Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Volkswagen 1500/1600
V roce 1961 přišel Volkswagen s další modelovou řadou. Vozy VW 1500/1600 ("typ 3") vycházely z Brouka, měly však modernější tvary a nabízely větší prostor. Zákazníci si mohli vybrat z několika karosářských variant, mezi nimiž nechybělo ani kombi, což je u vozů s motorem vzadu vzácností. Automobil byl pohodlnější a dražší, avšak stále trpěl vrozenými neduhy koncepce, zejména hlučností a nejistým chováním v zatáčkách. Fenomenální úspěch Brouka proto nezopakoval. Výroba skončila v roce 1973. Mezitím VW připravoval ještě několik modelů s motorem vzadu, do výroby v Německu však poslal už jen řadu 411/412.