Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Morris

Morris Mini Minor (1959)

Benzínu je málo, ale Britové by stejně měli jezdit opravdovými anglickými auty, nikoli německými vozíky Messerschmitt, Heinkel či BMW. Tato úvaha vedla holding BMC k urychlenému vývoji maličkého, leč plnohodnotného automobilu, který dnes známe pod názvem Mini.

Původně se jmenoval Morris Mini Minor či Austin Seven a stvořil jej konstruktér Alec Issigonis. Vzhledem k šibeničním lhůtám musel použít existující čtyřválec, který se do velmi krátkého vozu vešel díky tomu, že jej otočil o 90 stupňů.

Mini slavilo na trhu úspěch a naznačilo, kudy se bude vývoj ubírat. Od aut, která dnes ovládají evropské silnice, se Issigonisova koncepce lišila v podstatě jen jedním technickým detailem: převodovka a motor měly společnou olejovou náplň.

 

Právě se děje

Další zprávy