Tatra, LIAZ, IFA i Rába. Nákladní auta, která křižovala socialistické cesty

LIAZ - dnes již zaniklá značka československých nákladních vozidel.
Toto je Tatra 813, těžký nákladní automobil určený převážně do terénu, který se nevyráběl v Kopřivnici, ale na Slovensku v Bánovcích nad Bebravou. Asi nejtypičtějším provedením je vojenský speciál Kolos s pohonem 8x8, existovaly ale i civilní verze s pohonem 6x6, nebo dokonce 4x4, mimo jiné třeba i jako jeřáb. Auto se dělalo od konce 60. let až do roku 1982, mnoho vyrobených kusů zamířilo na export.
Také Poláci vyráběli nákladní automobily, a to hned pod několika značkami. Mezi nejznámější patří Jelcz, který jinak proslul ale hlavně produkcí autobusů. Jeho řada 300 nahradila v roce 1968 méně úspěšný Žubr A80 a nakonec si život protáhla po několika modernizacích až do roku 1992. Základní variantou byl dvounápravový model 315 (na snímku verze 315E), nahrazený počátkem 80. let modelem 325. Existovaly i třínápravový Jelcz 316 a tahač Jelcz 317. Pod kapotou byl naftový šestiválec, stejně jako u mnoha konkurentů včetně těch československých.
Jméno W50 odkazuje na pětitunovou nosnost, pod kapotou potom byl vznětový čtyřválec, který se v čase dočkal několika modernizací zvyšujících výkon i kvalitu. Pokud jde o jednotlivé varianty, tak nechyběly sklápěče (na předchozím snímku), cisterny, valníky, skříně, speciální hasičské či fekální nástavby. Jak už bylo řečeno, variací na téma IFA W50 bylo hodně.
Nákladní auta v Maďarsku vyráběl i strojírenský podnik Rába. Jeho historie se datuje až na konec 19. století, po druhé světové válce nicméně dělal zemědělské stroje, díly nebo stavební techniku. K produkci nákladních aut se postupně vrátil až ve druhé polovině 60. let prostřednictvím licence německé značky MAN. Ta poskytla nejen motory, ale i kabiny, takže bylo možné vídat maďarské modely s licenční německou budkou. Na snímku je pak tahač s číselným označením 853. Když na počátku 80. let vypršela licenční smlouva se značkou MAN, byly kamiony Rába osazovány kabinou DAF.
Foto: LIAZ
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 6. 2022 12:48
Socialistická nákladní auta, to nebyly jen Kamazy a další modely ze Sovětského svazu. Vozidla pro převoz těžkého a rozměrného nákladu produkovaly i další značky ze zemí v socialistickém bloku. Mezi nimi třeba Tatra, LIAZ, IFA nebo Csepel. Připomeňte si mnohdy zapomenutá nákladní auta v následující galerii.

Průřez sovětskou produkcí nákladních automobilů najdete pod tímto odkazem.

 

Právě se děje

Další zprávy