Jak vás omezí povinný "omezovač" rychlosti? Evropské bezpečnostní asistenty pod lupou

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 6:01
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá každý rok na silnicích starého kontinentu. Pro rok 2022 by tedy ráda zavedla nové a povinné asistenční systémy a částečně i změnila proces homologace pro osobní auta. Řada nových předpisů a asistenčních systémů by měla do roku 2038 zachránit na 25 000 životů. Co to bude znamenat pro vás jako řidiče? Zaměříme se na jednotlivé systémy a vysvětlíme jejich funkci.

Při sestavování článku jsme vycházeli z původního návrhu Evropské komise a změn, které vznikly na popud vybraných europoslanců, kteří se nařízením zabývali. Jakmile bude známo konečné znění, přineseme rovněž finální informace o podobě asistenčních systémů.

Foto: Honda

Inteligentní asistent rychlosti

Systém asistenta, často označovaného jako omezovač, rychlosti je jedním z nejdiskutovanějších povinných systémů, které chce EU do nových aut zavést. Novinka má podle ní řidiči pomoci s dodržováním limitů, jeho činnost bude však vlastně jen taková, že šofér dostane informaci o tom, že dosáhl aktuálního rychlostního limitu.

V nařízení je jasně napsáno, že účinek systému musí jít plynule překonat stlačením plynu. A to tak, aniž by bylo nutné sešlapávat pedál až na podlahu (tedy tzv. kick-down). To je rozdíl oproti známým omezovačům rychlosti, které se dnes běžně do aut montují, ty vyžadují skutečně důrazné prošlápnutí plynu. V platnost by nemělo vejít ani nařízení, že bude plynový pedál při dosažení limitu vibrovat.

Systém navíc půjde vypnout a nebude ani povinně diktovat rychlost tempomatu (původně měl být nevypínatelný a mít vládu nad rychlostí nastavenou v tempomatu). Informace o platných rychlostních omezeních bude získávat pomocí kamery čtoucí dopravní značky nebo elektroniky: z mapového podkladu, v budoucnu i z chytré infrastruktury.

"V některých členských státech EU, včetně České republiky, není zatím infrastruktura zdaleka připravena na to, aby auta sama mohla snímat značky a upravovat podle nich automaticky jízdní rychlost," zdůvodňuje změny europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která se na projednávání nového nařízení podílela.

Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA v minulosti nasazení inteligentního omezovače rychlosti nedoporučovalo rovněž s ohledem na vysoké množství chyb při čtení značek.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Prezidentská kancelář žádá přezkoumat odložení trestního oznámení na senátora Lásku pro křivé obvinění

Kancelář prezidenta republiky požádala pražské městské státní zastupitelství, aby přezkoumalo rozhodnutí policie odložit její trestní oznámení na senátora Václava Lásku (SEN 21) a zástupce organizace Rekonstrukce státu pro křivé obvinění. Trestní oznámení reagovalo na kauzu, ve které kancléř Vratislav Mynář čelil podezření, že se snažil s vědomím prezidenta Miloše Zemana ovlivnit soudce v kauzách důležitých pro Pražský hrad.

Policie v červnu uvedla, že v podání prezidentské kanceláře "nebyly uvedeny skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. "Podle právníka prezidentské kanceláře Marka Nespaly dospěli policisté k závěru, že si Láska a zástupci organizace nesprávně vyhodnotili informace a mýlili se v právním hodnocení Mynářova jednání.

"My jsme přesvědčení, že zejména u zkušeného bývalého vyšetřovatele pana Lásky tomu tak nebylo," uvedl právní zástupce prezidentské kanceláře. Podle něj senátor jednal "se zločinným úmyslem poškodit Mynáře v jeho pracovním prostředí."

Další zprávy