Fiat 124 byl jedním z prvních globálních aut. V licencích vznikal až do roku 2012

Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2017 9:32
Jeden vůz, který ale vyhoví nárokům většiny trhů na světě. Strategie, kterou v posledních letech úspěšně razí například Ford. Nejde ale o jediný případ, dokonce ani není potřeba zaměřovat se výlučně na současnost. Pionýrem v této oblasti byl Fiat 124. Italský sedan se sice poprvé představil už v roce 1966, v rámci licenčních a značně modifikovaných vozů ale jeho produkce běžela ještě nedávno. V následující galerii si připomeňte nejen původní fiat, ale také jeho deriváty, vyráběné v Rusku, Indii, Jižní Koreji nebo Egyptě.
Foto: Výrobci

VAZ 2105/2104 a 2107

Posledním vývojovým stupněm na základech Fiatu 124 byla trojice VAZ 2105, 2104 (kombi) a 2107 (luxusnější sedan). Sedan 2105 se poprvé objevil v roce 1980, luxusnější verze přišla o dva roky později a kombi za dalších 24 měsíců. V Evropě je celá řada známá jako Lada Nova, ve Velké Británii pak jako Lada Riva. Mechanicky vozy odpovídají staršímu typu 2101, mají ale modernější motory s objemem 1.2 až 1.7 litru. V útrobách se objevil dokonce i naftový čtyřválec. Podobně jako u 2101, i do typů 2105 a 2107 byl namontován dvourotorový Wankelův motor s výkonem 88 a později také 100 kW. Využití našla auta ve státní správě a u KGB. Závodní specifikace 2105 VFTS byla připravena podle homologačních pravidel skupiny B, pořádného srovnání s konkurencí na rychlostních zkouškách se ale, po tragickém konci těchto aut, nedočkala. Existují také nejrůznější užitkové variace na základech této generace vozu. Jeho výroba v Rusku, konkrétně typů 2104 a 2107, skončila v roce 2012. A to, i přes snahy o modernizaci, v podobě od osmdesátých let nezměněné. Kromě Ruska se tato řada vyráběla také v Egyptě, dočkala se i vývozu do zemí Severní a Jižní Ameriky.

 

Právě se děje

Další zprávy