Jak vás omezí povinný "omezovač" rychlosti? Evropské bezpečnostní asistenty pod lupou

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 6:01
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá každý rok na silnicích starého kontinentu. Pro rok 2022 by tedy ráda zavedla nové a povinné asistenční systémy a částečně i změnila proces homologace pro osobní auta. Řada nových předpisů a asistenčních systémů by měla do roku 2038 zachránit na 25 000 životů. Co to bude znamenat pro vás jako řidiče? Zaměříme se na jednotlivé systémy a vysvětlíme jejich funkci.

Při sestavování článku jsme vycházeli z původního návrhu Evropské komise a změn, které vznikly na popud vybraných europoslanců, kteří se nařízením zabývali. Jakmile bude známo konečné znění, přineseme rovněž finální informace o podobě asistenčních systémů.

Foto: Honda

Inteligentní asistent rychlosti

Systém asistenta, často označovaného jako omezovač, rychlosti je jedním z nejdiskutovanějších povinných systémů, které chce EU do nových aut zavést. Novinka má podle ní řidiči pomoci s dodržováním limitů, jeho činnost bude však vlastně jen taková, že šofér dostane informaci o tom, že dosáhl aktuálního rychlostního limitu.

V nařízení je jasně napsáno, že účinek systému musí jít plynule překonat stlačením plynu. A to tak, aniž by bylo nutné sešlapávat pedál až na podlahu (tedy tzv. kick-down). To je rozdíl oproti známým omezovačům rychlosti, které se dnes běžně do aut montují, ty vyžadují skutečně důrazné prošlápnutí plynu. V platnost by nemělo vejít ani nařízení, že bude plynový pedál při dosažení limitu vibrovat.

Systém navíc půjde vypnout a nebude ani povinně diktovat rychlost tempomatu (původně měl být nevypínatelný a mít vládu nad rychlostí nastavenou v tempomatu). Informace o platných rychlostních omezeních bude získávat pomocí kamery čtoucí dopravní značky nebo elektroniky: z mapového podkladu, v budoucnu i z chytré infrastruktury.

"V některých členských státech EU, včetně České republiky, není zatím infrastruktura zdaleka připravena na to, aby auta sama mohla snímat značky a upravovat podle nich automaticky jízdní rychlost," zdůvodňuje změny europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která se na projednávání nového nařízení podílela.

Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA v minulosti nasazení inteligentního omezovače rychlosti nedoporučovalo rovněž s ohledem na vysoké množství chyb při čtení značek.

 

Právě se děje

Další zprávy