Volkswagen slaví 80. výročí. Jeho vznik zásadně poznamenala historie Německa ve 20. století

Brouk je jednoznačně nejslavnějším volkswagen historie. Vyráběl se 58 let (1945-2003) a celkem sjelo z výrobních linek přes 23 milionů kusů
Ferdinand Porsche předvedl první tři prototypy KdF v roce 1936. Toto je jeden z nich na dobové barevné fotografii.
Hned v roce 1945 spustila sériovou výrobu osobních vozidel s názvem Volkswagen britská armáda, která měla automobilku nějakou dobu ve správě.
Volkswagen s pořadovým číslem 1000 sjel z výrobních linek továrny ve Wolfsburgu v roce 1946.
Volkswagen a jeho duchovní otec Ferdinand Porsche. Rodák z Vratislavic nad Nisou zemřel v roce 1951.
Foto: ČTK
Jiří Kaloč
26. 5. 2017 18:11
Německý Volkswagen, který v roce 1991 rozšířil své portfolio také o českou Škodu, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jeho historie byla kvůli historickým souvislostem při jeho založení docela komplikovaná. Ke vzniku automobilky totiž přispěl před druhou světovou válkou vůdce nacistického Německa Adolf Hitler, který snil o lidovém automobilu pro každého Němce. Slávy a skutečně masové produkce se však Volkswagen dočkal až po druhé světové válce. Dnešní akciová společnost Volkswagen AG, která zaměstnává okolo 600 tisíc lidí a vlastní okolo 120 výrobních závodů po celém světě, byla založena 28. května roku 1937.

První německý lidový automobil (=volkswagen) zkonstruoval na Hitlerovu objednávku rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Ten se při návrhu prototypu KdF-Wagen nechal zjevně inspirovat i Tatrou 97 rakouského konstruktéru Hanse Ledwinka, kterého ve své době oslovil i Hitler. Ledwinka jej však odmítl.

První prototypy německého lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude neboli síla skrz radost) se objevily již v roce 1936. O dva roky později pak bylo založeno Město vozů KdF u Fallerslebenu (dnešní Wolsburg), kde byla naplánována i výroba automobilu, který měl motorizovat Německo.

Na základní kámen továrny poklepal samotný Adolf Hitler. V plánu bylo vyrábět osobní automobil pro všechny Němce, kteří si na něj povinně spořili z každého platu pět říšských marek týdně. Jenže přišla válka a místo lidových automobilů se v továrně začaly v roce 1940 vyrábět terénní a obojživelné vozy.

Po válce byla továrna ve složité situaci. O její vybavení měly zájem v rámci reparací automobilky vítězných velmocí. Nakonec se neodvezlo nic, neboť nad továrnou získala dohled britská armáda, která hned v roce 1945 rozjela sériovou výrobu podle předválečných plánů. Z výrobních linek tak začaly sjíždět první Volkswageny, kterým se až později začalo říkat Brouk.

Cesta k současnému postavení koncernu ovládanému rodinami Piëchů a Porscheových nebyla jednoduchá. Automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni Volkswagen vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu a stal se největším automobilovým koncernem světa.

Aktuálně pod Volkswagen spadá celkem 12 značek (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, MAN, Scania, Volkswagen užitkové vozy a Ducati), byly však doby, kdy vyráběl pouze jednu modelovou řadu.

Pojďte se podívat do naší galerie na největší legendy, některé rarity nebo speciální modely, které pod značkou Volkswagen za uplynulých 80. let vznikly. Na současnou nabídku značky na českém trhu se můžete podívat zde.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Slovenští autodopravci chtějí obnovit blokády hranic s Českem, Polskem a Maďarskem

Slovenští autodopravci plánují v úterý dopoledne po dvou týdnech obnovit blokády hraničních přechodů s Českem, Polskem a Maďarskem. Důvodem je skutečnost, že ministerstva dopravy a financí zatím nepřistoupily na požadavky dopravců upravit silniční daň a mýtné. Detaily o rozsahu blokád nejsou zatím známé. "Pojedeme zpět na hraniční přechody. Takže je to znovu ve stávce," řekl Rozhlasu a televizi Slovenska místopředseda Unie autodopravců Slovenska Stanislav Skala.

Zdroj: ČTK
Další zprávy