Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Morris

Morris 1100 (1962)

Vozy Morris 1100/1300 sdílely koncepci s Mini, byly však o poznání větší a jejich nadčasové tvary navrhla italská karosárna Pininfarina. BMC představila základní model v roce 1962. Následovaly erbovní verze: Austin 1100 se lišil v podstatě jen logem a estetickými detaily, zatímco luxusnější a sportovnější varianty nesly například označení MG 1300, Vanden Plas Princess, Wolseley 1100 či Riley Kestrel 1300.

Tato modelová řada představovala v 60. letech prodejně nejúspěšnější automobily ve Spojeném království a dokázala, že kompaktní vozy s motorem napříč a pohonem předních kol mohou důstojně konkurovat i větším autům s pohonem zadních kol, které nabízely britské firmy Vauxhall, Ford a Hillman.

Automobily této řady se licenčně montovaly kupříkladu v Itálii, ve Španělsku či Jugoslávii. Pod značkami Austin a Vanden Plas se v Anglii vyráběly do roku 1974, přičemž zákazníci vždy oceňovali, že díky motoru napříč je ve voze mnohem více místa, než by odpovídalo zdánlivě skrovným vnějším rozměrům.

 

Právě se děje

Další zprávy