"Milano není OK? Fajn, tak se bude jmenovat Junior," oznámila automobilka Alfa Romeo. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso totiž prohlásil, že vůbec první plánovaný čistý elektromobil (ale nabízí se i jako mild-hybrid) této italské značky se nemůže jmenovat Milano, když se v Itálii vyrábět nebude.
Automobilka ho bude montovat jako jedinou Alfu mimo svou domovinu, a to v polském závodu Stellantisu v Tychách. Urso připomněl tak zákon z roku 2003, podle kterého zboží, jenž se nevyrábí v Itálii, nesmí nést italská jména.
"Tento zákon stanoví, že nemůžete uvádět údaje, které by mátly spotřebitele. Auto s názvem Milano musí být vyrobeno v Itálii, jinou možnost italský zákon nepovoluje," řekl dva dny po premiéře modelu Milano Urso.
"Jméno Milano, které bylo volbou veřejnosti, jsme zvolili jako poctu městu, kde se v roce 1910 začala psát celá naše historie," bránilo se vedení Alfy Romeo v tiskové zprávě.
Nebylo to přitom poprvé, co se Alfa Romeo při výběru jména pro svůj vůz obrátila na veřejnost. Předtím se tak stalo v roce 1966 u modelu Spider 1600, kdy fanoušci vybrali název Duetto.
"Přestože věříme, že název splňuje všechny zákonné požadavky a že existují mnohem důležitější záležitosti než název nového vozu, rozhodli jsme se v duchu snahy o vzájemné porozumění změnit název z Milano na Alfa Romeo Junior," oznámila nakonec automobilka týden po premiéře nového crossoveru.
A také všem současně poděkovala za bezplatnou publicitu, kterou tato debata přinesla. Alfa Romeo na tom nakonec jednoduše "vydělala". O novém voze se bezesporu psalo díky tomuto nečekanému zádrhelu daleko více, než kdyby k němu nedošlo.
"Jsme si vědomi toho, že tento okamžik zůstane zapsán v historii značky. Rozhodli jsme se změnit jméno, i když víme, že to není naše povinnost. Chceme totiž zachovat pozitivní emoce, které naše výrobky vždy vyvolávaly, a vyhnout se jakýmkoli kontroverzím," dodal ještě k změně jména Jean-Philippe Imparato, výkonný ředitel Alfy Romeo.
Jméno Junior už se v historii Alfy v minulosti použilo. V roce 1966 byl představen model GT 1300 Junior jako náhrada za Giulii a i verze řady Spider měla příbuznost modelem Junior.
Celkově se prodalo více než 92 000 kusů GT 1300 Junior, která se brzy stala nejprodávanějším typem celé modelové řady a symbolem své doby. Oblíbená byly zejména proto, že její benzinová třináctistovka měla snížený výkon, díky čemuž majitelé na domácím trhu platili nižší daň.