Dacia Sandero propadla v testech bezpečnosti. Elektrická Škoda je naopak nejlepší

Dacia Sandero získala v nárazových testech organizace Euro NCAP jen dvě hvězdičky.
V hodnocení bezpečnosti posádky přitom Sandero sice neexcelovalo, ale ani nepropadlo, a jen za ochranu dospělých a dětí by si odvezlo čtyři hvězdičky.
Naopak Škoda Enyaq iV v nárazových testech excelovala.
A konečně asistenční systémy si vysloužily 85 procent.
Foto: Euro NCAP
Jan Matoušek Jan Matoušek
15. 4. 2021 6:02
Další kolo nárazových testů organizace Euro NCAP naplno ukázalo, jak moc jsou pro dobré hodnocení potřebné elektronické asistenční systémy. Pokud je auto má a fungují tak, jak mají, získat čtyři nebo pět hvězdiček není ani přes loňské zpřísnění pravidel až tak složité. Pokud jimi ovšem auto vybaveno není, může to pro něj znamenat problém. Názorně se o tom přesvědčila Dacia Sandero.

Organizace Euro NCAP "poslala proti zdi" Sandero Stepway se standardním bezpečnostním vybavením. To zahrnuje šest airbagů, úchyty Isofix pro dětské sedačky na zadních vnějších sedadlech, omezovač rychlosti a systém nouzového brzdění, který auta detekuje radarem (chodce a cyklisty však zachytit neumí). Výsledek? Celkově pouze dvě hvězdičky z pěti možných.

Na vině je především absence elektronických asistenčních systémů, které mají zabraňovat dopravním nehodám nebo je alespoň zmírňovat. "Dacia jednoznačně našla část trhu, kde je úspěšná a drží se jí, nicméně zisk dvou hvězdiček naznačuje nízké ambice, i když mluvíme o nízkonákladovém produktu," nebral si v prohlášení příliš servítky generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen. "Jejich rozhodnutí nenabídnout kameru (k radaru u systému nouzového brzdění - pozn. red.) je zklamáním a v rámci trhu krokem zpátky, protože i Dacia si musí být vědoma, že bude muset brzy vyhovět novým bezpečnostním regulím," doplnil.

Narážel přitom na fakt, že zhruba od poloviny roku 2022 musí mít všechny nově uváděné modely aut (úplně všechna auta budou  muset mít tyto prvky o dva roky později) prodávané v Evropské unii systém nouzového brzdění, který reaguje na jiná auta nebo stojící překážky. V další fázi však už bude muset systém reagovat i na chodce a cyklisty, což tedy Dacia neumí.

Navíc nemá ani udržování v jízdním pruhu, které bude od roku 2022 pro všechna nová vozidla také povinné. Mezi příplatky Sandero sice má sledování mrtvých úhlů, organizace ale tento prvek nijak v hodnocení nezohlednila.

Výsledkem je, že za asistenční systémy získala Dacia pouze 42 procent z celkového možného počtu a za ochranu chodců a cyklistů (organizace je souhrnně označuje jako zranitelné účastníky provozu) dokonce jen 41 procent z celkového možného počtu.

Ztráty jdou přitom na vrub především chybějícím asistenčním systémům, protože samotná ochrana chodců při střetu s vozidlem nebyla hodnocena úplně nejhůře. Kapota poskytuje dostatečnou ochranu hlavám chodců, horší je to v oblasti předních sloupků, které jsou tuhé, a spodní části čelního skla. Špatná byla také ochrana pánve při střetu s nárazníkem vozu.

Vzhledem k podprůměrným výsledkům ve dvou ze čtyř dílčích kategorií je potom jasné, proč Dacia nezískala více než dvě hvězdičky. V matematice hodnocení ani nemohla, protože na více hvězdiček musí být výsledky v jednotlivých kategoriích vyrovnané. Euro NCAP však v prohlášení konstatuje, že samotná ochrana posádky při nehodě je na úrovni, která by ještě stačila na čtyřhvězdičkové hodnocení.

Pokud by však nebylo přešlapů v jiných částech hodnocení, dodává organizace. Rozhodně tedy nejde o nebezpečné auto, jak by možná celkový výsledek naznačoval. Nízká cena však zkrátka narazila na své limity.

Při hodnocení čelního nárazu získala Dacia relativně průměrných 70 procent, přičemž prostor pro posádku zůstal i po nárazu stabilní. Na druhou stranu se jako problematické ukázaly některé struktury palubní desky, které by mohly ohrozit pasažéry s různou výškou a pozicí na předních sedadlech.

Každopádně hodnocení ochrany sledovaných oblastí u figuríny při čelním nárazu do mobilní i pevné bariéry bylo nejhůře průměrné. Dacia nicméně nemá středový airbag, což zhoršilo hodnocení při bočním nárazu na pravou stranu vozu. Pro ochranu krční páteře při nárazu zezadu se jako nepříliš vhodný ukázal tvar zadních hlavových opěrek.

