Fiat 124 byl jedním z prvních globálních aut. V licencích vznikal až do roku 2012

Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2017 9:32
Jeden vůz, který ale vyhoví nárokům většiny trhů na světě. Strategie, kterou v posledních letech úspěšně razí například Ford. Nejde ale o jediný případ, dokonce ani není potřeba zaměřovat se výlučně na současnost. Pionýrem v této oblasti byl Fiat 124. Italský sedan se sice poprvé představil už v roce 1966, v rámci licenčních a značně modifikovaných vozů ale jeho produkce běžela ještě nedávno. V následující galerii si připomeňte nejen původní fiat, ale také jeho deriváty, vyráběné v Rusku, Indii, Jižní Koreji nebo Egyptě.
Foto: Výrobci

Fiat 124 Spider a Coupé

Na základech sedanu 124 postavil Fiat také ryze sportovní verze. Zatímco otevřený model s plátěnou střechou dostal kratší rozvor náprav a design od Pininfariny, kupé bylo navrženo přímo Fiatem a jeho rozvor kopíroval praktičtější sourozence. Z počátku výroby měly obě verze pod kapotou čtrnáctistovku DOHC o výkonu 66 kW, v roce 1969 nabídku doplnila šestnáctistovka s výkonem 81 kW. Kupé také dostalo novou přední část. Třetí série obou vozů znamenala přechod na silnější motory s objemem 1.6 a 1.8 litru. Zatímco kupé skončilo v roce 1975, výroba Spideru pokračovala díky oblibě v USA. Tam se vůz s jinými nárazníky prodával od roku 1968, o sedm let později už auto vznikalo výhradně pro tamní zákazníky. Došlo i na větší dvoulitr s výkonem 59 kW nebo přeplňovaný agregát. Když výroba na začátku 80. let přešla pod Pininfarinu, vrátil se vůz také do Evropy. Jako Abarth zaznamenal sportovní Fiat úspěchy na rychlostních zkouškách slavných rally. V roce 1985 skončila výroba 124 Spider nadobro, moderní následovník se představil předloni.

 

Právě se děje

Další zprávy