Jednou z příčin je stárnutí české populace. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci téměř 18 procent, do roku 2020 naroste na pětinu procenta a do roku 2050 budou lidé nad 65 let tvořit bezmála třetinu společnosti.
Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. "V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá - ohrožení je více než 16násobné," uvedl Budský.
Zvýšený počet nehod způsobených seniory zaznamenaly i pojišťovny. "Skupina řidičů 65+ zaviní stejný počet nehod jako mladí řidiči kolem 24 let. U mladých řidičů jde o nezkušenost, u seniorů o sníženou pozornost a dalším společným důvodem může být přecenění svých schopností," poznamenal Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.
Senioři loni zavinili 8738 dopravních nehod, při nichž přišlo o život 87 osob, z toho bylo 64 cestujících v osobních automobilech, devět chodců, šest motocyklistů, stejný počet cyklistů, jeden řidič nákladního vozu a jeden řidič mopedu.
"Zatímco na jeden tisíc všech nehod vyšetřovaných Policií ČR zemřelo 5,4 osoby, v případě nehod zaviněných seniory to bylo deset osob. Při nehodě zaviněné seniorem tak byla téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí jako smrtelná," uvedl Budský.
Loňské dopravní nehody si vyžádaly 136 obětí na životech mezi seniory. Nejčastěji umírali jako chodci, kterých bylo 41, následují řidiči osobních aut a jejich spolujezdci, usmrcených cyklistů bylo mezi staršími lidmi 15. Senioři tvořili 40 procent všech usmrcených cyklistů a 36 procent obětí z řad chodců.
Vzhledem k tomu, že podíl seniorů bude ve společnosti postupně narůstat, je podle odborníků na bezpečnost silničního provozu třeba v předstihu plánovat budoucí vývoj infrastruktury a dopravní obslužnosti. Prostor pro inovace mají i výrobci motorových vozidel a projekty zaměřené na vzdělávání účastníků silničního provozu.
Podíl usmrcených a těžce zraněných seniorů na celkovém počtu obětí a těžce zraněných
Rok | Usmrceno seniorů | Podíl seniorů na celkovém počtu obětí DN | Těžce zraněno seniorů | Podíl seniorů na celkovém počtu těžce zraněných |
2009 | 137 | 16,5 | 442 | 12,5 |
2010 | 140 | 18,6 | 369 | 13,1 |
2011 | 108 | 15,3 | 406 | 13,1 |
2012 | 134 | 19,7 | 465 | 15,6 |
2013 | 118 | 20,2 | 485 | 17,4 |
2014 | 115 | 18,3 | 447 | 16,2 |
2015 | 140 | 21,2 | 461 | 18,1 |
2016 | 129 | 23,7 | 504 | 19,5 |
2017 | 121 | 24,1 | 501 | 21,4 |
2018 | 136 | 24,1 | 551 | 22,4 |
zdroj: Platforma Vize nula
Rozdělení usmrcených seniorů podle kategorií účastníků silničního provozu
Kategorie | Počet obětí | Podíl na celkovém počtu usmrcených seniorů (%) | Podíl na celk. počtu obětí v dané kat. (%) |
Chodec | 41 | 30 | 36 |
Řidič osobního automobilu | 39 | 29 | 19 |
Spolujezdec v osobním vozidle | 29 | 21 | 30 |
Cyklista | 15 | 11 | 40 |
Řidič motocyklu | 10 | 7 | 12 |
Cestující v autobusu | 1 | 1 | 50 |
Řidič mopedu | 1 | 1 | 100 |
CELKEM | 136 |
zdroj: Platforma Vize nula