Ušetříme, slibovala Praha. MHD je dražší o 400 milionů

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
14. 12. 2012 6:00
Nebýt zářijových změn jízdních řádů, bylo by ještě hůř, tvrdí magistrát
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Snížíme výkony a ušetříme 400 milionů korun, sliboval pražský magistrát před zavedením zářijových změn v MHD. Rozpočet na příští rok ale ukazuje, že se povedlo jen to první.

Magistrát naopak musel na provoz veřejné dopravy dát o 400 milionů více. A to i přes to, že dopravci jezdí méně.

Z vyjádření pražských politiků vyplývá, že provoz veřejné dopravy je jako černá díra. Náklady neustále rostou, tržby ale stagnují.

Dopravní podnik dostal na příští rok přidáno 360 milionů, celkem mu magistrát pošle 10,6 miliardy. O čtyřicet milionů si polepšili ostatní dopravci.

Dopravnímu podniku navíc podle nového ředitele Milana Křístka chybí na provozní náklady dalších 200 milionů, které bude muset sehnat ve vlastním napjatém rozpočtu.

Účet zářijových změn je tedy následující: omezily se služby pro cestující, řadě z nich se cestování zhoršilo, a přesto vyjde veřejná doprava dráž.

Podle náměstka pro dopravu Josefa Noska (ODS) je deklarovaná úspora již v rozpočtu započítána. "Kdyby ke změnám nedošlo, musela by být dotace pro dopravní podnik ještě vyšší," uvedl Nosek. Přesné číslo by mělo být známé v březnu příštího roku.

Rostoucí náklady

Provozní náklady dopravního podniku na MHD skutečně rok od roku stoupají. Od roku 2007 do 2011 se zvýšily téměř o 2,4 miliardy. Dopravní podnik měl díky vyšším dotacím větší výkony, nedokázal na nich ale vydělat. Tržby spíše stagnovaly a za pět let podniku ubylo 220 milionů přepravených osob.

V příštím roce se dopravní výkony sníží zhruba na úroveň roku 2011. Tehdy podnik dostal provozní dotaci ve výši 9,9 miliardy. Náklady se na tuto částku ale nevrátí.

Každý rok totiž stoupá cena za jeden ujetý vozokilometr kvůli vyšším cenám energií či poplatkům za dopravní cestu. Zatímco v roce 2007 stál vozokilometr metra 94 korun, v roce 2011 to už bylo 106.

"Kromě stoupajících cen energií a pohonných hmot také přibývá moderních vozů, které jsou dražší na provoz i údržbu," uvedl Jiří Pařízek (TOP 09), který je nově předsedou dozorčí rady podniku a magistrátního dopravního výboru.

Dopravnímu podniku se také zvyšují náklady na zaměstnance, a to i přes to, že jich od roku 2007 propustil více než tisícovku. Jen příští rok stoupnou náklady na mzdy o 200 milionů.

Za 400 milionů navíc, které musel magistrát dopravnímu podniku přidat i přes "úsporné" jízdní řády, údajně také může špatná ekonomická situace. Jde například o očekávanou míru inflace a zvýšení DPH, které sníží tržby z jízdného.

"Kromě toho v drážní dopravě nadinflačně roste cena dopravní cesty, úhrada za energie a odpisy z nových investic. Dopravcům byla v rozpočtu uznána jen zhruba polovina inflace. Zvýšené finanční prostředky půjdou právě na úhradu výše uvedených položek," uvedl Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která nové jízdní řády navrhla. Ukazuje se tak, že omezování služeb může přinejlepším zastavit růst nákladů.

 

Právě se děje

Další zprávy