Test elektrického Mercedes-Benz eVito. Unie na něj může přispět až třetinou ceny

Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 6. 2019 6:02
Věta o tom, že v Česku neexistují dotace na pořízení elektromobilu, platí jen napůl. Podnikatelé totiž příležitost pořídit si elektroauto s dotací měli a podle všeho zase mít budou. Podniky tak mohou získat zbrusu novou dodávku, z níž jim třetinu ceny vrátí Evropská unie. Jen musí pořídit užitkový elektromobil. Jestli má smysl podobně šetřit, jsme zjišťovali za volantem Mercedesu eVito.
Nebýt polepů, tak se elektrické Vito od svých naftových příbuzných nijak neliší.
Nebýt polepů, tak se elektrické Vito od svých naftových příbuzných nijak neliší. | Foto: Martin Přibyl

Prozatím poslední výzva dotačního programu Nízkouhlíkové technologie skončila 31. května 2019. "V plánu je ještě další kolo na říjen 2019," uvedl na dotaz Aktuálně.cz mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu David Hluštík. Evropská unie podle Hluštíka v průměru zatím na projekt zařazený do programu přispěla 721 026 korunami a celkem na pomoc vydala více než 133 milionů.

Pokud se podmínky nezmění, budou moci i na podzim být příjemci dotace malé, střední nebo i velké podniky a výše dotace může dosáhnout 75 % u malých, 65 % u středních a 55 % u velkých firem. Příspěvek lze sice přiznat i na vybudování nabíjecí stanice, kromě splnění předepsaných podmínek to má ale několik háčků. Tak především o dotaci nesmí žádat pražské podniky. A její výše se navíc vztahuje k tzv. způsobilým výdajům. Ty u užitkového elektroauta představují 45 procent z jeho vysoutěžené ceny. Malý podnik tak může dosáhnout až 33,75% zpětně vyplacené slevy na užitkovém voze.

Takový systém dotací mění pohled na auto, které vidíte na obrázcích. Středně velká dodávka Mercedes-Benz eVito by se u nás měla začít prodávat příští rok v lednu za základní cenu 1 062 444 Kč bez DPH. To je s ohledem na to, že srovnatelné Vito 114 CDI ve stejné verzi s delším rozvorem začíná na 676 531 Kč bez daně skutečně dost. Pokud si ho ale pořídí úspěšný žadatel z řad malých podniků, elektroverze ho vyjde jen na 704 000 korun korun. A to už jsou peníze, které jsou s ohledem na levný provoz velice zajímavé.

Je to tedy univerzální cesta, jak ušetřit a ještě mít dobrý pocit? Právě proto jsme eVito vyzkoušeli.

Začněme nejprve klady. Tedy například tím, že elektrické Vito se pěkně řídí. Má velký rejd, což usnadňuje manévrování, a bez nutnosti řadit se s ním bude příjemně jezdit. Podvozek užitkového mercedesu také funguje velice dobře, auto je překvapivě jisté a relativně komfortní. Dynamika je po městě slušná, mimo zastavěné území začíná eVito ztrácet dech. Ostatně kvůli spotřebě má auto omezenou maximální rychlost, podle verze na 80, 100 nebo 120 km/h.

Nákladový prostor má stejných šest metrů krychlových jako u naftového Vita.
Nákladový prostor má stejných šest metrů krychlových jako u naftového Vita. | Foto: Martin Přibyl

Pádly na volantu se dá měnit úroveň rekuperace energie po uvolnění plynového pedálu. Nejvíce jsme si zvykli na tu maximální, kdy se auto dá prakticky ovládat jen jedním pedálem. Brzdy použijete prakticky pouze ve chvíli, kdy potřebujete zastavit.

Líbí se nám i plynulý rozjezd a tichý projev pohonného ústrojí, které však poměrně zvýrazňuje ostatní ruchy, jež by u obyčejné dodávky překryl nýtující naftový motor. Zejména jde o hluk od podvozku.

Užitné vlastnosti, co se objemu nákladového prostoru a užitečné hmotnosti týče, zástavbou baterií o využitelné kapacitě 35 kWh také nikterak zásadně netrpí. Auto uveze 6 metrů krychlových zboží o hmotnosti až 1015 kilo. Běžná naftová verze zvládne stejný objem a užitečné zatížení muže mít o 254 kilo vyšší.

To vše je fajn. Jenže přestavba Vita na elektrický pohon má i své stinné stránky. Tou první je dojezd. Z posledních zkušeností s moderními osobními elektromobily jsme si zvykli na to, že na jedno nabití ujedou klidně 300 kilometrů. To však není případ eVita. Výrobce sice uvádí dojezd až 190 km, z našich reálných zkušeností ale budete spíše rádi za 130 kilometrů.  

Jednoduchá palubní deska by mohla mít praktičtější odkládací prostory.
Jednoduchá palubní deska by mohla mít praktičtější odkládací prostory. | Foto: Martin Přibyl

Právě s omezeným dojezdem padá kosa na kámen v případě oné zmíněné univerzální využitelnosti. Přesně taková totiž musí být vzdálenost, které auto ve vaší firmě za den ujede, aby vůbec mělo smysl o eVitu navzdory jeho příznivé ceně uvažovat.

Auto totiž postrádá rychlodobíjení. K dispozici je jen klasická zásuvka typu Mennekes, která slouží k nabíjení střídavým proudem. K tomu má auto na palubě vestavěný převodník na stejnosměrný proud o výkonu 7 kW. Právě ten omezuje maximální rychlost plnění akumulátorů. Na vhodném wallboxu nebo veřejné nabíjecí stanici baterie z nuly naplníte za šest hodin. Tedy přes noc.

