A co v bytovém domě?
Naše dosavadní rady se vztahovaly na rodinné domy. Wallboxy se ale dají pochopitelně osadit i do hromadných garáží bytových domů. Samotný proces je ale komplikovanější, osazení stanic se musí projednat (a odsouhlasit) na společenství vlastníků jednotek (SVJ), je nutné spočítat potřebný dobíjecí výkon a doporučuje se s provozovatelem distribuční soustavy projednat zvýšení rezervovaného příkonu pro dům.
Ani zde nemusí pochopitelně výkon pokrýt všechny wallboxy pracující na plný výkon současně. "Umíme odřídit desítky wallboxů nebo dobíjecích bodů současně. Dobíjecí body dynamicky upravují své výkony, a to buď mezi sebou, nebo i na základě aktuálního odběru celého domu," vysvětluje Jakub Kott, jak se dá zajistit, aby dobíjecí stanice nezpůsobily "blackout" celého domu.
Součástí komplexních řešení je i nadstavba, majitelé elektroaut se pro dobíjení autorizují pomocí čipů nebo mobilních aplikací a jejich dobíjení se následně vyhodnocují, aby mohli zaplatit za spotřebovanou elektřinu. Takové řešení je pochopitelně i přípravou na budoucnost, kdy se elektroauta rozšíří. Již dnes se doporučuje jedna dobíjecí stanice na deset míst a příprava pro její instalaci na každé páté.
Mohou však existovat i jednodušší řešení, kdy elektromobilista využívá stávající zásuvky v garáži a za dobíjení platí do kasy SVJ měsíční paušál.
Umístění dobíjecích stanic v garáži by mělo být takové, aby se auta do zásuvky dala snadno vytáhnout ven v případě požáru. Nutné jsou přípravy na vedení kabeláže (trubky, koše) a dostatečně velká rozvodna.