Nové multikáry jedou i 110 km/h. Značka z NDR, která přežila

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2014 6:53
Značka Multicar zažívá v Česku renesanci, chystá se i elektrická verze. Roční produkce továrny je zhruba třikrát až čtyřikrát nižší než za socialismu.
Vozy značky Multicar zvládnou práce téměř jakéhokoli druhu.
Vozy značky Multicar zvládnou práce téměř jakéhokoli druhu. | Foto: Multicar

Praha – Úspěšné období hlásí tuzemský prodejce značky Multicar. "Vloni jsme prodali 170 nových vozidel, letos se situace vyvíjí podobně," říká Jaroslav Hrouda, vedoucí divize komunální techniky společnosti Unikont Group, která je od roku 2005 oficiálním dovozcem těchto multifunkčních vozidel do České republiky.

Největšími odběrateli jsou nyní velké úklidové firmy a městské či obecní podniky. V předchozích letech se v Česku prodávalo ročně obvykle do 150 kusů vozů značky Multicar, roky 2011 a 2012 byly slabší.

Zájem o tyto speciální vozy se podle Hroudy neřídí hlavně aktuální situací v ekonomice, ale je vázán především na dotace nebo na nová legislativní nařízení. Prodejům tak pomohl třeba takzvaný chodníkový zákon na přelomu let 2009 a 2010, který přesunul odpovědnost za úklid z majitelů přilehlých nemovitostí na vlastníky chodníků. Obce tehdy musely nakoupit dostatečné množství techniky na zimní údržbu. V současnosti pak prodejům pomáhají hlavně dotace.

Další skupinou zákazníků jsou stavební firmy, které žádají hlavně provedení s pohonem všech kol. Tato varianta se na celkových prodejích podílí více než dvěma pětinami. O prodej a servis vozidel Multicar se nyní v Česku stará šest autorizovaných dealerů.

Přežila Trabant, Wartburg i Robur

Historie továrny sahá do roku 1920, kdy byl v německém Waltershausenu založen závod ADE-Werke vyrábějící zemědělské stroje a přívěsy. V roce 1956 začala v tehdejší Německé demokratické republice výroba vozidla DK 3, předchůdce vozu Multicar 21 – samotná značka se používá od roku 1958. Nejúspěšnější typ M 25 se vyráběl od roku 1978, z více než 100 tisíc vyrobených kusů jich dodnes v Česku jezdí zhruba 15 tisíc.

Stručná historie značky Multicar

1920 - Založení závodu ADE-Werke ve Waltershausenu. Vyráběl zemědělské stroje a přívěsy.

1956 - Začátek výroby vozidla DK 3, předchůdce typu Multicar 21.

1958 - Zrození označení Multicar.

1978 - Začátek výroby nejúspěšnějšího typu M 25. Vyrobilo se přes sto tisíc kusů, dodnes jich v ČR jezdí zhruba patnáct tisíc.

1998 - Do firmy majetkově vstupuje koncern Hako, významný producent komunální techniky.

2013 - Začátek výroby typu M 31.

Zdroj: Radek Pecák

Současné vozy značky Multicar se od předchůdců z dob socialismu výrazně liší. "Velmi se zapracovalo na ergonomii, do výbavy přibyly komfortní prvky včetně klimatizace a povrchové díly karosérie jsou kvůli odolnosti vůči korozi vyrobeny z plastu," říká Jaroslav Hrouda.

Přestože se vozy například při čištění komunikací obvykle pohybují velmi nízkou rychlostí, dokážou nyní v případě potřeby jet až 110 kilometrů za hodinu. To je další významný rozdíl oproti jejich předchůdcům, kteří zvládali rychlost jen kolem 20 kilometrů v hodině.

Multicary se v současné době prodávají výhradně s dieselovými motory. Podle Hroudy se už ale pracuje i na elektrickém pohonu.

Kvalita se podle Hroudy výrazně zvýšila poté, co značku Mutlicar a výrobní prostory ve Waltershausenu v roce 1998 koupila německá firma Hako. Ta se primárně zabývá výrobou čisticí techniky, včetně vozíků pro úklid a údržbu zeleně.

Továrna nyní vyrobí kolem 1500 kusů ročně, což je zhruba třikrát až čtyřikrát méně než v časech bývalé Německé demokratické republiky. Největším odběratelem jsou firmy z Německa, Česká republika s odbytem kolem 10 procent patří mezi významné exportní trhy.

Auta z bývalé NDR

Koncern IFA sdružoval několik výrobců automobilů různých kategorií v bývalé Německé demokratické republice.

Známý Trabant s karosérií z duroplastu se až do začátku devadesátých let minulého století montoval v závodě Zwickau.

Výrobu "luxusnějšího" Wartburgu měl na starosti výrobní podnik v Eisenachu.

V Ludwigsfeldu se vyráběla nákladní auta a autobusy Robur a IFA W50 a L60.

Další závod se nacházel v Karl-Marx Stadtu - dnes Chemnitzu. Z výrobní linky zde sjížděly dodávky značky Barkasy.

Závod Suhl se specializoval na motocykly značky Simson.

Jediný závod bývalého koncernu IFA, který si dodnes zachoval svoji původní produkci a také značku, je Multicar ve Waltershausenu.

Zdroj: Radek Pecák

Multicar je tak jedinou značkou východoněmeckého koncernu IFA, která úspěšně přežila. Vedle známého Trabantu či Wartburgu už skončily i motocykly Simson, nákladní auta Robur či užitkové vozy Barkas.

Stovky možností využití

K vozu Multicar lze nyní připojit řadu dalších nástaveb a zařízení. Nejčastěji jsou připojovány zametací stroje, často se také využívá pro mytí dlažeb, jako nosič pracovních plošin nebo pro zimní údržbu. Typ M 31 umožňuje na tři různá místa připevnit přes 300 druhů nástaveb.

V současnosti prodává značka čtyři modelové řady. Nejlevnější – od zhruba milionu korun bez DPH – je typ M27 se sklopnou korbou. Na celkových prodejích vozů Multicar v Česku se podílí přibližně polovinou. Zhruba čtyřicet procent pak připadá na řadu M 31, která je v nabídce od loňského roku.

Typ Fumo, který se vyrábí od počátku tohoto tisíciletí, je už postupně z výroby stahován. "V současnosti už ročně prodáváme jen několik kusů s takzvanou dvojkabinou pro přepravu až pěti osob. Postupně však roli tohoto modelu přebírá M 31," vysvětluje Hrouda.

Posledním modelem je nosič nástaveb Tremo. Ze všech nabízených typů je nejužší (jen 132 centimetrů) a nejkratší (368 centimetrů). Navíc má řiditelné obě nápravy, díky tomu má poloměr otáčení pouze 310 centimetrů. To ho předurčuje k nasazení v opravdu stísněných prostorách, například v uličkách historických měst.

Stále dominantní postavení

Ve své velikostní kategorii speciálních nosičů nástaveb si Multicar na českém trhu stále drží dominantní postavení. Alternativou jsou například tuzemská značka Magma Alficar nebo produkty některých firem z Itálie. Jejich podíl na trhu je však v porovnání s tradičním německým výrobcem poměrně malý. Například vozů Magma Alficar se ročně prodají řádově desítky, celkově zatím jen něco přes tisíc.

"Před lety jsme zkoušeli některé konkurenční produkty, ale nakonec jsme se vrátili k multikárám," říká František Hodan, vedoucí provozu společnosti Pražské služby. Ta má v současnosti ve svém vozovém parku padesátku vozů Multicar, v minulosti to bylo až třikrát tolik. "Jsme spokojeni s jejich robustností, nenáročností na údržbu, levným provozem a také s jejich mnohostrannou využitelností," vysvětluje Hodan.

 

Právě se děje

Další zprávy