Auta, která znamenala konec jedné éry. Škoda zaspala dobu, Saab doplatil na finance

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 6. 2019 6:24
Technická řešení, jednotlivé modely nebo rovnou celé značky. Automobilový průmysl je plný příkladů, kdy se po dlouhé době někdo rozhodl a změnil (či zcela zrušil) něco, co fungovalo. Například Wankelův motor, pohon zadních kol u modelů Škoda nebo i celou existenci švédského Saabu. Právě na případy "posledních aut v řadě" jsme se zaměřili v následující galerii.
Foto: Výrobci

Poslední silniční auto s motorem V4

Vidlicový čtyřválec je motor, který znají především fandové motocyklů. V jedné stopě se podobná jednotka objevuje doposud, u automobilů však čtyři válce s umístěním do V příliš populární nejsou. Jejich technika je složitější, a tím i dražší, také úspora místa není příliš významná.

Proto je v historii jen málo případů, kdy se vidlicový čtyřválec objevil v útrobách automobilu. Vzpomenout můžeme především celou řadu Lanicií - mezi nimi i kupé Fulvia - či první generaci Fordu Transit.

Zřejmě posledním silničním osobním autem s motorem V4 byl ZAZ 968 Záporožec, poslední varianta ukrajinského modelu. Motor vyrobený firmou MeMZ byl umístěn vzadu, chladil ho vzduch a pro lepší kultivovanost používal vyvažovací hřídel. Vidlicový čtyřválec byl přitom jedním z charakteristických prvků celé řady Záporožec. Podobnou jednotku měla už první verze 965, následovala 966 a pak tedy její modernizace 968. Ta se ve výrobě udržela až do roku 1994.

 

Právě se děje

Další zprávy