Pamětníci vzpomenou na dobu, kdy byly modrých náklaďáků s nadsázkou plné silnice. Značce Avia je více než sto let - ostatně, historii Avie si připomeňte zde. Výroba Avií definitivně skončila před rokem. Doposud ale nikde v Česku nestojí muzeum, které by se věnovalo historii a produkci této kdysi významné československé a později české značky.
A tak osud vzali do vlastních rukou dva nadšenci. Jen pár kilometrů za Prahou, v obci Panenské Břežany, právě vzniká muzeum Avií, které staví z vlastních prostředků.
Ivan Monev je celoživotní milovník Avií, zejména v provedení furgon, David Hloušek byl zaměstnán v pražské Avii Ashok Leyland a později i v přeloučské Avii Motors a lásce k Aviím postupně propadl natolik, že o historii značky napsal knihu Století Avie 1919-2019.
Myšlenka na vybudování muzea vznikla teprve před rokem. "Obrovským štěstím je to, že máme k dispozici rozsáhlé prostory, kde je možné zrealizovat venkovní i vnitřní výstavní plochy. Jde o bývalý statek s hospodářskými a administrativními budovami. Zatím auta stojí venku, dva nejvzácnější kusy jsou pod střechou. Vyklízíme obrovskou půdu, kde budou různé exponáty a informační panely," popisuje David Hloušek.
Chválí si také to, že Panenské Břežany navíc nabízejí výbornou dostupnost z Prahy, nacházejí se hned za prvním exitem dálnice D8 na Zdiby, a v okolí jsou turisticky zajímavá místa.
Zakladatelé se rozhodli, že celý projekt bude pojatý jako soukromá sbírka vozidel a dalších exponátů. Již nyní má muzeum k dispozici více než dvacítku vozidel, z nichž většina je plně pojízdná.
Oba vysvětlují: "Naším cílem není nashromáždit co největší množství vozidel, ale ukázat zajímavé a raritní kusy v co nejlepším technickém stavu. Více než rok tedy objíždíme na cestách za Aviemi celé 'Československo'. Pátráme zejména po speciálních nástavbách a méně častých verzích, návštěvníky muzea ale neochudíme ani o klasické verze."
Skladba vozidel již nyní čítá celou řadu různých provedení, včetně skříňových furgonů, které se podařilo sehnat v klasickém, takzvaně francouzském, ale i československém provedení, vyráběném v Avii Žilina. Nechybějí ani vzácné furgony 4×4 s přiřaditelným pohonem přední nápravy, které vyvinula Avia a jejich výroba později probíhala ve VOP Přelouč. Kromě toho jsou několika kusy zastoupeny také typické hasičské Avie.
Většina vozidel je generace A, tedy původně licenční výroby, muzeum ale vlastní i zástupce řady D, což bylo vozidlo, které vzniklo již pod taktovkou korejského Daewoo.
K dispozici má ale například i maketu kabiny řady D, která vznikla jako model na konci devadesátých let právě při vývoji nového nákladního automobilu. Sbírku vozidel uzavírají i dva naprosto raritní prototypy vozů Avia, které byly úspěšně otestovány, ale do výroby se nikdy nedostaly.
"Podařilo se nám pro muzeum získat hned dvojici vozidel, která Avia testovala jako nástupce řady A. Jedná se o extrémně zachovalé kusy, navíc plně provozuschopné. Myslím, že tyto vozy většina návštěvníků muzea na vlastní oči uvidí vůbec poprvé. Záměrně ale nechceme neprozradit, o jaké automobily se jedná, a srdečně zveme všechny fanoušky Avií, ať se k nám přijdou na expozici podívat," vysvětluje Ivan Monev.
Kromě venkovní plochy s automobily má muzeum i vnitřní plochy, které nabídnou informační panely o celé historii Avie. Návštěvníci se tak dozví i o letecké minulosti letňanského podniku. Chybět nebudou ani exponáty související s výrobou vrtulí, které mimochodem pod značkou Avia Propeller dodnes v Letňanech vznikají.
Těžiště výstavy ale bude spočívat v automobilové historii, expozici vozidel doplní také ukázka motorů, modelů vozidel, ukázky testovacího zařízení ze zkušebny motorů, zajímavých artefaktů z letňanské Avie nebo propagačních materiálů.
Tvůrci muzea nashromáždili také rozsáhlou sbírku průvodní dokumentace, dílenských příruček, výkresů a technických zpráv. Pro zájemce tak nabídne i možnost nahlédnout do odborné literatury.
Muzeum Avia nebude vybírat od svých návštěvníků žádné vstupné. Zakladatelé by byli rádi, aby se tyto prostory do budoucna staly místem setkávání fanoušků a majitelů vozidel. Sbírku chtějí nadále rozšiřovat o zajímavé a zachovalé vozy a další související exponáty.
Proto také vyzývají čtenáře a fanoušky, pokud někdo doma najde nějaký artefakt související s Avií, ať se jim ozve. "Oceníme, pokud nám lidé věnují náhradní díl, zapůjčí nebo nabídnou muzeu nějaké zajímavé vozidlo. Další příznivci muzea i značky Avia klidně mohou přijít pomoci a přiložit ruku k dílu," dodává Hloušek.
Muzeum se má poprvé veřejnosti slavnostně otevřít 17. června od 10 hodin na adrese Hlavní 32, Panenské Břežany.