Navzdory dotaci a levnému provozu (se sazbou C27d pro podnikatele provozující elektromobil od ČEZu zaplatíte při nabíjení v nočním tarifu necelých 30 haléřů za kilometr, neplatíte ani silniční daň) tak eVito uspokojí jen ty, kteří nepotřebují dodávky posílat na delší trasy.

Nemyslete si ale, že by v tomto směru byla situace bezvýchodná. Přinejmenším u osobní verze eVito Tourer Mercedes počítá s tím, že vůz vylepší o technologii z elektrické třídy V (označené EQV). U ní slibuje díky 70 nebo 100kWh baterii dojezd okolo 400 km a nebude chybět ani možnost rychlodobíjení. Cena bohužel již nebude tak přívětivá.

Mercedes-Benz eVito

Motor: elektromotor
Výkon: 85 kW
Točivý moment: 295 Nm
Nejvyšší rychlost: 120 km/h
Dojezd: 149-190 km
Využitelná kapacita baterie: 35 kWh
Objem nákladového prostoru: 6 m3
Užitečné zatížení: 1015 kg
Cena: 1 062 444 Kč bez DPH

A ostatně skončit nemusíte ani u Mercedesu. Elektrické dodávky nabízí i jiné značky. Do města by se mohl hodit malý Nissan e-NV200. Na jedno nabití ujede po městě až 300 kilometrů a dá se dobíjet na 50kWh rychlonabíječkách. Stojí od 837 000 korun bez daně. Možnost rychlodobíjení nabízí i Volkswagen u elektrické verze velkého Crafteru. Ten má na jedno nabití ujet 173 kilometrů a vyjde na 1 621 527 bez DPH.

To, že elektrické dodávky čeká boom, potvrzují i další výrobci. Zajímá je zejména kategorie těch největších dodávek, jako je zmíněný Crafter. Koncern PSA nedávno představil elektrické verze známého Citroënu Jumper a Peugeotu Boxer, Ford chystá stejně řešený velký Transit, Volkswagen nabídne po faceliftu elektrický Transporter a i samotný Mercedes doplní nabídku o čistě elektrický Sprinter.

Zájemci o Evropskou unií dotované dodávky tedy budou mít na výběr. Jen bude nutné přesně vybrat tu, která sedne k předpokládanému využití vozu. A to je i případ stávající verze elektrického Vita.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 32 minutami

Osmý zápas, osmá výhra. Jekatěrinburg s Kovářem dál vítězí

Hokejisté Jekatěrinburgu vyhráli v KHL i osmý zápas a posedmé u toho byl český brankář Jakub Kovář. Jediný neporažený tým v soutěži zvítězil 5:4 v prodloužení nad Kunlunem a stále se pyšní stoprocentním bodovým ziskem. Před Šimonem Hrubcem dostal v brance čínského týmu přednost Jeremy Smith.

Kovářův Avtomobilist přitom uspěl už počtvrté až po nerozhodném výsledku v základní hrací době. Domácí tentokrát dvakrát stáhli jednogólovou ztrátu a po dvou třetinách sami vedli 4:3. Na vyrovnávacím gólu čínského týmu se podílel asistencí obránce Andrej Šustr.

Zápas rozhodl po 42 sekundách prodloužení druhým gólem v zápase německý útočník Brooks Macek, který se posunul do čela klubové produktivity s 11 body za šest branek a pět asistencí.

KHL:

Jekatěrinburg - Kunlun Red Star 5:4 v prodl. (za hosty Šustr 0+1), Magnitogorsk - Spartak Moskva 4:3, Ufa - Omsk 2:5, CSKA Moskva - Vladivostok 4:0, Dynamo Moskva - Petrohrad 0:2, HK Soči - Nižnij Novgorod 5:4, Kazaň - Nižněkamsk 4:1.

před 1 hodinou

Rada bezpečnosti zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb

Rada bezpečnosti OSN zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb. Státy se neshodly ohledně výjimky pro útoky na teroristy.

před 1 hodinou

Bulharský fotbalový útočník Berbatov ukončil v 38 letech kariéru

Fotbalový útočník Dimitar Berbatov ukončil v 38 letech kariéru. Někdejší hráč Manchesteru United to oznámil na twitteru. Naposledy působil v minulém roce v indickém klubu Kerala Blasters.

"Aktivní fotbal mi bude chybět, ale po téměř dvaceti letech v profesionálním fotbale nastal čas," napsal Berbatov.

Rodák z Blagojevgradu začal profesionální dráhu v CSKA Sofia, odkud zamířil do Bayeru Leverkusen. Poté vystřídal Tottenham, Manchester United, s nímž získal dva ligové tituly, Fulham, Monako a před angažmá v Indii působil v PAOK Soluň.

V bulharské reprezentaci nastřílel v 78 zápasech 48 gólů a dělí se v pořadí kanonýrů o první místo s Christem Bonevem.

před 1 hodinou

Správa železnic čelí exekuci kvůli sporům o desítky tisíc korun

Správa železniční dopravní cesty čelí exekuci kvůli dvěma sporům o desítky tisíc korun. Uvedl to server Euro.cz. Jedna firma a jeden živnostník, které zastupuje stejný advokát, se v řízení dožadují dohromady asi 54 000 korun. Zatím nebyl vydán žádný exekuční příkaz. Státní organizace se k situaci zatím nechce vyjadřovat.

Další zprávy