Umí i to, co už konkurenti zapomněli. Ford Tourneo Courier ukazuje limity SUV

Ford Tourneo Courier vypadá ve verzi Active skoro jako malý Land Rover Defender.
Verze Active má plastové obložení spodní části karoserie a volitelně i dvoubarevné lakování s bílou střechou. Díky hranatým tvarům vypadá jak Land Rover Defender.
Výbava Active začíná s manuální převodovkou na 709 544 korunách, za automat se připlácí 60 500 korun.
Palubní deska je oproti předchůdci výrazně jednodušší a kvalitněji vyrobená. Ač dodávka, vypadá interiér jako u osobního auta.
Zavazadlový prosto má pravidelný tvar a až po strop objem 1188 litrů. Zobrazit 43 fotografií
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
15. 7. 2024 5:19
Automobilky jako kdyby si poslední dobou začaly uvědomovat, že ne všechny úkoly dokážou místo MPV zastat SUV. Velkoprostorové modely se tak vrací v podobě civilizovanějších osobních dodávek. Jednou z těch nejmenších je druhá generace Fordu Tourneo Courier, která se evidentně řídí pořekadlem z jedné slavné pohádky: "Jsem malej, ale šikovnej."

Ano, i takhle může vypadat dodávka. Ford Tourneo Courier je ve verzi Active vyložený krasavec, za nímž se na ulici ohlédne nejeden pár očí. Kombinace hranatých tvarů, zelené metalízy, bílé střechy a plastového obložení spodní části karoserie dává osobní dodávce až skoro nádech Land Roveru Defender. K tomu standardní 17palcová kola.

Designéři zaslouží absolutní pochvalu, rumunští dělníci dávající dohromady karoserii už méně. Tu a tam něco nelícuje úplně přesně, emblém "Active" nalepený nakřivo je už jen pověstná třešnička na dortu. Praktickému vozu to jen zbytečně bere body.

A praktické Tourneo Courier skutečně je. Mezigeneračně se pořádně zvětšilo, do délky skoro o více než 18 centimetrů, mezi nápravami dokonce o 20 cm. Nejmenší dodávka tak téměř konkuruje kompaktnímu modelu Tourneo Connect, k tomu se ale ještě dostaneme. Nárůst rozměrů se totiž pozitivně podepsal na prostoru uvnitř. Že nad hlavou nebude mít problém ani dvoumetrový basketbalista, jste nejspíše pochopili.

Dostatek místa je ale i před koleny cestujících vzadu, třebaže dělená sedadla nejsou posuvná. To považujeme asi za největší přešlap dodávky od Fordu, protože se tím výrazně snižuje praktičnost. Přitom boční posuvné dveře jsou na obou stranách vozu, jejich šířka je ideální i pro pohodlné naložení dětské sedačky (Isofix je na vnějších sedadlech), a rovněž zavazadlový prostor je takřka bezedný.

Ford uvádí základní objem 1188 litrů, který ale zahrnuje veškerý prostor až po střechu. Výhodou je pravidelný tvar a nízká nakládací hrana, na podlaze jsou navíc kotvící oka a na bocích zase praktické odkládací poličky a šuplíky. Nosnost dosahuje téměř 600 kilogramů. Když sedadla jen obyčejně sklopíte, vznikne velký schod. Je potřeba je tak ještě překlopit dopředu (vyjmout z auta bohužel nejdou).

Pak najednou vznikne prostor o objemu přes dva tisíce litrů, který zvládne pojmout prakticky cokoliv. Praktické prvky tím ale ještě nekončí. Vpředu je kromě obligátních držáků nápojů především velká odkládací polička na stropě. Různé papíry nebo třeba ještě i klasickou mapu tak máte rázem kde schovat.

Testovaná verze Active je v nabídce Courieru tou nejvyšší a na výbavě vozu je to znát. Standardem je kromě celé sady asistentů včetně adaptivního tempomatu nebo upozornění na projíždějící vozidla při couvání třeba vestavěná navigace, která funguje velmi slušně a jejímž výstupem je osmipalcová dotyková obrazovka. Stejně velké jsou i digitální budíky, obojí už je součástí i nejlevnější verze dodávky modrého oválu.

