Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Morris Mini Minor (1959)
Benzínu je málo, ale Britové by stejně měli jezdit opravdovými anglickými auty, nikoli německými vozíky Messerschmitt, Heinkel či BMW. Tato úvaha vedla holding BMC k urychlenému vývoji maličkého, leč plnohodnotného automobilu, který dnes známe pod názvem Mini.
Původně se jmenoval Morris Mini Minor či Austin Seven a stvořil jej konstruktér Alec Issigonis. Vzhledem k šibeničním lhůtám musel použít existující čtyřválec, který se do velmi krátkého vozu vešel díky tomu, že jej otočil o 90 stupňů.
Mini slavilo na trhu úspěch a naznačilo, kudy se bude vývoj ubírat. Od aut, která dnes ovládají evropské silnice, se Issigonisova koncepce lišila v podstatě jen jedním technickým detailem: převodovka a motor měly společnou olejovou náplň.