Podívejte se na video z crash testu Dacie Sandero

Havarijní a bezpečnostní testy Euro NCAP modelu Dacia Sandero Stepway 2021 | Video: Euro NCAP

Na tomto místě se sluší připomenout, že organizace Euro NCAP počínaje rokem 2020 výrazně upravila své hodnocení. Nově totiž netestuje jen čelní střet s pevnou bariérou celou šířkou vozu, ale také čelní náraz s 50procentním překrytím, ovšem do mobilní bariéry o váze 1400 kg. Ta se pohybuje rychlostí 50 km/h, stejně jako auto. Úpravami prošel i boční test, kde je od minulého roku třeba vyšší rychlost nárazu. Nově se také testuje náraz z pravé strany v době, kdy v autě sedí jen řidič. Pás ho tak na této straně nedrží za rameno, ale pouze u pasu.

Lepší ochranu mu tak poskytuje středový airbag, který ale zatím není až tolik rozšířený. Ten pomáhá i při bočním nárazu v době, kdy v autě sedí řidič i spolujezdec, a zabraňuje tak tomu, aby se navzájem střetli. Více si o nových pravidlech, kde se přísněji hodnotí také bezpečnost po nárazu a přístup záchranářů do havarovaného vozu, můžete přečíst zde:

Bezpečnost dětí byla u Dacie hodnocena 72 procenty. Euro NCAP podotýká, že stejný výsledek platí jak pro Sandero a Sandero Stepway, tak pro technicky prakticky identický sedan Logan. Rumunská automobilka, jejíž prohlášení cituje britský magazín Autocar, poukázala na fakt, že při hodnocení pasivní bezpečnosti dospělých a dětí by dostala čtyři hvězdičky. Zmiňuje i velmi dobrý výkon svého vozu při střetu s chodcem.

"V oblasti aktivní bezpečnosti, na kterou klade organizace Euro NCAP stále větší důraz, jsme se rozhodli vybavit auto prvky s nejlepší hodnotou pro zákazníky. Systém autonomního nouzového brzdění je tak standardem, mezi příplatky je i sledování mrtvého úhlu," uvádí Dacia. "Nové Sandero a Sandero Stepway jsou bezpečné automobily a poskytují cestujícím vysokou úroveň ochrany. Výsledky testů ale bereme vážně, zatímco nadále budeme nabízet vyvážený poměr bezpečnosti, dostupnosti a splnění očekávání zákazníků," dodává výrobce.

Jestliže s Dacií Sandero organizace příliš spokojena nebyla, s dalšími dvěma modely v posledním kole testů už ano. Jedná se o elektrická SUV Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4. "Škoda a Volkswagen, na rozdíl od Dacie, ukázaly, čeho je možné dosáhnout, a Euro NCAP oceňuje, že svým zákazníkům nabízí nejvyšší úroveň bezpečnosti," uvedl Michiel van Ratingen.

Je nasnadě, že oba modely získaly plný počet pěti hvězdiček. Škoda Enyaq iV si za ochranu dospělé posádky odvezla 94 procent, za ochranu dětí 89 procent, za ochranu chodců a cyklistů 71 procent a za fungování bezpečnostních pomocníků 82 procent. V základu má přitom české SUV nejen čelní, boční a hlavové airbagy, ale i onen středový ochranný vak vpředu. Dále nabízí mimo jiné systém nouzového brzdění nejen s detekcí aut, ale i chodců a cyklistů, tempomat s omezovačem rychlosti, čtení dopravních značek a také udržování v jízdním pruhu.

Podívejte se na video z crash testu Škody Enyaq iV

Havarijní a bezpečnostní testy Euro NCAP modelu Škoda ENYAQ iV 2021 | Video: Euro NCAP

Mimochodem ochrana dospělé posádky při čelním nárazu je u Enyaqu nejlepší ze všech letos i loni testovaných automobilů. 94 procent dokázal získat jako jediný. Vysoko je český vůz i v ochraně dětí, žádný vůz nedostal za poslední rok a půl více než 89 procent, stejného hodnocení ale dosáhly další tři modely.

Při čelním, bočním i zadním nárazu Enyaq prakticky nevykázal výraznější zaváhání, stejně tak i při ochraně dětí. Při střetu s chodcem se jako mírně problematické ukázaly především pevné sloupky kolem předního skla a dále také některé struktury přední části při kontaktu s pánví chodce. V rámci testování nouzového brzdění došlo ke střetu auta s cyklistou ve chvíli, kdy cyklista před autem projížděl napříč silnicí. Jinak ale asistenční systémy fungovaly ke spokojenosti Euro NCAP.

Volkswagen ID.4 na stejném technickém základě a při podobné velikosti má bez překvapení prakticky stejné výsledky jako Škoda Enyaq iV. Za ochranu dospělé posádky získal VW 93 procent, za ochranu dětí 89 procent, za ochranu chodců a cyklistů 76 procent a za asistenční systémy 85 procent. Organizace Euro NCAP pak u ID.4, stejně jako i dalších VW v minulosti, ocenila standardní systém varování před lokálními hrozbami, tedy komunikaci mezi automobily či autem a infrastrukturou Car2X. Škodovka jej zatím nenabízí ani za příplatek.

Podívejte se na video z crash testu Volkswagenu ID.4

Havarijní a bezpečnostní testy Euro NCAP VW ID.4 2021 | Video: Euro NCAP

Kromě této trojice už letos prošla nárazovým testem další dvě auta. Cupra Formentor i Polestar 2 si odvezly plný počet hvězdiček, přičemž švédský elektromobil zazářil především v hodnocení bezpečnosti chodců a cyklistů s celkovými 80 procenty. Vyrovnat se mu od začátku minulého roku dokázala jen Honda Jazz.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy