Když aukční síň RM Sotheby’s vydávala v první polovině letošního roku seznam položek do dražby v kalifornském Monterey, u Aera 50 Dynamik s karoserií Sodomka svítila odhadovaná cena mezi 300 a 400 tisíci dolarů. Tuto představu se nakonec povedlo naplnit, nový majitel za unikátní československý otevřený model z roku 1939 zaplatil 346 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba 8,5 milionu korun. Jestli auto zůstane v Americe, nebo poputuje někam za moře, však jasné není.
Aero 50 Dynamik patří i díky karoserii Sodomka mezi nejkrásnější a také nejvzácnější československé automobily. Detailně se Aktuálně.cz historii unikátního auta věnovalo už koncem června, připomeňme však, že Dynamik vychází ze sériového Aera 50, které mělo premiéru v roce 1936. Mezi lety 1939 a 1941 postavila vysokomýtská karosárna Sodomka na produkčním podvozku šest - nebo sedm až devět, udávaný počet se liší podle různých pramenů -, otevřených aut s označením Dynamik. Jedno z vrcholných děl Josefa Sodomky mladšího ve stylu Art Deco dostalo vytažené blatníky se vpředu zapuštěnými světly, dlouhou kapotu nebo malou stabilizační ploutev vzadu.
Technika ale byla navzdory designu zcela sériová, proto má auto tak úzký rozchod kol nebo relativně skromný výkon 37 kW, který poskytuje dvoulitrový zážehový čtyřválec.
Do dnešních dnů se podle dostupných informací dochovaly dva kusy: jeden vystavuje Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě a druhý se prodal v americké aukci minulý týden. Podle popisu aukční síně, která se odvolává na knihu Karla Jičínského Automobily Aero a jejich doba, vlastnil tento konkrétní automobil architekt František Louda.
Ten se však v roce 1942 přidal na stranu protinacistického odboje, auto schoval a po válce ho daroval americkému profesorovi a svému kamarádovi jménem Samuel Harrison Thomson. Ten si jej nechal poslat do Colorada, kde přednášel. Ve Spojených státech však auto měnilo ve druhé polovině 20. století často majitele, až na skoro deset let skončilo opuštěné v arizonské poušti. Odtud také označení "Arizona".
V 80. letech se ho ale povedlo zachránit a zrenovovat, v roce 1990 se tak auto mohlo dočkat obnoveného veřejného debutu na proslulé přehlídce klasických aut v Pebble Beach. Pak bylo dlouhou dobu součástí soukromé sbírky Blackhawk Collection, teď má nového majitele.
Porsche z animáku za skoro 89 milionů
Unikátní aerovka ale nebyla jediným autem, které se v Monterey dražilo. Například Ferrari 410 Sport Spider z roku 1955 se prodalo za 22,005 milionu dolarů, Mercedes-Benz 540 K Special Roadster z roku 1937 změnil majitele za 9,905 milionu dolarů a vůz Hispano-Suiza H6C Tulipwood Torpedo z roku 1924 stál 9,245 milionu dolarů. Mediálně nejspíše nejvděčnější položkou se nicméně stalo Porsche 911 Sally Special.
To vyrobilo Porsche ve spolupráci se studiem Pixar na základě aktuálního modelu 911 Carrera GTS s výkonem 353 kW a manuální převodovkou. Inspirací mu ovšem byla postava Sally z animovaného filmu Auta, která vycházela z 911 Carrera generace 996. I proto má třeba současná 911 kola inspirovaná někdejší 911 Turbo. Není to však jediný prvek, který odkazuje na populární snímek s Bleskem McQueenem v hlavní roli.
Modrá metalíza se jmenuje Sally Blue, vzadu se po vysunutí spoileru objeví decentní "tetování", přesně jako měla animovaná postava ve filmu. Loga snímku Auta nechybí ani na ventilcích pneumatik. V kabině je 911 odlišená třeba siluetou postavy Sally na liště před spolujezdcem nebo prvky v modré barvě, která odpovídají karoserii. Výbava auta pak byla obohacena o řadu prvků z katalogu příplatků.
Porsche 911 Sally Special vzniklo kvůli charitě: část zisku půjde na podporu vzdělání mladých žen v Americe přes organizaci Girls Inc., část do USA na podporu rodin ukrajinských uprchlíků přes Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR). A obě organizace si rozdělí sumu 3,6 milionu dolarů, v přepočtu skoro 89 milionů korun, za něž nový majitel auto koupil.