Volkswagen slaví 80. výročí. Jeho vznik zásadně poznamenala historie Německa ve 20. století

Brouk je jednoznačně nejslavnějším volkswagen historie. Vyráběl se 58 let (1945-2003) a celkem sjelo z výrobních linek přes 23 milionů kusů
Ferdinand Porsche předvedl první tři prototypy KdF v roce 1936. Toto je jeden z nich na dobové barevné fotografii.
Hned v roce 1945 spustila sériovou výrobu osobních vozidel s názvem Volkswagen britská armáda, která měla automobilku nějakou dobu ve správě.
Volkswagen s pořadovým číslem 1000 sjel z výrobních linek továrny ve Wolfsburgu v roce 1946.
Volkswagen a jeho duchovní otec Ferdinand Porsche. Rodák z Vratislavic nad Nisou zemřel v roce 1951.
Foto: ČTK
Jiří Kaloč
26. 5. 2017 18:11
Německý Volkswagen, který v roce 1991 rozšířil své portfolio také o českou Škodu, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jeho historie byla kvůli historickým souvislostem při jeho založení docela komplikovaná. Ke vzniku automobilky totiž přispěl před druhou světovou válkou vůdce nacistického Německa Adolf Hitler, který snil o lidovém automobilu pro každého Němce. Slávy a skutečně masové produkce se však Volkswagen dočkal až po druhé světové válce. Dnešní akciová společnost Volkswagen AG, která zaměstnává okolo 600 tisíc lidí a vlastní okolo 120 výrobních závodů po celém světě, byla založena 28. května roku 1937.

První německý lidový automobil (=volkswagen) zkonstruoval na Hitlerovu objednávku rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Ten se při návrhu prototypu KdF-Wagen nechal zjevně inspirovat i Tatrou 97 rakouského konstruktéru Hanse Ledwinka, kterého ve své době oslovil i Hitler. Ledwinka jej však odmítl.

První prototypy německého lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude neboli síla skrz radost) se objevily již v roce 1936. O dva roky později pak bylo založeno Město vozů KdF u Fallerslebenu (dnešní Wolsburg), kde byla naplánována i výroba automobilu, který měl motorizovat Německo.

Na základní kámen továrny poklepal samotný Adolf Hitler. V plánu bylo vyrábět osobní automobil pro všechny Němce, kteří si na něj povinně spořili z každého platu pět říšských marek týdně. Jenže přišla válka a místo lidových automobilů se v továrně začaly v roce 1940 vyrábět terénní a obojživelné vozy.

Po válce byla továrna ve složité situaci. O její vybavení měly zájem v rámci reparací automobilky vítězných velmocí. Nakonec se neodvezlo nic, neboť nad továrnou získala dohled britská armáda, která hned v roce 1945 rozjela sériovou výrobu podle předválečných plánů. Z výrobních linek tak začaly sjíždět první Volkswageny, kterým se až později začalo říkat Brouk.

Cesta k současnému postavení koncernu ovládanému rodinami Piëchů a Porscheových nebyla jednoduchá. Automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni Volkswagen vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu a stal se největším automobilovým koncernem světa.

Aktuálně pod Volkswagen spadá celkem 12 značek (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, MAN, Scania, Volkswagen užitkové vozy a Ducati), byly však doby, kdy vyráběl pouze jednu modelovou řadu.

Pojďte se podívat do naší galerie na největší legendy, některé rarity nebo speciální modely, které pod značkou Volkswagen za uplynulých 80. let vznikly. Na současnou nabídku značky na českém trhu se můžete podívat zde.

 

Právě se děje

před 46 minutami

Pančochová do finále U-rampy v Copper Mountain neprošla

Snowboardistka Šárka Pančochová skončila šestnáctá na Světovém poháru v U-rampě v Copper Mountain. Po menším zranění z listopadového závodu v Modeně, kde po těžkém pádu v tréninku nenastoupila do finále Big Airu, měla v Coloradu k postupu do finále daleko.

Devětadvacetiletá freestylistka právě v Copper Mountain před šesti lety vyhrála pohárový závod ve slopestylu, ale U-rampa je její nejslabší disciplínou. Do finále se probojovala dvakrát a v lednu 2010, tehdy coby devatenáctiletá, vybojovala zlato na SP v Kreischbergu. Díky tomu se tehdy kvalifikovala na olympiádu ve Vancouveru.

V dnešní kvalifikaci pro sobotní závod v Copper Mountain obsadila 16. místo se známkou 44,50 bodu, finálová osmička měla nejméně o 24 bodů více. Z prvního místa postoupila domácí Američanka Maddie Mastrová, bronzová medailistka z letošního mistrovství světa.

před 58 minutami

Ministři obrany ČR a USA stvrdili podpisem nákup vrtulníků

Ministři obrany ČR Lubomír Metnar a USA Mark Esper dnes ve Washingtonu stvrdili podpisem nákup vojenských vrtulníků pro českou armádu. Česká republika formou mezivládní dohody pořídí 12 vrtulníků firmy Bell za 14,6 miliardy korun. Ve výzbroji české armády nahradí ruské bitevní vrtulníky Mi-24/35.

Vrtulníkové letectvo získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper. Stroje by fyzicky armáda měla dostat v roce 2023. Součástí dohody je i výcvik pilotů a personálu, údržba, vybavení zbraňovými systémy či munice.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bloomberg: USA a Čína se dohodly na podmínkách obchodní smlouvy

Spojené státy a Čína se dohodly na podmínkách první fáze dlouho očekávané obchodní smlouvy. Text nyní čeká na podpis amerického prezidenta Donalda Trumpa. S odkazem na zdroje obeznámené se situací o tom dnes informovala agentura Bloomberg a vzápětí i další média.

Poradci pro obchodní záležitosti teď mají v plánu schůzku s prezidentem, na které s ním chtějí podmínky dohody probrat. Oficiální oznámení by podle zdrojů Bloombergu mohlo přijít v následujících hodinách.

Spojené státy a Čína spolu od loňského roku vedou obchodní válku, ve které na sebe vzájemně uvalují cla. Zároveň se snaží dosáhnout dohody, která by jejich obchodní spory vyřešila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy