Nový šéf DPP: V rozpočtu na příští rok chybí miliardy

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
8. 12. 2012 15:28
Podnik nemá 2,3 miliardy na nasmlouvané tramvaje, chybí mu i peníze na provoz
Nový ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek.
Nový ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek. | Foto: DPP

Praha - Dopravní podnik spolkne příští rok téměř čtvrtinu všech peněz, které má Praha v rozpočtu. Ani dotace 10,6 miliardy ale podle nového ředitele Milana Křístka nepokryje stále se zvyšující náklady na provoz.

"Jde minimálně o 200 milionů, které nemáme pokryté. Budeme muset najít rezervy," říká Křístek. Provozní výdaje měly přitom díky zářijovým změnám jízdních řádů, které připravila společnost Ropid, klesnout.

Chybějící stamiliony na provoz ale nejsou ten nejvážnější problém. DPP má příští rok odebrat tramvaje za 2,3 miliardy, které zatím nemá. Chystají se i další investice, například koupě autobusů za 470 milionů.

"Upozorňujeme na to město. Pokud město nenajde vlastní zdroje, tak jediný možný způsob je využít externího financování, jako je například směnečný program," dodal Křístek v rozhovoru pro Aktuálně.cz

A.cz: Jaký máte rozpočet na příští rok?

Milan Křístek: Magistrát nám schválil 10,6 miliard jako kompenzaci. Ta byla stanovena na základě výpočtu Ropidu, jaké budou dopravní výkony. Tržby z jízdenek jsou ročně v řádu 4,1 miliardy korun. Osobní náklady včetně odvodů dosáhnou 5,7 miliard, zbytek je na provozní náklady. Budeme ale muset šetřit, protože ta částka nepokrývá naše provozní náklady.

A.cz: O kolik jsou provozní náklady větší?

M.K.: Jde minimálně o 200 milionů, které nemáme pokryté. Nechci ale, aby to vyznělo negativně. Podle mě je to normální fungování podniku, když hledáte co nejefektivnější způsob fungování, aby se ušetřilo. Pak je ale druhá věc, a to jsou investice na příští rok. Na tramvaje půjdou 2,3 miliardy, dále je tu podrozvahový majetek, na který se netvoří odpisy. To jsou všechno položky, které se snažíme vyjednat s hlavním městem Prahou jako majitelem DPP. Tyto náklady jsou navíc nad těch 10,6 miliard.

A.cz: Už jste dospěli k nějaké dohodě se Škodou Transportation například o snížení dodávek tramvají?

M.K.: Nedospěli. Podle našich informací chce Škodovka dodat plný počet 32 souprav oproti letošnímu roku, kde došlo ke snížení na půlku. Určitě o tom budeme jednat. Je to velká finanční zátěž pro dopravní podnik, na druhou stranu chápu, že cestující vyžadují komfortnější způsob cestování. Mám ale takové signály, že ne všechny vozy dosahují kvalit, které mají mít. Určitě se na to zaměřím právě v souvislosti s plánovanými dodávkami. Dopravní podnik bude chtít odebírat tramvaje v plném rozsahu, ale jen ty, které jsou plně funkční a kvalitní.

A.cz: Takže v tuhle chvíli není ani dohoda, z čeho se budou tramvaje platit?

M.K.: Komunikujeme s dozorčí radou a magistrátem. My se jako dopravní podnik snažíme říkat, kde je problém a jaké jsou varianty jeho řešení. A je na radnici, aby si zvolila danou variantu, protože ona je majitel.

A.cz: A jaké jsou ty varianty?

M.K.: Například tvorba přiměřeného zisku. To by nám umožnila smlouva, kterou jsme podepsali s hlavním městem v roce 2009 na deset let a která hovoří o tom, že Praha nám umožní tvořit přiměřený zisk. To se v letošním roce nestalo a neplánuje se to ani na příští rok. Upozorňujeme na to město. Pokud oni nenajdou zdroje, tak jediný možný způsob je využít externího financování, což je například směnečný program, který byl používán v minulosti. Pokud by se město rozhodlo jít cestou směnečného programu, tak je výhodná doba, úroky jsou na historickém minimu. Myslím si, že by to bylo výhodné i pro refinancování těch směnek, které byly půjčeny v letošním roce a mají splatnost jeden rok.

Podnik má příští rok odebrat 32 tramvají za 2,3 miliardy. Zatím není jasné, kde peníze vezme.
Podnik má příští rok odebrat 32 tramvají za 2,3 miliardy. Zatím není jasné, kde peníze vezme. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

A.cz: Provozní dotace bude o 300 milionů vyšší než letos. Jak je to možné, když se mělo díky změnám jízdních řádů ušetřit?

M.K.: To nevím, nicméně je to přesně obraz těch dopravních výkonů. Uvedené porovnání vychází z prvotně přiznané kompenzace na rok 2012, v současné době je dojednáno dofinancování na výši 10, 577 miliard. Pro příští rok jsme původně plánovali větší dopravní výkony a náklady vyšší asi o 500 milionů. My ji tedy neporovnáme s tím, co bylo letos, ale s tím, co mělo být příští rok. Je to ale spíš otázka na Ropid, číslo dostáváme od nich.

Vezměte si ale jen to, že personální náklady rostou každý rok o cca 200 milionů. Kolektivní smlouva s odborovými svazy do roku 2015 zaměstnancům  zaručuje konkrétně v příštím roce nárůst tarifních mezd o 3% od 1. 5. 2013. Na jednu stranu jsem rád, že je sociální smír, na druhou stranu je to obrovská zátěž. Neznám firmu, která by svým zaměstnancům plošně v tuto dobu přidávala. Tržby stagnují a mzdové i provozní náklady stoupají. To je jeden z těch důvodů, proč potřebujeme hledat rezervy jinde.

A.cz: Kde například?

M.K.: Musíme efektivněji hospodařit, centralizovat sklady a vyjednat lepší podmínky u nevýhodných smluv. Zatím nemáme žádný závěr z forenzního auditu, který byl zadaný v srpnu letošního roku. Když vidím, jak je to zřejmě komplikované, tak říkám: pojďme se podívat na jednotlivé kauzy a tam kde můžeme vypovědět, tak smlouvu vypovězme a přetendrujme. Tam, kde nemůžeme, se zkusme domluvit na lepších podmínkách.

A.cz: Jak se vám to daří?

M.K.: Je vypovězená smlouva s Cross pointem na prodej jízdenek. Připravujeme nové výběrové řízení a přemýšlíme o tom, jakou formou to uděláme - jestli outsourcingem nebo incsourcingem. Zadali jsme vypracování potřebných rozborů smluv s firmou Crowsnest, Bitmeda, Karir a CSC Computers a na revitalizaci stanic metra. Se zástupci Crowsnestu (dodavatel SMS jízdenek - pozn. red.) a CSC Computers mám domluvenou schůzku příští týden.

A.cz: Čeho chcete dosáhnout u těchto smluv?

M.K.: U SMS jízdenek bychom ideálně chtěli změnit opci na standardní. To znamená, že smlouva doběhne po deseti letech a pokud obě strany budou chtít, tak ve smlouvě pokračují. Nyní stačí zájem jedné strany, v životě jsem něco takového neviděl. Budeme se chtít určitě bavit také o cenových podmínkách. Smlouvu s CSC nebudeme prodlužovat. Zpracováváme novou koncepci IT. Na poskytování těchto služeb vyhlásíme nové výběrové řízení, nebude jen jedno. Nechceme v této formě, kdy je IT kompletně řešeno outsourcingem, dále pokračovat.

A.cz: Jak v současnosti organizujete výběrová řízení?

M.K.: Veřejná výběrová řízení organizuje advokátní kancelář. U těch velkých kontraktů si chceme být jistí, že je to řízení transparentní. Řízení jsou zveřejňována na magistrátním webu. Bavíme se také o zveřejňování všech smluv Dopravního podniku, nejen těch vzešlých z veřejných výběrových řízení. Samozřejmě mimo nějaké statě, které nelze zveřejnit například kvůli ochraně osobních údajů. To je myslím velmi transparentní.

 

Právě se děje

Další zprávy