Martin Přibyl
17. 8. 2020 11:04
Cenově výhodný servis bývá označován jako jedna z velkých výhod elektromobilů, nemusí to ale platit vždycky, jak ukazuje pohled do servisních plánů automobilek. Nechali jsme si spočítat náklady na servisní prohlídky na prvních 75 nebo 150 tisíc kilometrů se třemi vybranými elektromobily a porovnali je s podobnými auty se spalovacími motory.
Kia Ceed a e-Niro
Jakmile se ale člověk začne dostávat k lepším elektromobilům, které mají sofistikovanější systémy chlazení baterie, může se ukázat, že servis elektrického vozu nemusí být výhodnější než v případě odpovídajícího modelu se spalovacím motorem. Ukazuje to srovnání Kie Ceed s benzinovým a naftovým motorem a elektrické Kie e-Niro.
Elektrické Niro přitom prakticky v žádné prohlídce není dražší než spalovací soukmenovci, jenže pak přijde návštěva servisu ve 45 000 km (nebo po třech letech), kdy se mění nízkovodivá chladicí kapalina, která se stará o udržování akumulátoru při správné teplotě. To mj. zajišťuje stabilní rychlost rychlonabíjení i při dlouhých cestách.
V e-Niru s větší 64kWh baterií je kapaliny 13 litrů a kvůli svému speciálnímu složení, které má zamezit tomu, aby při poškození akumulátoru (například při nehodě) došlo ke zranění elektrickým proudem, je velice drahá. Kapalina se musí měnit i u e-Nira s menší 39kWh baterií, kde je jí 11 litrů, a také u technicky příbuzného Hyundai Kona Electric.