"Jaj, už se zase platí pokuty?" reagoval v pondělí na dotaz reportéra serveru eldiario.es řidič Jorge Manrique (41), který přijel do centra obchodně. Obnovení pokut označil za krok zpět, protože je stejně jako nový starosta skeptický ohledně vlivu zákazu na zlepšení ovzduší v centru. Právě snížení emisí bylo důvodem, proč zóny v centru s vjezdem pouze na povolení předchozí vedení radnice od loňského listopadu rozšířilo.
Nový starosta Madridu José Luis Martínez z pravicové Lidové strany už krátce po nástupu do úřadu minulý měsíc oznámil, že nové opatření hodlá zrušit a nahradit ho jiným plánem, který ale blíže nespecifikoval. Za neplnění limitů pro znečištění ovzduší totiž hrozí postihy z EU. Nové vedení madridské radnice vyhlásilo od 1. července tříměsíční období, v němž neměly být pokuty vybírány a během něhož chtělo představit nový plán.
Na nevybírání pokut si ale stěžovalo několik organizací, včetně španělské pobočky Greenpeace, jimž dal v pátek za pravdu místní soud. Kvůli obnovení beztrestného vjezdu do centra pořádala před týdnem také ekologická hnutí demonstrace.
Do značkami vymezené zóny v centru Madridu tak opět smí bez hrozby pokuty jezdit pouze tamní rezidenti, jejich návštěvy v omezeném počtu za měsíc a s časovým limitem na parkování nebo lidé s vozy či motocykly s ekologickou známkou CERO nebo ECO, které vydává úřad ministerstva vnitra.
Do vyznačené zóny mohou i turisté, kteří bydlí v tamním hotelu a zaparkují své auto v jeho parkingu. Volně se tam mohou pohybovat například auta se značkou pro invalidy či vozy záchranných služeb. Oblast kontroluje přes sto kamer, část z nich u vjezdu do vyznačených ulic a část u výjezdu.
Nové opatření začalo platit loni 30. listopadu, pokuty se začaly vybírat od poloviny března (předtím dostávali řidiči pouze upozornění).
S omezením pro vjezd do centra Madridu začala už předchozí vedení tamní radnice, první zóny tam zavedla v roce 2004 radnice vedená lidovci.