Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Citroën Traction Avant se dá pokládat za zakladatele moderní éry konstrukce vozů.
Citroën Traction Avant se dá pokládat za zakladatele moderní éry konstrukce vozů. | Foto: Citroën

Citroën Traction Avant (1934)

André Citroën během světové hospodářské krize rovněž vsadil na přední pohon, vydal se však odlišnou cestou: Jeho model Citroën Traction Avant ("přední náhon") si kladl za cíl oslovit úspěšné a movité. Měl být mimořádně pohodlný, rychlý, bezpečný a všestranně moderní.

Byl to první velkosériově vyráběný automobil se samonosnou karosérií a pohonem předních kol, který zajišťoval čtyřtaktní motor. Vůz měl avantgardní tvary a znamenal revoluci v automobilové výrobě. Obrovské náklady na jeho vývoj však spolu s nacistickým převratem v Německu přivedly společnost ke krachu. Stát jí nepomohl, ačkoli André Citroën za první světové války významně přispěl k záchraně Francie. Značku Citroën následně získali hlavní věřitelé, výrobci pneumatik bratři Michelinové. Zásadním průkopníkem předního pohonu ovšem zůstala.

 

Právě se děje

Další zprávy