I přes poměrně malý displej má navigace slušnou grafiku, navíc základní pokyny se zobrazují i v přístrojovém štítu. Tak pozitivní hodnocení už si nemůže vysloužit klimatizace, která má sice klasické tlačítko jako zkratku do menu palubního systému, ale veškeré nastavování teploty nebo intenzity větráku je možné jen dotykově. A to se na relativně malé obrazovce a za jízdy dělá složitě. Na druhou stranu změť tlačítek u předchůdce byla možná ještě o něco horší.

Ačkoliv se Tourneo Courier snaží svůj užitkový původ maskovat, některé plasty v kabině ho prozradí. Byť se designéři snažili a použili na pohled hezký vroubkovaný plast, klavírní lak a kolem výdechů ventilace zase lehce namodralé orámování, ve spodní části palubní desky nebo kolem držáků nápojů, jsou plasty tvrdé a náchylné na poškrábání.

Sedadla čalouněná kombinací látky a vinylu jsou pohodlná, mohla by však být především v horkých letních měsících prodyšnější. Vítaným dědictvím po užitkových autech je nastavitelná loketní opěrka vpravo.

Technickou základem Tournea Courier je opět platforma pro malá auta, na níž stojí i SUV Puma. Asi tedy nebude překvapením, že na dodávku jezdí Ford více než obstojně. Citlivost na boční vítr kvůli vyšší stavbě karoserie nepřekvapí, v zatáčkách ale auto drží. Podvozek je však i proto o něco tužší, byť většinu nerovností dokáže odfiltrovat s grácií.

Jednoduchá je nabídka motorů, k dispozici je jen přeplňovaný litrový tříválec EcoBoost s výkonem 92 kW. Na výběr je manuální šestistupňová anebo automatická sedmistupňová převodovka. Testované auto mělo ruční řazení, které je přesné, a kvalty za sebou padají s jistotou fordům vlastní.

Pokud je ve voze jen řidič s trochou nákladu, je dodávka i s litrovým tříválcem poměrně svižná. Jakmile ji ale obsadíte více, bude potřeba si při předjíždění podřadit a stejně si ho dobře naplánovat (tady by se hodil silnější turbodiesel). Ve vyšších rychlostech také lehce narůstá zvuk motoru, což spolu s aerodynamickým šumem daným vyšší stavbou karoserie je ne vždy úplně příjemné.

U spotřeby podobně jako u dynamiky záleží na obsazenosti. Náš průměr se během testu, při němž jsme střídali dálnice za okresky, ustálil na 7,4 litru na 100 km. To není až tak vzdálené papírovým hodnotám. S vyšší zátěží ale logicky spotřeba roste.

Tourneo Courier plní roli nejmenšího rodinného auta Fordu a v základu stojí 636 702 korun. Za o něco větší a praktičtější alternativu k SUV Puma startující pod půl milionem korun to není úplně málo. Testovaná verze Active pak stojí nejméně 709 544 korun, s automatem ještě o 60 500 korun více. Výbava je sice bohatá a snad až na diodová světla (dokoupit se nedají, i diodové denní svícení je za příplatek) v ní nic podstatného nechybí.

Jenomže i tak je cena nebezpečně blízko k o půl třídy většímu Tourneu Connect s rozvorem náprav o délce 2755 milimetrů. Ten s 85kW přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovkou startuje na 729 630 korunách. Výbava Trend sice tak bohatá jako Active není, třeba vyjímatelná zadní sedadla ve větším modelu ale najdete.

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Active

Motor: Zážehový přeplňovaný tříválec, 998 cm3, pohon předních kol
Převodovka: Šestistupňová manuální
Výkon: 92 kW / 125 k
Točivý moment: 200 Nm
Nejvyšší rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,0 s
Kombinovaná spotřeba: 6,7-6,9 l/100 km
Rozměry (d / š / v): 4344 / 1813 / 1836 mm
Rozvor náprav: 2692 mm
Objem zavazadlového prostoru: 1188/2162 l
Cena: od 709 544 Kč

Ford Tourneo Courier každopádně ukazuje, že malá MPV navzdory exodu mnoha modelů ještě nejsou mrtvá. Jen se zkrátka transformovala do podoby osobních dodávek, které jsou civilizovanější než kdy dříve. V detailech sice užitkový původ poznáte, takovou praktičnost jako Courier vám ale žádné SUV nenabídne. A jako bonus se do něj nastupuje díky vyšší poloze sedaček podobně dobře.

 

Právě se děje

Další zprávy