Řidiči, předjížděj cyklistu s odstupem 1,5 m, schválili poslanci. Prý jsou bezohlední

Sněmovna schválila úpravu zákona, která nařizuje řidičům objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru, v místech, kde je rychlost omezena na 30 km/h, má zůstat mezi autem a cyklistou prostor široký minimálně jeden metr. Novela míří do Senátu.
Foto: Shutterstock

Motoristé zřejmě budou muset objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Schválila to dnes sněmovna navzdory námitkám, že nové opatření nebude možné dodržovat například na užších horských silnicích. Změnu nyní dostane k posouzení Senát.

Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů, která má platit od července, navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost. Dolínek změnu zdůvodnil bezohledností některých řidičů vůči cyklistům. Podle Milana Poura (ANO) podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku.

Policie přitom s návrhem nesouhlasila, jak jsme již dříve uvedli v jednom z článků. Instituce, která by měla toto nařízení kontrolovat a při porušení pokutovat, uvedla, že jí připadá jen těžko vymahatelné, a v některých případech navíc i nedostatečné.

 "K tomu, aby došlo k výraznému zlepšení ve věci snížení počtu dopravních nehod a jejich následků, je třeba se zaměřit mnohem více na osvětu a práci s dětmi ve školách a školkách. To se týká i řidičů. U těch je však kromě autoškoly jediná možná cesta mediální. Je to dáno tím, že momentálně není systémově řešeno další vzdělávání stávajících řidičů," říká šéf dopravní policie Jiří Zlý.

V rámci schválených novelizací poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (za KDU-ČSL) prosadil odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Sněmovna na návrh Čižinského umožnila také odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Týká se to také kol a koloběžek, které bývají odhozeny na pražských chodnících.

Lidovec Marian Jurečka naopak neprosadil změnu, aby krajské úřady mohly zakázat tranzitní jízdu kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd. Podobný návrh se někteří poslanci pokoušeli prosadit už před rokem v jiné novele, která měla zakázat kamionům předjíždění v denních hodinách na dálnicích.

 

Právě se děje

Další zprávy