Akumulátory v podlaze stojí přes milion, půlku auta. Technika Audi e-tron podrobně

Akumulátory v podlaze stojí přes milion, půlku auta. Technika Audi e-tron podrobně
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
1. 7. 2019 15:42
Vyznáte se v technice elektromobilů? Na modelu Audi e-tron popisujeme základní funkce, které mají zájemce zasvětit do tajů elektrického pohonu.

1. Základní parametry
Model e-tron je první sériově vyráběný model od Audi s čistě elektrickým pohonem. Využívá dva elektromotory, které poskytují nejvyšší výkon až 300 kW - konkrétně 135 kW vpředu a 165 kW vzadu - a ten je přenášen na všechna kola. Vysokonapěťové akumulátory mají zvládnout dojezd více než 400 kilometrů. Cena e-tronu startuje na 2,1 milionu.

2. První sériově vyráběný elektromobil od čtyř kruhů
Navržení od počátku jako elektromobil má své nesporné výhody. Akumulátory jsou totiž chytře využité jako součást auta a pomáhají mu k lepšímu vyvážení, nízkému těžišti a neubírají autu na vnitřním prostoru. Celý paket baterií v e-tronu vyplňuje podlahu a je tvořen 36 moduly ve dvou úrovních.Ty jsou uložené v hliníkových pouzdrech ve tvaru kvádru a velikostně připomínají krabici na dámské boty.

Celá kazeta s akumulátory v e-tronu váží 700 kilogramů a podle techniků z Audi stojí přes milion korun, tedy v podstatě polovinu základní ceny auta. Opravovat cokoli na baterii je tedy velmi drahé, výhodou e-tronu je však to, že v případě poruchy na akumulátoru není potřeba vyměňovat celou kazetu, ale jen jednotlivé nefunkční moduly. Mimochodem, Audi na akumulátory uplatňuje osmiletou záruku nebo ujetí 160 000 km, neslibuje ale, že po této době budou mít stoprocentní původní kapacitu.

3. Hon za co nejlepší aerodynamikou
Aerodynamika je u elektromobilů naprosto zásadní i proto, aby zajistila co nejdelší dojezd. "Snížení hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu o jednu setinu totiž prodlouží dojezd o pět kilometrů," vysvětluje Roman Pošva, technický specialista v Audi na diagnostiku, elektřinu a auta s vysokým napětím. I proto Audi e-tron dosahuje velmi nízké hodnoty (cx = 0,28), dokonce jedné z nejnižších mezi SUV.

Pomáhají i speciální 19" kola s aerodynamickým designem a nízkým valivým odporem. Spodní část vozu kompletně kryje vysokonapěťové akumulátory, právě proto, aby byla aerodynamika co nejlepší.

Audi ale musí na vývoji vozu ještě zapracovat, server Automotive News v červnu uvedl, že Audi v Americe musí svolat do servisů 1644 kusů elektromobilů e-tron. Důvodem je špatné těsnění vysokonapěťové baterie, kvůli němuž do ní může zatéci, vzniknout zkrat, a v krajním případě může vůz dokonce chytnout plamenem. Jednání o svolávací akci i pro evropský trh právě probíhají.

Technika modelu e-tron. Akumulátor složený z 36 modulů tvoří celou podlahu.
Technika modelu e-tron. Akumulátor složený z 36 modulů tvoří celou podlahu. | Foto: Eva Srpová

4. Nízká teplota je základ
Pro hospodárnost auta je zásadní i nakládání s teplotou. Systém řízení teploty má na starosti jak chlazení nebo vyhřívání interiéru, tak i vysokonapěťových akumulátorů a chlazení elektromotorů, výkonové elektroniky a nabíjecího zařízení.

V Audi došli k tomu, že je škoda nevyužívat ztrátový výkon k vyhřívání nebo klimatizování interiéru, a podle Romana Pošvy z Audi se v závislosti na teplotě venku a dalších podmínkách může dojezd vozu prodloužit až o deset procent. Práce s teplotou se navíc osvědčila i při testování nabíjení. Když se ji daří udržet nízko, prodlužuje životnost akumulátorů. Audi e-tron se navíc snaží být plnohodnotným slušně výkonným elektromobilem, který zvládá i rychlejší jízdu. Nižší provozní teplota techniky je právě i proto zásadní.

5. Jak brzdit s elektromobilem
Dva asynchronní elektromotory mají jednostupňové převodovky a rozvodovku. Elektromotory jsou napájeny třífázovým proudem. "Když auto jede klidnějším tempem, z důvodu hospodárnosti je zapojený především zadní elektromotor. Elektromotory samy nebrzdí, když auto jede setrvačností. To je výhodou asynchronních motorů," vysvětluje Roman Pošva z Audi.

Rekuperace ale byla pro techniky v Audi zásadní při vývoji modelu, a tak e-tron zvládne uspořit rekuperováním tolik energie, že prodlouží dojezd až o třetinu. Pomáhá si tím, že systém regulace brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda použije elektromotory ve funkci generátoru, nebo třecí brzdy, aniž by řidič dokázal cokoli postřehnout. "Vůz navíc neuspoří energii jen ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu, rekuperuje stejně, i když brzdíte," vysvětluje Zdeněk Hazdra, který se v české centrále Audi rovněž zabývá technikou vysokonapěťových vozidel.

Lakování e-tronu.
Lakování e-tronu. | Foto: Audi

Při brzdění vypočítá elektronická řídicí jednotka během milisekund velikost tlaku, který musí systém pro požadované zpomalení vytvořit, a tuto energii elektromotor dodá. Systém regulace brzdové soustavy je navíc lehčí než konvenční systém, třeba i proto, že nepotřebuje podtlakové čerpadlo," vysvětluje Zdeněk Hazdra.

Asistent si pomáhá i tím, že předvídá, co je před ním. Vyhodnocuje data o průběhu trasy z navigačního systému, informace z radarových senzorů, obrazy z kamer a v budoucnosti i informace z dopravních systémů na silnici a v jejím okolí (C-Roads). V závislosti na dopravní situaci tedy předvídá a ví, kdy bude potřeba zpomalovat a bude moci rekuperovat.

6. Čtyřkolka upřednostňující výkon na zadní nápravě
Pohon všech kol v e-tronu těží z techniky elektromobilu a zajímavé je, že je více pohonu posíláno na zadní kola. "Regulace jízdní dynamiky pohonem quattro je poprvé integrována do centrální řídicí jednotky podvozku společně se systémem rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy," vysvětluje Audi.

Už v sérii má systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který v závislosti na vnějších podmínkách mění jeho charakteristiku. Na výběr je jeden ze sedmi režimů a některé z nich ovlivňují i sériově dodávané vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči. To má rozpětí až 76 mm, v off-road režimu se zvedne o 35 mm.

7. Nabíjení zabere čas
Dojezd 400 km zní lákavě, avšak zákazník se musí připravit na to, že pokud někdy bude potřebovat na cestě dobíjet, z běžných zdrojů by to trvalo hodiny (a z běžné domácí zásuvky i dny). Řešením jsou v takovém případě jedině rychlonabíjecí stanice s evropským nabíjecím standardem CCS (Combined Charging System) s nabíjecím výkonem až 150 kW. Za půl hodiny se dobije 60-80 procent kapacity baterie.

Do roku 2020 je plánováno zprovoznění 400 stanic v Evropě, vzdálených od sebe 120 kilometrů, na dálnicích a hlavních dopravních tazích. Výstavbu sítě HPC společně urychlují koncern Volkswagen se značkami Audi a Porsche, BMW Group, Daimler AG a Ford Motor Company.

8. Co bude následovat
Vrcholné SUV, jehož základem je výrazně upravená platforma modelů Q5 a Q7, nezůstane v portfoliu Audi samo. Ještě letos by mu měl přibýt stylovější příbuzný e-tron Sportback, v roce 2020 chce německá značka představit sportovní e-tron GT, na jehož vývoji spolupracovalo Porsche.

V plánu je i dostupnější elektromobil - menší SUV Q4 e-tron, které využije stejný technický základ jako elektromobily Škody nebo Volkswagenu. V roce 2025 by Audi mělo mít v nabídce dvanáct čistých elektroaut, mezi nimiž nebudou jen SUV, ale také klasické sedany a kombíky.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy