Volkswagen slaví 80. výročí. Jeho vznik zásadně poznamenala historie Německa ve 20. století

Brouk je jednoznačně nejslavnějším volkswagen historie. Vyráběl se 58 let (1945-2003) a celkem sjelo z výrobních linek přes 23 milionů kusů
Ferdinand Porsche předvedl první tři prototypy KdF v roce 1936. Toto je jeden z nich na dobové barevné fotografii.
Hned v roce 1945 spustila sériovou výrobu osobních vozidel s názvem Volkswagen britská armáda, která měla automobilku nějakou dobu ve správě.
Volkswagen s pořadovým číslem 1000 sjel z výrobních linek továrny ve Wolfsburgu v roce 1946.
Volkswagen a jeho duchovní otec Ferdinand Porsche. Rodák z Vratislavic nad Nisou zemřel v roce 1951.
Foto: ČTK
Jiří Kaloč
26. 5. 2017 18:11
Německý Volkswagen, který v roce 1991 rozšířil své portfolio také o českou Škodu, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jeho historie byla kvůli historickým souvislostem při jeho založení docela komplikovaná. Ke vzniku automobilky totiž přispěl před druhou světovou válkou vůdce nacistického Německa Adolf Hitler, který snil o lidovém automobilu pro každého Němce. Slávy a skutečně masové produkce se však Volkswagen dočkal až po druhé světové válce. Dnešní akciová společnost Volkswagen AG, která zaměstnává okolo 600 tisíc lidí a vlastní okolo 120 výrobních závodů po celém světě, byla založena 28. května roku 1937.

První německý lidový automobil (=volkswagen) zkonstruoval na Hitlerovu objednávku rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Ten se při návrhu prototypu KdF-Wagen nechal zjevně inspirovat i Tatrou 97 rakouského konstruktéru Hanse Ledwinka, kterého ve své době oslovil i Hitler. Ledwinka jej však odmítl.

První prototypy německého lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude neboli síla skrz radost) se objevily již v roce 1936. O dva roky později pak bylo založeno Město vozů KdF u Fallerslebenu (dnešní Wolsburg), kde byla naplánována i výroba automobilu, který měl motorizovat Německo.

Na základní kámen továrny poklepal samotný Adolf Hitler. V plánu bylo vyrábět osobní automobil pro všechny Němce, kteří si na něj povinně spořili z každého platu pět říšských marek týdně. Jenže přišla válka a místo lidových automobilů se v továrně začaly v roce 1940 vyrábět terénní a obojživelné vozy.

Po válce byla továrna ve složité situaci. O její vybavení měly zájem v rámci reparací automobilky vítězných velmocí. Nakonec se neodvezlo nic, neboť nad továrnou získala dohled britská armáda, která hned v roce 1945 rozjela sériovou výrobu podle předválečných plánů. Z výrobních linek tak začaly sjíždět první Volkswageny, kterým se až později začalo říkat Brouk.

Cesta k současnému postavení koncernu ovládanému rodinami Piëchů a Porscheových nebyla jednoduchá. Automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni Volkswagen vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu a stal se největším automobilovým koncernem světa.

Aktuálně pod Volkswagen spadá celkem 12 značek (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, MAN, Scania, Volkswagen užitkové vozy a Ducati), byly však doby, kdy vyráběl pouze jednu modelovou řadu.

Pojďte se podívat do naší galerie na největší legendy, některé rarity nebo speciální modely, které pod značkou Volkswagen za uplynulých 80. let vznikly. Na současnou nabídku značky na českém trhu se můžete podívat zde.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 38 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy