Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: iStock

Emisní limity

Základní orientaci v požadavcích na čistotu auta představují požadavky současné normy Euro 6, které do velké míry sjednocují limity škodlivin jak pro benzinové, tak pro naftové motory. Tyto hraniční hodnoty by měl vůz dodržet v laboratoři. Při testování v provozu mohly být dosud limity překročeny o 2,1násobek hodnoty normy, následně měla být tato hranice snížena na 1,5násobek. Toto navýšení ale minulý týden zrušil Evropský soud. Vycházejme tedy z níže uvedených hodnot.

Limity Euro 6 benzin diesel
Emise CO 1000 mg/km 500 mg/km
Emise uhlovodíků 100 mg/km
Emise uhlovodíků a NOx - 170 mg/km
Emise NOx 60 mg/km 80 mg/km
Hmotnost pevných částic 4,5 mg/km 4,5 mg/km
Množství pevných částic 6,0 x 1011 6,0 x 1011

Nutno podotknout, že omezení emisí pevných částic (sleduje se jejich hmotnost i množství) platí v případě benzinových pohonných jednotek jen pro vozy s přímým vstřikováním, kterých je ale dnes na trhu většina. Ke sjednocení limitů tzv. sazí došlo letos v září. Od té doby musí mít auta s přímým vstřikem podobně jako diesely filtry pevných částic.

S ohledem na data na následujících stranách je také jasně patrné, že norma je v řadě ohledů poměrně benevolentní a vozy se spalovacími motory často vykazují násobně lepší hodnoty, než od nich předpis požaduje.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 27 minutami

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy