Ukrást auto s bezklíčovým odemykáním? Snadné. Některé automobilky to zatím moc neřeší

Stačí udělátko za sto euro a zloději se do vašeho auta s bezklíčovým odemykáním dostanou velice snadno.
Pavel Miloš předvádí řešení ochrany proti tzv. relay attackům.
Při nich zloději použijí zesilovač signálu, který dokáže přenést signál z autoklíčku až na vzdálenost několika kilometrů.
Na druhé straně je pak přijímač, ten stačí přiložit ke klice pro odemknutí nebo ke startovacímu tlačítku pro nastartování.
Zloději pochopitelně nepoužívají takto veliké přístroje. Menší si podle ADAC vyrobí za sto euro.
Foto: iStock
Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 4. 2019 6:45
Bezklíčové odemykání je pohodlné, ale má svá rizika. Kdo by nechtěl místo hledání klíče po kapsách nebo v kabelce jen zatáhnout za kliku, otevřít dveře a stiskem tlačítka nastartovat? Jenže pak si takhle jednou zajdete na kafe do obchodního centra. V klidu si ho vypijete, nakoupíte a v garážích vás může čekat nepříjemné překvapení. Auto nikde nebo v lepším případě vykradené. Zloději použili tzv. relay attack.

Celý princip je prostý, jak nám demonstruje Pavel Miloš ze společnosti Safe Partner. Zatímco vy si klidně sedíte u stolečku a popíjíte espresso, jeden ze zlodějů se k vám přiblíží se zařízením, které signál z klíčku zesílí takovým způsobem, že ho druhý ze zlodějů s přijímačem dokáže v garážích u auta zduplikovat a pak jen zatáhne za kliku, otevře dveře a bez použití násilí je uvnitř. Auto vykrade nebo rovnou ukradne.

Pavel Miloš celý proces předvádí na dvou velikých krabičkách. "Ty mám jen na ukázku, zloději si snadno seženou podstatně menší," říká, když nevěřícně koukáme na rozměrné stříbrné boxy s obřími anténami. Ukázka je to ale názorná: bez krabiček a s klíčem ve vzdálenosti deset metrů od auta nemáte šanci se dostat dovnitř, budete jen marně tahat za kliku. Jakmile se ale obě krabičky zprovozní, jste uvnitř. A ten notebook na zadním sedadle může být váš bez jakékoli námahy. Díky zesilovači zvládnou zloději auto ukrást na vzdálenost jednoho až dvou kilometrů.

Podle německého autoklubu ADAC se navíc podobná zařízení dají sestavit doma na koleně za nějakých sto euro. Nevýhodou je také to, že když už bez klíče zloděj nastartuje, bude motor běžet do té doby, než mu dojde palivo. Pokud tedy zloději při tankování nezhasne motor, může urazit i relativně dlouhé trasy a vaše auto klidně skončí kdesi na východě.

V bohatších zemích, kde jsou auta s bezklíčovým otevíráním rozšířenější než v Česku, se ostatně podobný postup začíná projevovat na statistikách krádeží. Ve Velké Británii například mezi lety 2016 a 2017 vzrostl podle webu Autoexpress.co.uk počet krádeží aut z 56 000 na 89 000. Příčinou je podle odborníků právě rostoucí obliba "relay attacku" mezi zloději. Z dřívějších postupů, tedy vniknutí silou, se zloději začínají při krádežích více spoléhat na vyspělou techniku.

O podobných útocích se tedy již nějakou dobu ví, řada automobilek bohužel dodnes nebyla s to přijít s řešením a jejich auta jsou nadále zranitelná. Ukazuje to dlouhodobé testování ADAC, v němž dokázaly naplno odolat jen modely koncernu Jaguar Land Rover.

Ne zrovna povzbudivé výsledky přinesl rovněž nedávný průzkum společnosti Thatcham Research, která zkoušela jedenáct nových aut právě na zabezpečení klíčků. V pěti případech, konkrétně u Fordu Mondeo, Hyundai Nexo, Kie ProCeed, Lexusu UX a Toyoty Corolla, se ukázalo, že jejich ochrana proti výše popsaným útokům je slabá.

Hyundai se brání tím, že Thatcham testoval předsériové Nexo, Kie se test nelíbí proto, že nezná jeho přesné parametry. Na každý pád ve zkoušce naopak uspělo elektrické Audi e-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque, Mercedes třídy B a Porsche Macan.

Jak se zlodějům ubránit? Zavádění nových ochran a bezpečnostních systémů nesmí být překážkou v oblasti komfortu používání. "Příliš přísná bezpečnostní opatření mohou vést například k tomu, že auto nepůjde opravit mimo síť autorizovaných partnerů automobilky. To má ale svoje riziko: předně žádný takový partner nemusí být zrovna na konkrétním místě k dispozici a v druhé řadě takový přístup ani nemusí být legální," vysvětluje pro Aktuálně.cz Guillaume Devauchelle ze společnosti Valeo. 

V případě krádeží pomocí zesilovače však existuje řešení hned několik a některá jsou i aftermarketová, dají se tedy dokoupit i k již používanému autu. Nejsofistikovanější způsob používá třeba již zmíněný Jaguar Land Rover, ten totiž nasazuje čipy s technikou Ultra Wide Band. Ty umí z doby, za jakou signál běžel mezi klíčem a přijímačem v klice rozpoznat, jak daleko je. Zesilovač signálu v takovém případě prostě nefunguje.

Systém, který dokáže odhalit použití zesilovače kvůli zpoždění, které takové ilegální zařízení do přenosu signálu vnáší, zmiňuje jako jednu z možných odpovědí na novodobé praktiky zlodějů i Guillaume Devauchelle ze společnosti Valeo.

Jednoduchou obranou může být speciální pouzdro, které funguje jako Faradayova klec a elektromagnetický signál klíčku se z něj nedostane ven. Richard Billyeald z Thatcham Research ale upozorňuje na to, že je nutné vyzkoušet, zda podobné pouzdro skutečně signál blokuje. Některá jsou totiž určena pro bankovní karty a na klíč nemusí stačit.

Nevýhodou pouzder je také to, že s klíčem uvnitř můžete na celý systém bezklíčového odemykání a startování zapomenout, před použitím je totiž nutné ho z obalu vyndat. U některých aut lze také "keyless" systém zablokovat.

Kromě pouzder ale existují i jiná a sofistikovanější aftermarketová řešení, která neomezí funkčnost systému. Třeba patentovaný systém od Pavla Miloše a jeho firmy Safe Partner. Dodává speciální čip, který se bez jakéhokoli zásahu do hardware zasune pod "knoflíkovou" baterii v klíčku. To je důležité proto, abyste nepřišli o záruku. Součástí čipu je pohybové čidlo (akcelerometr) a mikroprocesor, který vyhodnocuje, jestli se klíček hýbe, nebo ne. Pokud je delší dobu v klidu, vysílač se odpojí a zesilovač signálu nelze použít.

Pohybové čidlo vyřeší problém s naší modelovou situací v kavárně, kdy je klíček v klidu v kapse, nebo v případě, že je vůz zaparkován před domem, klíč leží za vchodovými dveřmi a zloději signál z něj zesílí právě od vchodu. Takové krádeže byly zaznamenány třeba v Británii. ADAC ovšem varuje, že pokud zloději dokážou načíst signál od "pohybujícího" se terče, auto mohou ukrást tak jako tak. Dodatečný akcelerometr jim však situace výrazně ztíží.

Společnost Safe Partner toto řešení nabízí za ceny od 169 eur (tedy asi 4300 Kč). Instalaci čipu pak firma doporučuje nechat provést v autorizovaném servisu. Používají ho ale i některé automobilky, podle informací ADAC se jedná například o BMW, Ford oznámil, že systém začne používat také, od května 2019 ho nabídne ve Focusu a Fiestě v Česku.

"Možnost objednat přes internet zařízení, které nemá v rukou veřejnosti co dělat, je dlouholetý problém pro Ford, pro celý automobilový průmysl i pro strážce zákona," řekl Simon Hurr, bezpečnostní odborník Fordu. "Jsme rádi, že se nám podařilo vymyslet jednoduché, avšak účinné řešení, které zvýší úroveň zabezpečení našich nejprodávanějších modelů." dodává Hurr. Podle informací Aktuálně.cz by tento systém měl být funkční i v nových Škodovkách.

Domácí automobilka však na přímý dotaz o zabezpečení svých aut vůči krádežím s využitím zesilovačů signálu mlží: "Při vývoji bezpečnostních technologií zohledňujeme také poznatky a zkušenosti zákazníků a vyvíjíme odpovídající opatření pro neustále zlepšování ochrany před krádeží.

O opatřeních na ochranu před odcizením, která jsou v současné době ve vývoji nebo v sériové produkci, nepodáváme veřejnosti žádné technické informace, neboť ty by mohly být zneužity v neprospěch našich zákazníků," řekl Aktuálně.cz mluvčí značky Pavel Jína.

Škoda také tvrdí, že jí dosud není znám případ, kdy by ke krádeži modelu jejich značky pomocí zesilovačů signálů došlo. Podle automobilky je také důležité, aby prodeji zařízení, která podobnou krádež umožňují, zabránili zákonodárci.

Na informace od automobilek se tedy spolehnout nedá, na to, že zákon zamezí pokoutnímu prodeji případných udělátek také ne. Thatcham Research chce odolnost aut proti krádeži nezávisle testovat pravidelně a v prověrkách pokračuje i ADAC. Na výsledky se můžete podívat zde (Thatcham v angličtině) a zde (ADAC v němčině).

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy