Ukrást auto s bezklíčovým odemykáním? Snadné. Některé automobilky to zatím moc neřeší

Foto: iStock
Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 4. 2019 6:45
Bezklíčové odemykání je pohodlné, ale má svá rizika. Kdo by nechtěl místo hledání klíče po kapsách nebo v kabelce jen zatáhnout za kliku, otevřít dveře a stiskem tlačítka nastartovat? Jenže pak si takhle jednou zajdete na kafe do obchodního centra. V klidu si ho vypijete, nakoupíte a v garážích vás může čekat nepříjemné překvapení. Auto nikde nebo v lepším případě vykradené. Zloději použili tzv. relay attack.

Celý princip je prostý, jak nám demonstruje Pavel Miloš ze společnosti Safe Partner. Zatímco vy si klidně sedíte u stolečku a popíjíte espresso, jeden ze zlodějů se k vám přiblíží se zařízením, které signál z klíčku zesílí takovým způsobem, že ho druhý ze zlodějů s přijímačem dokáže v garážích u auta zduplikovat a pak jen zatáhne za kliku, otevře dveře a bez použití násilí je uvnitř. Auto vykrade nebo rovnou ukradne.

Pavel Miloš celý proces předvádí na dvou velikých krabičkách. "Ty mám jen na ukázku, zloději si snadno seženou podstatně menší," říká, když nevěřícně koukáme na rozměrné stříbrné boxy s obřími anténami. Ukázka je to ale názorná: bez krabiček a s klíčem ve vzdálenosti deset metrů od auta nemáte šanci se dostat dovnitř, budete jen marně tahat za kliku. Jakmile se ale obě krabičky zprovozní, jste uvnitř. A ten notebook na zadním sedadle může být váš bez jakékoli námahy. Díky zesilovači zvládnou zloději auto ukrást na vzdálenost jednoho až dvou kilometrů.

Podle německého autoklubu ADAC se navíc podobná zařízení dají sestavit doma na koleně za nějakých sto euro. Nevýhodou je také to, že když už bez klíče zloděj nastartuje, bude motor běžet do té doby, než mu dojde palivo. Pokud tedy zloději při tankování nezhasne motor, může urazit i relativně dlouhé trasy a vaše auto klidně skončí kdesi na východě.

V bohatších zemích, kde jsou auta s bezklíčovým otevíráním rozšířenější než v Česku, se ostatně podobný postup začíná projevovat na statistikách krádeží. Ve Velké Británii například mezi lety 2016 a 2017 vzrostl podle webu Autoexpress.co.uk počet krádeží aut z 56 000 na 89 000. Příčinou je podle odborníků právě rostoucí obliba "relay attacku" mezi zloději. Z dřívějších postupů, tedy vniknutí silou, se zloději začínají při krádežích více spoléhat na vyspělou techniku.

O podobných útocích se tedy již nějakou dobu ví, řada automobilek bohužel dodnes nebyla s to přijít s řešením a jejich auta jsou nadále zranitelná. Ukazuje to dlouhodobé testování ADAC, v němž dokázaly naplno odolat jen modely koncernu Jaguar Land Rover.

Ne zrovna povzbudivé výsledky přinesl rovněž nedávný průzkum společnosti Thatcham Research, která zkoušela jedenáct nových aut právě na zabezpečení klíčků. V pěti případech, konkrétně u Fordu Mondeo, Hyundai Nexo, Kie ProCeed, Lexusu UX a Toyoty Corolla, se ukázalo, že jejich ochrana proti výše popsaným útokům je slabá.

Hyundai se brání tím, že Thatcham testoval předsériové Nexo, Kie se test nelíbí proto, že nezná jeho přesné parametry. Na každý pád ve zkoušce naopak uspělo elektrické Audi e-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque, Mercedes třídy B a Porsche Macan.

Jak se zlodějům ubránit? Zavádění nových ochran a bezpečnostních systémů nesmí být překážkou v oblasti komfortu používání. "Příliš přísná bezpečnostní opatření mohou vést například k tomu, že auto nepůjde opravit mimo síť autorizovaných partnerů automobilky. To má ale svoje riziko: předně žádný takový partner nemusí být zrovna na konkrétním místě k dispozici a v druhé řadě takový přístup ani nemusí být legální," vysvětluje pro Aktuálně.cz Guillaume Devauchelle ze společnosti Valeo. 

V případě krádeží pomocí zesilovače však existuje řešení hned několik a některá jsou i aftermarketová, dají se tedy dokoupit i k již používanému autu. Nejsofistikovanější způsob používá třeba již zmíněný Jaguar Land Rover, ten totiž nasazuje čipy s technikou Ultra Wide Band. Ty umí z doby, za jakou signál běžel mezi klíčem a přijímačem v klice rozpoznat, jak daleko je. Zesilovač signálu v takovém případě prostě nefunguje.

Systém, který dokáže odhalit použití zesilovače kvůli zpoždění, které takové ilegální zařízení do přenosu signálu vnáší, zmiňuje jako jednu z možných odpovědí na novodobé praktiky zlodějů i Guillaume Devauchelle ze společnosti Valeo.

Jednoduchou obranou může být speciální pouzdro, které funguje jako Faradayova klec a elektromagnetický signál klíčku se z něj nedostane ven. Richard Billyeald z Thatcham Research ale upozorňuje na to, že je nutné vyzkoušet, zda podobné pouzdro skutečně signál blokuje. Některá jsou totiž určena pro bankovní karty a na klíč nemusí stačit.

Nevýhodou pouzder je také to, že s klíčem uvnitř můžete na celý systém bezklíčového odemykání a startování zapomenout, před použitím je totiž nutné ho z obalu vyndat. U některých aut lze také "keyless" systém zablokovat.

Kromě pouzder ale existují i jiná a sofistikovanější aftermarketová řešení, která neomezí funkčnost systému. Třeba patentovaný systém od Pavla Miloše a jeho firmy Safe Partner. Dodává speciální čip, který se bez jakéhokoli zásahu do hardware zasune pod "knoflíkovou" baterii v klíčku. To je důležité proto, abyste nepřišli o záruku. Součástí čipu je pohybové čidlo (akcelerometr) a mikroprocesor, který vyhodnocuje, jestli se klíček hýbe, nebo ne. Pokud je delší dobu v klidu, vysílač se odpojí a zesilovač signálu nelze použít.

Pohybové čidlo vyřeší problém s naší modelovou situací v kavárně, kdy je klíček v klidu v kapse, nebo v případě, že je vůz zaparkován před domem, klíč leží za vchodovými dveřmi a zloději signál z něj zesílí právě od vchodu. Takové krádeže byly zaznamenány třeba v Británii. ADAC ovšem varuje, že pokud zloději dokážou načíst signál od "pohybujícího" se terče, auto mohou ukrást tak jako tak. Dodatečný akcelerometr jim však situace výrazně ztíží.

Společnost Safe Partner toto řešení nabízí za ceny od 169 eur (tedy asi 4300 Kč). Instalaci čipu pak firma doporučuje nechat provést v autorizovaném servisu. Používají ho ale i některé automobilky, podle informací ADAC se jedná například o BMW, Ford oznámil, že systém začne používat také, od května 2019 ho nabídne ve Focusu a Fiestě v Česku.

"Možnost objednat přes internet zařízení, které nemá v rukou veřejnosti co dělat, je dlouholetý problém pro Ford, pro celý automobilový průmysl i pro strážce zákona," řekl Simon Hurr, bezpečnostní odborník Fordu. "Jsme rádi, že se nám podařilo vymyslet jednoduché, avšak účinné řešení, které zvýší úroveň zabezpečení našich nejprodávanějších modelů." dodává Hurr. Podle informací Aktuálně.cz by tento systém měl být funkční i v nových Škodovkách.

Domácí automobilka však na přímý dotaz o zabezpečení svých aut vůči krádežím s využitím zesilovačů signálu mlží: "Při vývoji bezpečnostních technologií zohledňujeme také poznatky a zkušenosti zákazníků a vyvíjíme odpovídající opatření pro neustále zlepšování ochrany před krádeží.

O opatřeních na ochranu před odcizením, která jsou v současné době ve vývoji nebo v sériové produkci, nepodáváme veřejnosti žádné technické informace, neboť ty by mohly být zneužity v neprospěch našich zákazníků," řekl Aktuálně.cz mluvčí značky Pavel Jína.

Škoda také tvrdí, že jí dosud není znám případ, kdy by ke krádeži modelu jejich značky pomocí zesilovačů signálů došlo. Podle automobilky je také důležité, aby prodeji zařízení, která podobnou krádež umožňují, zabránili zákonodárci.

Na informace od automobilek se tedy spolehnout nedá, na to, že zákon zamezí pokoutnímu prodeji případných udělátek také ne. Thatcham Research chce odolnost aut proti krádeži nezávisle testovat pravidelně a v prověrkách pokračuje i ADAC. Na výsledky se můžete podívat zde (Thatcham v angličtině) a zde (ADAC v němčině).

 

Právě se děje

Další zprávy