Fiat 124 byl jedním z prvních globálních aut. V licencích vznikal až do roku 2012

Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2017 9:32
Jeden vůz, který ale vyhoví nárokům většiny trhů na světě. Strategie, kterou v posledních letech úspěšně razí například Ford. Nejde ale o jediný případ, dokonce ani není potřeba zaměřovat se výlučně na současnost. Pionýrem v této oblasti byl Fiat 124. Italský sedan se sice poprvé představil už v roce 1966, v rámci licenčních a značně modifikovaných vozů ale jeho produkce běžela ještě nedávno. V následující galerii si připomeňte nejen původní fiat, ale také jeho deriváty, vyráběné v Rusku, Indii, Jižní Koreji nebo Egyptě.
Foto: Výrobci

VAZ 2101/2102

Zřejmě nejznámějším licenčním derivátem Fiatu 124 je VAZ 2101, alias Žiguli. Autu se tak říká kvůli kopci, který se nachází nedaleko továrny ve městě Toljatti. Jméno město dostalo podle někdejšího italského komunistického vůdce Palmira Togliattiho. I to byl symbol spojenectví mezi tehdejší Itálii a Sovětským svazem, které také roku 1966 založilo automobilku VAZ. Továrna ve zmiňovaném městě začala vyrábět automobily v roce 1970. Licenční 124 se od té italské lišila tlustším plechem karosérie, bubnovými brzdami vzadu, přepracovaným podvozkem a jinými motory. Na začátku výroby měly motory dokonce možnost manuálního startování pomocí kliky. Původní 1.2 OHC měla 44 kW, následně uvedená větší třináctistovka dostala 50 kW. Po konci Fiatu 124 mohli Rusové začít auto vyvážet i do západních zemí, kde se prodávalo jako Lada 1200 a 1300. Existovalo i kombi s číselným označením 2102, na export prodávané s přízviskem Combi. Specialitou byly verze pro rally, případně pro policii a KGB s Wankelovým motorem pod kapotou. Nejprve jednorotorovým, později dvourotorovým. Produkce se zastavila až v roce 1988.

 

Právě se děje

Další zprávy