S6 není za každou cenu sportovní auto. Příplatkový vzduchový podvozek za 25 300 korun sama automobilka označuje za navýsost komfortně orientovanou alternativu ke standardnímu "setupu" jen s adaptivními tlumiči.
Výsledkem je ale to, že jakmile přepálí nájezd do zatáčky (což se díky utlumení kabiny stane velice snadno), auto si v zatáčkách i ve sportovním režimu výrazně zaklekne na přední zatížené kolo a řidič se s více než 2,2 tunovým autem bude zbytečně prát. Ani si tak neužije příplatkové řízení kol zadní nápravy, které zlepšuje obratnost v úzkých vlásenkách a stabilitu v táhlých obloucích, nebo sportovní zadní diferenciál, jenž pomáhá s trakcí.
Testované Audi S6 je tak sportovně nesportovní. Je to perfektní auto pro maratonské výpravy napříč Evropou. K tomu je stabilní, komfortní, prostorné, rychlé a technologicky vybavené (navigace má on-line služby s dopravou, asistenční systémy fungují bez výhrad).
Na druhou stranu postrádá sportovní hbitost na okreskách. Je těžké a se vzduchovým podvozkem až příliš komfortní. Možná je to dobře, protože koncepce pohonu s motorem před přední nápravou pro Audi byla vždy v souboji s lépe vyváženým BMW nebo Mercedesem zásadním handicapem.
Audi S6 Avant TDI
Motor: naftový 6válec, 2967 cm3
Výkon: 257 kW při 3850 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 2500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Kombinovaná spotřeba: 6,5 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 550 l
Cena: od 2 108 900 Kč
Pokud se tedy chcete bavit v zatáčkách, mají pro vás obě zbylé německé prémiové značky zdatné alternativy v podobě BMW M550d xDrive nebo Mercedesu E 400 d 4Matic. Pokud je ale vaším revírem dálnice, S6 je perfektní volbou. Její tempo může být vražedné a posádka přitom zůstane uvnitř v naprostém klidu.